3 צפייה בגלריה
עפולה תחנה מרכזית חדשה
עפולה תחנה מרכזית חדשה
"תקפיץ את עפולה לקדמת התעבורה". התחנה המרכזית החדשה
(צילום: דוברות עיריית עפולה)
עפולה אקספרס: התחנה המרכזית המיתולוגית בעפולה צפויה להיסגר מחר (ג') - ובסמוך לה תיחנך התחנה המרכזית החדשה. בעבר לא מעט ישראלים הכירו מבפנים את התחנה - מדובר בעיר הממוקמת על הציר הראשי בין מרכז הארץ לבין עמק בית שאן, הכנרת והגליל העליון, וכמעט כל האוטובוסים עצרו בה.
מי שכנראה יזכרו אותה לטובה הם החיילים והמילואימנקים שעברו בה בדרכם אל הבסיסים בגליל, בגולן ובלבנון ובחזרה. "עצרו אצלנו האוטובוסים שהגיעו מהמרכז והחיילים ניצלו את ההזדמנות, רצו לחנות וקנו כמויות אדירות של גרעינים שחורים", מספר אלי פישל (66), דור שני לבעלי החנות גרעיני אגד עפולה מעצמה גרעינית. "אחרי כל כמה אוטובוסים כאלה היינו צריכים אספקה טרייה של גרעינים".
התחנה הישנה גם עלתה לא פעם לכותרות כשהייתה יעד לפיגועים קטלניים, בגלל קרבתה לצפון השומרון. במרכז התחנה הוצבה אנדרטה לזכרו של נהג אגד שנרצח בפיגוע בעיר ב-1994. ב-2001 בוצעו במקום שני פיגועים שגבו את חייהם של חמישה בני אדם, וב-2013 נרצח שם חייל בשנתו בפיגוע דקירה.
3 צפייה בגלריה
עפולה תחנה מרכזית ישנה
עפולה תחנה מרכזית ישנה
"בדיוק באמצע הדרך לקריית שמונה ואפילו היו שירותים". התחנה המרכזית בעפולה בימי תפארתה בשנות ה-60 וה-70
תחנת האוטובוסים המרכזית הראשונה של עפולה נפתחה עוד בימי המנדט הבריטי, בשנות ה-30 של המאה הקודמת. היא הוקמה בסמוך לתחנת רכבת העמק, ליד כיכר העצמאות של היום, ויצאו ממנה אוטובוסים (קווי שירות) לתל אביב ולירושלים כמה פעמים ביום. בהמשך, עם התרחבותה של עפולה ושל היקף התחבורה הציבורית, נחנכה ב-1958 תחנה חדשה וגדולה יותר - על שטח של 12 דונם עם 14 רציפי נוסעים, 11 לעלייה ושלושה להורדה.
"זה היה הרבה יותר מיום חג", נזכר נדב מן (74) מקיבוץ מרחביה הסמוך ביום פתיחת התחנה. "זו הייתה אחת התחנות הראשונות בארץ וזה היה שיא המודרניזציה בעפולה. בתחנה הישנה הרציפים לא היו לא מקוריים, אותו רציף שימש להרבה מאוד יעדים, ולא היו חנויות אלא בעיקר רוכלים. בחדשה היו חנויות ומסעדות, רציפים חדשים עם הרבה יותר יעדים ואפילו היו שירותים".
"אבא שלי היה מנהל התחנה במשך 4 שנים בשנות ה-70", אומר ראובן רוטשילד (64), מנהל מחלקה באגד. "התחנה שאנו מפנים הייתה פאר היצירה של אותה התקופה, תחנה גדולה, פעילה מאוד, כל השער לעמק, לצפון ולדרום עבר דרכה. בשנות ה-80 וה-90 מאות אלפי חיילים שנסעו לגולן, לגליל העליון וללבנון כולם עצרו בעפולה, כי עפולה הייתה בדיוק באמצע הדרך מהמרכז לקריית שמונה וכולם עצרו להתרעננות. זו גם הייתה הפסקת המנוחה של כל הנהגים, ואין נהג אגד בתקופה ההיא שלא הכיר את התחנה. בכלל, כשגדלתי כילד בעפולה, תמיד נהגו לומר שעדיף שתתחתני עם חבר אגד מאשר עם עורך דין או רופא".
3 צפייה בגלריה
עפולה תחנה מרכזית ישנה
עפולה תחנה מרכזית ישנה
"כולם עצרו להתרעננות"
יואב גרינשפון (72), בעל החנות שושנת העמקים, בילה את רוב ימיו בתחנה. "ב-1961 הוריי פתחו את חנות הפרחים בתחנה המרכזית, זה היה בדיוק 3 שנים אחרי שהתחנה נפתחה", הוא סיפר. "נכנסתי לעבוד בחנות הפרחים בגיל 11.5, הייתי אז תלמיד בכיתה ד' והצטרפתי לעסקי הפרחים של ההורים. מאז עבדתי בחנות בתחנה המרכזית במשך 58 שנים. פעם היא הייתה מדהימה, הייתה תחושה שהתחנה המרכזית בעפולה היא מרכז העולם. אבל לפני כמה שנים החלה ירידה בפעילות וחבל שלא הרסו אותה עשר שנים קודם לכן".

התחנה החדשה: 15 דונם, 3 קומות, חנויות ומשרדים

בשיחה עם ynet מסביר פריאל אטיאס, מנכ"ל חברת נצבא החזקות יזמית הפרויקט, כי עלות הקמת התחנה המרכזית החדשה הסתכמה בכ-80 מיליון שקל. המתחם החדש משתרע על שטח של כ-15 דונם וכולל מבנה אחד בן 3 קומות בשטח של כ-3,000 מ"ר כל אחת. קומת הקרקע כוללת טרמינל ו-10 חנויות ושטחי מסחר מעל 2 קומות משרדים. כ-80% משטחי המסחר והמשרדים כבר הושכרו.
התחנה המרכזית החדשה ממוקמת במרכז העיר, בסמוך לצומת הרחובות ויצמן ושפרינצק ובצמוד לתחנה הקיימת שעתידה, כאמור, להיהרס עם אכלוס התחנה החדשה. היא צפויה להיחנך מחר ובימים הקרובים יעברו מפעילי התחבורה הציבורית מהתחנה הישנה אל החדשה. מהחברה נמסר כי "התחנה המרכזית החדשה כוללת טרמינל מקורה וממוחשב בסטנדרט הכי גבוה במדינה, לצד חניון תפעולי שישרת את מפעילי התחבורה בתחנה".
אבי אלקבץ ראש עיריית עפולהאבי אלקבץ, ראש עיריית עפולהצילום: שרון צור
ומה יעלה בגורל התחנה הישנה המשתרעת על שטח של 6 דונם? "כל שטחה של התחנה המרכזית המיתולוגית יהפוך למגרש חניה גדול לטובת תושבי העיר ואורחיה", אמר ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ. במסגרת ההסכם עם חברת נצבא, החברה מחויבת להרוס את המתחם הישן בתוך 120 יום לטובת 250 מקומות חניה לציבור הרחב. החניון צפוי להיות פתוח לציבור ללא תשלום.
לדברי אלקבץ, "התחנה החדשה תקפיץ את עפולה לקדמת התעבורה בישראל ותספק לנוסעים ולתושבי העיר נוחות ושירות כמו בתחנות המתקדמות בעולם".