הספר "Minor Detail" - שעוסק בפרשה שבמסגרתה הואשמו חיילי צה"ל באונס וברצח של נערה בדואית - נכלל ברשימה הארוכה של המועמדים לפרס בוקר הבינלאומי, שנחשפה היום (ד'). את הספר, שהיה מועמד גם לפרס הספר הלאומי בארצות הברית לאחר תרגומו לאנגלית, כתבה עדניה שיבלי, סופרת פלסטינית בעלת אזרחות ישראלית.
2 צפייה בגלריה
עדניה שיבלי
עדניה שיבלי
עדניה שיבלי
(צילום מסך, יוטיוב)
עלילת הספר, שפורסם לראשונה בערבית ב-2017 ותורגם לאנגלית ב-2020, מבוססת על "פרשת נירים" מאוגוסט 1949, ובה מספר חיילים ישראלים עצרו נערה בדואית במשלט נירים סמוך לגבול ישראל-מצרים, ועל פי ההאשמות כלאו ואנסו אותה, שרפו את שיערה ובגדיה ולאחר מכן ירו בה וקברו אותה במדבר. הקצין והסמל שהיו מעורבים בפרשה הורשעו בבית המשפט ב-1951, אך הפרשה עצמה הושתקה במשך עשורים רבים עד חשיפתה בשנת 2005 על ידי פרופסור יורם שחר מאוניברסיטת תל אביב.
בחלקו הראשון של הספר מגוללת שיבלי את המאורעות ההיסטוריים, בעוד שאת חלקו השני היא מקדישה לסיפור על אישה צעירה בת זמננו מרמאללה שיוצאת לחקור את הפרשה.
2 צפייה בגלריה
כריכת הספר Minor Detail
כריכת הספר Minor Detail
כריכת הספר Minor Detail
שיבלי (47), המתגוררת בירושלים וברלין, החלה לפרסם את כתביה לקראת סוף שנות ה-90 ופרסמה מאז רומנים, מחזות, סיפורים קצרים ומאמרים שתורגמו לשלל שפות, כולל אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, עברית וקוריאנית. היא בעלת דוקטורט מאוניברסיטת מזרח לונדון ומלמדת, בין היתר, באוניברסיטת ביר זית צפונית לרמאללה.
"Minor Detail" זכה לביקורות משבחות בעולם. בעיתון ה"גרדיאן" הבריטי נכתב כי "האימה ששיבלי מעוררת מתעצמת לאיטה עד שהיא זורחת מהדף. הספר הזה, מכל זווית, טוב בצורה מרסקת". ב"ידיעות אחרונות" כתב אלעד בר-נוי כי מדובר ב"רומן מרשים וטורד מנוחה שאסור להתעלם ממנו. גם אם מאוד רוצים".
רשימת המועמדים הקצרה לפרס בוקר תפורסם ב-22 באפריל והזוכה יוכרז ב-2 ביוני.