בשנה שעברה בפסטיבל קאן התעוררה מהומה בעקבות השחקנים הפלסטינים אזרחי ישראל בהפקת "ויהי בוקר", אשר החרימו את הקרנת הבכורה של הסרט בגלל תיוגו הלאומי כישראלי. השנה לא יגיעו לריביירה הצרפתית סרטים מתוצרת כחול-לבן, אולם במסגרת מבט מסוים תוקרן דרמה פלסטינית חדשה בשם Mediterranean Fever ("קדחת ים תיכונית") מאת הבמאית מהא חאג', תושבת חיפה. כך נחשף אתמול (ה') בתוספת מעודכנת של המארגנים לתוכנית הרשמית שהוכרזה בשבוע שעבר.
חאג', שבכורת הבימוי שלה "עניינים אישיים" הוקרנה באותה מסגרת ממש לפני שש שנים ותוייגה גם היא כישראלית, מגיעה הפעם לקאן עם הפקה פלסטינית בשיתוף קפריסין, צרפת, גרמניה וקטאר וללא מימון של כספי ציבור מישראל. עלילת "קדחת ים תיכונית" מתחוללת בחיפה, שם הגיבור וואליד מתגורר עם אשתו וילדיו וחולם על קריירה כסופר בעודו מתמודד עם דיכאון כרוני. הוא מפתח יחסי קירבה עם שכנו הנוכל, שהוגה תוכנית ערמומית בראשו. בעוד שההונאה הופכת לחברות בלתי צפויה בין שני הגברים, היא מוליכה אותם לסדרה של תקריות אפלות.
3 צפייה בגלריה
מתוך "חום ים תיכוני"
מתוך "חום ים תיכוני"
מתוך "קדחת ים תיכונית"
(צילום: Luxbox)
בצוות השחקנים של הסרט נכללים שחקנים פלסטינים אזרחי ישראל כמו הבמאית עצמה, ובהם עמר חלחל, אשרף פראח, סאמיר אליאס, סינתיה סאלים, שאדן קנבורה, יוסף אבו-וורדה, סוראייה יונס, והשחקנית הדרוזית ענת חדיד. בתגובה לצירוף הסרט למסגרת מבט מסוים (שבוע אחרי ההכרזה על התוכנית הרשמית) נכתבה מטעם צוות הסרט הודעה בפייסבוק: "למרות הנסיבות הקשות שעמנו עובר בימים אלה, אנחנו שמחים לבשר על בחירתו של הסרט 'קדחת ים תיכונית' למסגרת מבט מסוים בקאן".
גם הסרט "שארות", של הבמאית הישראלית אורין כדורי, התקבל השנה לקאן במסגרת תחרות הסינפונדסיון (La Cinéf) אשר מוקדשת לסרטי סטודנטים מרחבי העולם. הדרמה בת ה-24 הדקות הופקה במסגרת לימודיה של כדורי בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם טיש באוניברסיטת תל אביב. מדובר ביצירה הבוחנת את הגבולות ביחסי בת צעירה ואביה האלמן מתוך מקום של היאחזות ושליטה בו. אישה חדשה אשר מופיעה בחייו בפעם הראשונה מאז מות אימה מערערת את מערכת היחסים האינטימית והשברירית ביניהם. הבת תעשה כל שביכולתה על מנת להחזיר את מקומה למרכז חייו. בניגוד ל"קדחת ים תיכונית" של חאג', "שארות" הוא הפקה מתוצרת כחול לבן וזהו הסרט הישראלי היחיד שנכלל בתחרות הרשמית של הפסטיבל.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "שארות"
מתוך הסרט "שארות"
מתוך "שארות"
( צילום: יבגני גרבנצ'וק)