איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה (אק"ט) ואיגוד השחקנים והשחקניות (שח"ם) הגישו הבוקר בג"צ נגד תאגיד השידור הציבורי, ובו דרישה למתן צו ביניים להשהות את צילומי העונה השנייה של הסדרה "טהרן", עד שיובהר כי ההפקה - אשר מצולמת ברובה בחו"ל - עומדת בתנאים להכירה כ"הפקה מקומית קנויה" לפי חוק תאגיד השידור.
2 צפייה בגלריה
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
(צילום: באדיבות כאן 11)
העונה הבאה של "טהרן", בכיכובם של ניב סולטן ואחרים, צפויה להצטלם בחודשים הקרובים ובעתירה נכתב כי "עונה זו עתידה להיות הפקה זרה במסווה של הפקה מקומית, עם צוות ישראלי מצומצם ביותר, כשבישראל יתקיימו ימי צילום ספורים בלבד. ככל שיחלו הצילומים של העונה השנייה, ייווצר מעשה עשוי ובלתי הפיך שכן ההפקה לא תצולם מחדש, גם אם לא עמדה בפועל בתנאים להכרה כהפקה מקומית".
"כמעט כל ההפקה צולמה ביוון - 50 ימי צילום לעומת חמישה ימים בלבד בישראל, באמצעות צוותים זרים בעיקר", מסר בהודעה מנכ"ל אק"ט, איתמר אביטן. "מדובר באחיזת עיניים ושימוש חמור בכספי ציבור בניגוד לחוק". מנכ"ל שח"ם, אבי בן הלל, הוסיף ואמר: "התאגיד הוא גוף חשוב שתרומתו לתעשיית הפקות המקור בארץ בלתי מבוטלת. עם זאת, לא ייתכן שכספי ציבור יחולקו בניגוד לחוק התאגיד ובאופן שפוגע ביוצרים, שחקנים ועובדי התעשייה בארץ. לאחר שנת הקורונה, אשר פגעה באופן קשה בתעשייה המקומית, הצורך להשקיע בתעשייה המקומית חשוב אפילו פי כמה".
2 צפייה בגלריה
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
(צילום: באדיבות כאן 11)
גורמים בהפקת הסדרה אומרים כי הם עומדים בתנאים של ההפקה המקומית, שכן התאגיד מממן רק 20 אחוז מעלות הסדרה, ולכן באופן היחסי ישנם מספיק ישראלים כדי לעמוד בתנאים.
מכאן נמסר: "התאגיד פעל ופועל על פי חוק ורואה לנגד עיניו רק את טובת הציבור, היצירה ושוק ההפקות הישראלי. נמשיך לייצר תוכן איכותי ומגוון עם הישגים גם בגזרה המקומית וגם בגזרה הבינלאומית".
שולה שפיגל ודנה עדן, מפיקות הסדרה, מסרו כי "ארגון השחקנים ואנשי הצוות סוגרים את הדלת להפקות משותפות עם חו"ל".
איגוד המפיקים לקולנוע וטלויזיה מסרו מטעמם: "בבג"צ שהגישו ארגון השחקנים וארגון אנשי הצוות הם מבקשים לחסל את האפשרות לקו-פרודוקציות, הפקות משותפות ישראליות ובינלאומיות. לא יהיו עוד 'טהרן', 'שעת נעילה' והפקות משותפות נוספות, כי לא יוכלו להביא משאבים מחו"ל. אין בכך שום היגיון, זו אינה כוונת המחוקק והדבר פוגע בשחקנים החברים בארגון שחם ובאנשי הצוות החברים בארגון אק"ט".