המועמדות של שירה האס לפרס האמי תפסה את השחקנית בהפתעה, אך השחקנית בת ה-25 מטפחת קריירה מרשימה למדי כבר מעל לעשור - ובדרך עברה אינספור אתגרים, הן במישורים האישיים והמקצועיים כאחד.

האס, ילידת 1995, נולדה בהוד השרון, ועוד לפני שמלאו לה שלוש שנים מילאה לראשונה את תפקיד הגיבורה, כשגידול סרטני נמצא באחת מכליותיה והיא נאלצה לעבור טיפולים במשך קרוב לשלוש שנים עד להחלמתה. היום היא שלמה ובריאה, אך היא מכירה בכך שההתמודדות הזו עיצבה אותה. "ההיסטוריה שלי עם הסרטן זה משהו שכמעט ונולדתי אליו. אני לא זוכרת איך הייתי לפני", אמרה בזמנו בריאיון ל-ynet, "זה לא מי שאני, אבל זה בטח ביגר אותי - להיות במאבק מגיל צעיר ולעבור אותו. הייתי ילדה בת שמונה שהתנהגה כמו בת 40. לא אני אומרת את זה - אלא ההורים, הגננות והמורים. זה גם משפיע עליי כשחקנית. זה עוזר לצלול, ולהבין דברים. אני בטוחה שיש בי קול פנימי שאומר לי לחיות".
האס ביססה את הקריירה שלה על דמויות של ילדות ונערות, גם כאשר הייתה הרבה יותר מבוגרת מגילן. היכולת להופיע על המסך במגוון תפקידים של נשים צעירות נובעת מההקרנות שעברה בגיל צעיר, שגרמו לעיכובים התפתחותיים שהותירו אותה קטנה באופן יחסית לגילה.
בגיל 13 היא כבר שיחקה בהצגה "גטו" בתיאטרון הקאמרי וכעבור ארבע שנים, ב-2012, הצטלמה ל"פרינסס" - הסרט שיהווה מאוחר יותר את יריית הפתיחה של הקריירה הקולנועית שלה. האס, שהייתה אז בת כמעט 17 ולמדה בתלמה ילין בגבעתיים, גילמה בסרט של טלי שלום-עזר ילדה בת 12 הסובלת מניצול בתוך התא המשפחתי שלה.
3 צפייה בגלריה
תפקיד הפריצה ב"פרינסס"
תפקיד הפריצה ב"פרינסס"
תפקיד הפריצה ב"פרינסס"
האס מודעת לטייפקאסט הקבוע שלה, אבל היא מתייחסת למצב בתור ברכה ולא קללה: "כרגע אני יכולה לשחק כל גיל בין 15 ל-24 כרגע. זו באמת מתנה", סיפרה האס והוסיפה: "הקמטים יגיעו ולא אוכל להמשיך לגלם צעירות בעתיד, אני כבר מרגישה את זה. אז אם יש את האפשרות להאריך את זה, למה לא?".
בשנת 2013 פרצה לעולם הטלוויזיה כשלוהקה לדרמה "שטיסל" - מפגש ראשון של השחקנית עם הקהילה החרדית. בסדרה היא גילמה את רוחמי, בתם המתבגרת של גיטי (נטע ריסקין) וליפא (זוהר שטראוס). כש"פרינסס" יצא סוף-סוף לאקרנים ב-2015, האס זכתה להכרה לה הייתה ראויה עם שבחים מהמבקרים והצופים, כמו גם פרס השחקנית הטובה ביותר אותו קיבלה בפסטיבל הקולנוע ירושלים ומועמדות לפרס אופיר עבור השחקנית הראשית הטובה ביותר.
בריאיון היא סיפרה כי עולם המשחק - ובראשו התפקיד ב"פרינסס" - הם שהעניקו לה את תחושת השחרור האמיתית, שבזכותה הבינה כי מצאה את ייעודה. "היה משהו במשחק שממש פתח לי את זה. ממש. פתאום הצלחתי להבין דברים בתוכי. הייתי הכי חשופה שיש. הגעתי למקומות הכי חשוכים, אפלים ומעניינים שיש בתוכי, ועדיין הרגשתי בטוחה כי זה מה שאת מתבקשת לעשות ויש לי את ההגנה שלי. זה פתח לי פקק למקום שאפילו לא ידעתי שקיים. זה ממש התחיל ב'פרינסס'. זה היה הסיפתח שלי, ממש כמו 'נרניה'".
2015 הייתה שנה משמעותית עבור האס. לא רק שהיא הפכה לכוכבת צעירה ומבטיחה בתעשייה, עם הופעות בסדרת הילדים "מריו", בסדרת המתח "הצורף" ובעונה השנייה של "שטיסל", אלא שהשחקנית הצעירה גם סימנה לראשונה את הוליווד. האס הצטלמה לצד נטלי פורטמן בסרט "סיפור על אהבה חושך", עיבוד של פורטמן לספרו האיקוני של עמוס עוז.
שנה לאחר מכן, כשהייתה בת 21, המשיכה האס להפגין נחישות כשהופיעה במקביל על מסכי הטלוויזיה המקומיים ב"עיקרון ההחלפה" עם ליאור אשכנזי, וברחבי העולם זהרה על האקרנים בסרט ההוליוודי "אשתו של שומר גן החיות". בסרט היא שיחקה לצד ג'סיקה צ'סטיין שגילמה את אנטונינה ז'בינסקי, חסידת אומות עולם שהחביאה עם בעלה מאות יהודים בגן החיות שלהם בוורשה בזמן השואה. האס שיחקה את אורסולה, אחת מהילדות שניצלו.
3 צפייה בגלריה
שירה האס ב"אשתו של השומר של גן החיות"
שירה האס ב"אשתו של השומר של גן החיות"
שירה האס ב"אשתו של השומר של גן החיות"
בספטמבר 2017 השתתפה האס ב"פוקסטרוט", סרטו של הבמאי שמוליק מעוז, שמספר את סיפורם של אב (גם כאן בכיכובו של ליאור אשכנזי) שמקבל בשורת איוב, ובנו יונתן החייל, המשרת במוצב מבודד. האס גילמה את עלמה, אחותו של יונתן, תפקיד עליו הייתה מועמדת בפעם השנייה לפרס אופיר, הפעם בתקן שחקנית המשנה.
בשנת 2018, כשהיא בת 23, חזרה להופיע בתפקיד נערה מתבגרת - הפעם ב"הרמון", בתפקיד תמר, נכדתו בת ה-15 של מנהיג כת בשם שבתאי צדיק (אלון אבוטבול), שמקיף את עצמו בנשים, וכולם מתגוררים יחדיו בקומונה. בהמשך השנה היא פגשה בשלישית את אשכנזי כשלוהקה ל"המנצח", בו כבר גילמה אישה בת 24 שמחביאה סוד מסתורי.
הגושפנקא הרשמית הגיעה בסוף השנה, כשזכתה בפרס אופיר לשחקנית המשנה בזכות תפקידה ב"פרא אציל", סרטו של מרקו כרמל המבוסס על ספרו של דודו בוסי. מעבר לים, היא כבר סימנה וי נוסף על עוד הופעה, גם אם מינורית יחסית, בסרט הוליוודי - "מריה מגדלנה", לצד כוכבי ענק כמו חואקין פיניקס, רוני מארה וצ'יווטל אג'יופור.
ב-2019 זכתה האס במועמדות נוספת לפרס אופיר - הפעם לשחקנית הראשית הטובה ביותר, על תפקידה ב"מראות שבורות", אותו הפסידה לשרה אדלר ("האופה מברלין"). אך דברים גדולים בהרבה המתינו לה באופק. באותה שנה נבחנה האס לתפקיד של אסתי שפירו, בחורה חרדית שנמלטת מקהילת סאטמר בברוקלין ומבעלה הטרי לטובת מסע חיפוש עצמי בברלין. רק לאחר שעברה את האודישן גילתה השחקנית כי לא מדובר בסדרת רשת מתוצרת גרמניה, אלא בפרויקט של נטפליקס בשם "המורדת".
3 צפייה בגלריה
המורדת
המורדת
מתוך "המורדת"
(באדיבות נטפליקס)
מאז הפכה "המורדת" לאחת הסדרות המדוברות ביותר של 2020 ברחבי העולם, עם פירגונים מצד כוכבים כמו דקוטה ג'ונסון, קלי אוסבורן ואפילו קריס ג'נר. בטקס האמי הקרוב היא מועמדת בשמונה קטגוריות שונות, בהן פרס המיני-סדרה הטובה ביותר ופרס השחקנית. האס תתחרה מול זוכות אוסקר דוגמת קייט בלאנשט, רג'ינה קינג ואוקטביה ספנסר.
"שמעתי את הבשורה המטורפת ממש כמוכם. מתקשה לעכל למצוא את המילים, אני בשוק. מודה לכם כל כך על כל העניין והאהבה", אמרה האס בתגובה ראשונה על המועמדות היוקרתית. כעת נותר לחכות לטקס עצמו, שייערך ב-21 בספטמבר - זאת בהנחה שנגיף הקורונה ייאפשר זאת. כך או כך, היא כבר המנצחת שלנו.