“הרגעים הכי חשובים הם אלה שבהם אנחנו מבינים שאין דרך חזרה". זה המשפט שאיתו טוקיו (אורסולה קורברו) פותחת את הטיזר לעונה החמישית והאחרונה של "בית הנייר", וגם המשפט היחיד שמופיע בו - ומתברר שמסיבה טובה. הסיום של העונה הרביעית, ששודר בנטפליקס באפריל 2020, הותיר את חבורת השודדים מדממים, כואבים ונחושים מתמיד לנקום את מותה של ניירובי בכל מחיר, גם אם חייהם תלויים בכך. שום דבר לא הלך על פי התכנון. בעוד שראקל (הידועה גם כליסבון) איחדה כוחות עם שאר השודדים, הפרופסור נתפס על ידי החוקרת המשטרתית אליסיה וסיים את הפרק כשהיא מכוונת אליו אקדח, ולראשונה הוא נותר ללא שום תוכנית מילוט.
"למען האמת, כל הגישה של העונה החמישית הייתה להפיל את הפרופסור עם נוקאאוט טכני. ככל שהוא מקבל יותר מכות - יותר טוב", משתף יוצר הסדרה אלכס פינה, בסיור וירטואלי ממדריד שנערך על סט העונה, שתעלה ב-3 בספטמבר בנטפליקס. "כשאתה מקשה על הפרופסור, אתה מעצים את המתח ואת אי הנוחות שחש הצופה בזמן שהוא מעכל את הסדרה. זאת הסיבה שאנחנו מקשים עליו כל כך, כדי שהצופים יסבלו יחד איתו". חזוס קולמנר, במאי הסדרה, ממהר להסביר: "בעונה האחרונה, הרומנטיזציה של שוד ללא קורבנות, של מאבק עבור חירות והבעת התנגדות מבלי להזיק לאף אחד, מתנגשים עם המציאות. מכאן הדמויות יהיו חייבות להילחם על החיים שלהן".
8 צפייה בגלריה
מתוך העונה החמישית של "בית הנייר"
מתוך העונה החמישית של "בית הנייר"
"מכאן הדמויות יהיו חייבות להילחם על החיים שלהן". מתוך צילומי העונה החמישית של "בית הנייר"
(באדיבות נטפליקס)
כפי שאפשר להבין, יוצרי הסדרה כבר מתכוננים ל"אל גראן פינאל", הסיום הגדול של "בית הנייר", ולשם כך הולכים להשתמש בתותחים הכבדים שלהם, שכוללים בין היתר חדירה צבאית לבנק ספרד, כדי לספק סיום מרהיב, מלא בפיצוצים, בסצנות אקשן וכנראה גם בכמה קורבנות. באופן מפתיע, מי שמשתף פעולה ולא מתבאס הוא המנהל האמנותי של הסדרה, אבדון אלקניז. "איך הדמויות אומרות בסדרה, 'בואו נחגוג'? אז יאללה, בואו נלך עד הסוף ונפוצץ הכול", הוא מספר למנחה הסיור, השחקן לוקה פרוס, שמגלם את דמותו של השודד מרסיי. גם פינה היוצר מחכה בקוצר רוח: "זאת הפעם הראשונה שיצרנו סט במיוחד רק כדי להרוס אותו. בנינו סט שזרוע מראש במטעני נפץ במטרה לפוצץ אותו. אני לא חושב שהיה אי פעם בסדרה סט שהחזיק כל כך מעט זמן, ועוד סטים מרהיבים - של חדר האוכל היוקרתי של בנק ספרד, מוזיאון הזהב שנמצא בקומה העליונה של הבנק והנשקייה. יש כמה סטים חדשים, אבל העונה הזאת היא הרס אחד גדול".

פדרו אלונסו (ברלין): "זה כמו ליצור סרט מלחמה, רק בין ארבע קירות"

אם לפני חמש שנים הייתם אומרים לאלכס פינה ש"בית הנייר" תזכה לסוף כל כך גרנדיוזי ולמיליוני צופים מכל רחבי העולם שמחכים לגלות אם חבורת השודדים תזכה לסוף טוב - הוא ככל הנראה היה חושב שאיבדתם את שפיותכם. הסדרה, כזכור, שודרה לראשונה במאי 2017 בספרד ועל אף התחלה מבטיחה יחסית, היא לאט לאט צנחה ברייטינג. אבל אז נכנסה לתמונה נטפליקס, שקנתה את זכויותיה ושידרה אותה לקהל הרחב בדצמבר 2017 - ומשם השאר היסטוריה. "בית הנייר" הפכה ללהיט הבינלאומי שהיא היום וכבשה את לבבות הצופים עם דמויות כמו טוקיו, ניירובי, ריו, דנבר והפרופסור, כמובן.
8 צפייה בגלריה
"ידענו מההתחלה שזה יהיה פרויקט מאתגר". אלברו מורטה מתוך "בית הנייר"
"ידענו מההתחלה שזה יהיה פרויקט מאתגר". אלברו מורטה מתוך "בית הנייר"
"ידענו מההתחלה שזה יהיה פרויקט מאתגר". אלברו מורטה מתוך "בית הנייר"
אלברו מורטה, השחקן שמאחורי הדמות הפופולרית, עוד לא לגמרי מעכל את הפרידה ממנה. "הקשר שלי עם הפרופסור נתן לי המון. נהניתי מאוד בכל פעם שהוא היה צריך לעשות את שלו, אבל הזיכרון הכי טוב שיש לי מהסדרה זה הצוות, ללא ספק", הוא משתף. "ידענו מההתחלה שזה יהיה פרויקט מאתגר. לעשות סדרה כזאת כאן בספרד, שבה דברים לא נעשים עם כל כך הרבה אקשן? ידענו שזה יהיה דבר מאוד קשה ליישום, כך שאתה חייב לסמוך על הצוות, והתחושה הזאת של העבודה המשותפת - כמו מכונה משומנת היטב - זאת הייתה חוויה מדהימה".
"אני משתדל לשמור על אדישות לקראת סיום הפרויקט", מודה פדרו אלונסו, המגלם את ברלין, הנבל. "אני מנסה להשאיר את זה מאחוריי. אבל זה נכון, יש כמה דברים גדולים שהולכים לקרות...אני עוד לא יודע איך הסדרה נגמרת, אז אני לא יכול לומר אם יהיה סוף טוב או רע - מה גם שהיו משספים לי את הגרון אם הייתי חושף משהו - אבל אני מקווה שזה יהיה סוף טוב. מה שאני כן יכול לומר זה שהעונה מלאה במתח ובאקשן והיא מאוד מסעירה. הכול מאוד רוקנ'רול. ממה שראיתי זה כמו ליצור סרט מלחמה, רק בין ארבע קירות. זה לא סתם סצנות אקשן, אלא סרט מלחמה אפי. אחרי העונות הקודמות, אנחנו נכנסים לעולם חדש".
מי ששומרת על אופטימיות זהירה היא השחקנית אסתר אסבו, מוניקה גסטמבידה, הידועה גם כשטוקהולם, שדווקא נרגשת לגבי החלק האחרון. "אני עצובה שלא יוצא לנו לראות אחד את השני לעיתים קרובים, אבל אני עדיין סופר מאושרת. יש הרבה פרקים בדרך והאמת היא שאני מרוצה מהדרך שעברה שטוקהולם, ממזכירה שבקושי זוכרים לחלק משמעותי מכנופיית השודדים, עם יותר כוח ואומץ לעשות דברים משוגעים. אני לא רוצה לומר יותר מדי [מה יקרה איתה בעונה הנוכחית], אבל אני באמת נהנית מזה. זה מתיש, אבל גם מרגש וכיף".
8 צפייה בגלריה
מתוך "בית הנייר", עונה 4
מתוך "בית הנייר", עונה 4
מרוצה מהדרך שעברה שטוקהולם. אסבו מתוך "בית הנייר"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
פרטים מעטים מאוד נחשפו בשלב זה מהעונה המצופה, וגם במהלך הסיור היוצרים מסרבים למסור פרטים שעלולים לספיילר את המשך הסדרה. עם זאת, פינה מסכים לומר שלנשים בסדרה יש תפקיד מאוד משמעותי בפרקים שלפנינו, הכוללים טוויסט או שניים. קולמנר, לעומתו, מעט פחות מסתורי: "אפשר לומר שישנה התפתחות חדשה שקשורה לכך שליסבון (המגולמת על ידי איטציאר אייטונו, נ"ב) נמצאת כעת בתוך הבנק, ואני חושב שזה אלמנט מאוד מרענן, שייתן בוסט לסדרה. לראות פתאום את ליסבון עם סרבל אדום מפקדת על השוד זה דבר חדש לגמרי. וכמו שאלכס אמר - יהיו הרבה הפתעות, לא רק מצד דמות אחת אלא מצד כמה, שנראה בפרקים הראשונים של העונה".
השערה אחת שהועלתה על ידי גולשים באתר "רדיט" גורסת שאליסיה, חוקרת המשטרה שמנסה בכל כוחה לסכל את תוכניתו של הפרופסור ובסוף העונה מפוטרת, היא לא מי שהיא טוענת שהיא. לטענתם, אליסיה (נג'ווה נימרי) היא לא אחרת מאשתו לשעבר של ברלין, טטיאנה (המגולמת על ידי דיאנה גומז), שאותה פגשנו בפלאשבקים בעונה הרביעית. מה גרם להם לחשוד בה, מלבד הדמיון הקל בתסרוקת הג'ינג'ית ומבנה הפנים? ובכן, חדי האוזן הבחינו כי בפרק סיום העונה הקודמת, ברקע של כתוביות הסיום, שומעים את נימרי שרה את "בלה צ'או", שיר הנושא של הסדרה, שסימל עד כה את הדמויות שלחמו לצד ברלין והפרופסור.
8 צפייה בגלריה
מתוך "בית הנייר"
מתוך "בית הנייר"
טטיאנה או אליסיה? מתוך "בית הנייר"
(באדיבות נטפליקס)
8 צפייה בגלריה
מתוך "בית הנייר", עונה 4
מתוך "בית הנייר", עונה 4
נגלה בקרוב. מתוך "בית הנייר"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
טוויסט נשי שלמרבה הצער לא עתיד להתממש הוא כזה שיחזיר לחיים את ניירובי (אלבה פלורס), שנהרגה בעונה הקודמת. עם זאת, פינה מאשר כי מותה יהווה זרז להמשך העלילה ובסיס לעצבים הגועשים של חבריה הנותרים בבנק. "אני חושב שאנחנו כבר רואים את ההשלכות של המוות של ניירובי. מתחת להכול ישנה תחושה מסוימת של פטליזם בנוגע למותה, אבל מצד שני זה גם מעורר בקרב חלק מהדמויות רצון לפעול. אני חושב שניירובי עדיין מאוד נוכחת והם עדיין מדברים עליה". קולמנר מצטרף לדבריו: "באופן מסוים, ניירובי מייצגת את הלב של החבורה ואני חושב שבעונה הקודמת היא חוותה קשיים להתאים את עצמה לשאר, כי זו הייתה עונה של עימותים ישירים, והיא תמיד הייתה דמות קצת אחרת, שלא בנויה לזה. אבל המורשת שלה הולכת לעורר השראה בחלק מהדמויות, בטוח".
הקרבה של הדמויות שאנחנו הכי אוהבים, או אוהבים לשנוא, בטח כואבת לכם יותר מאשר לכל אחד אחר. אתם מצליחים לישון בידיעה שאחת הדמויות שלכם עומדת למות? פינה: "אני חושב שהאופן שבו מספרים כיום סיפורים בדיוניים השתנה המון. פעם אי אפשר היה לחשוב על הריגת אחת הדמויות שלך. אני חושב שאפילו בכיר ברשת היה נעמד ואומר 'איך זה אפשרי?'. אבל היום מוות הוא חלק משמעותי מהסיפורים המודרניים, וזה לא גורם לך להרגיש רע. באופן אישי, אני חושב שהפרקים שבהם הדמויות שלי מתות הם מאוד חזקים. הם מצליחים לעורר אמפתיה ואפילו סוג של אבל משותף לדמויות ולצופה".
8 צפייה בגלריה
מתוך "בית הנייר" - עונה 3
מתוך "בית הנייר" - עונה 3
ייצגה את הלב של החבורה. אלבה פלורס מתוך "בית הנייר"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
קומנר: "זה גם הופך את הסיפור ליותר ריאליסטי. כמעט בלתי אפשרי לדמיין את הדמויות שודדות את בנק ספרד או את המטבעה הממלכתית ויוצאות משם ללא שריטה, או בלי שום קורבנות. חוץ מזה, אני חושב שגם מבחינת נקודת המבט של הצופה זה מתאים לסיפור. אחרת זה היה כמו 'צוות לעניין' (סדרת הפעולה משנות ה-80, נ"ב), עם התחושה הזאת שלא משנה מה קורה, אף אחד לא הולך למות. זה היה מנטרל את המתח בצורה אוטומטית".

חזוס קולמנר, במאי הסדרה: "האם הייתי עושה ספין-אוף על הפרופסור? אולי"

בשלב זה של הסדרה, חבורת השודדים נמצאת בבנק ספרד כבר מעל ל-100 שעות, תקופת זמן שנפרסה על פני שתי העונות האחרונות, שהיו כמו קודמותיהן עמוסות בקרבות, יריבויות, חברויות וכמובן רומנים. אך למרות הפידבקים החמים שקיבל פינה מקהל בכל טריטוריה אפשרית בעולם, הוא שלם לחלוטין עם הבחירה לסיים את הסאגה בעונה החמישית, שחלקה הראשון יעלה כאמור ב-3 בספטמבר והשני ב-3 בדצמבר. "צילמנו כבר מעל ל-2,000 דקות, ואני חושב שסחטנו עד תום כמה מההתפתחויות הרגשיות של הדמויות והשינויים שעוברים עליהן. סיפרנו הרבה דברים בסדרה אז זה נראה כמו זמן טוב להפסיק. זאת עונה מאוד מותחת ותמיד נראה לי שכדאי להפסיק מוקדם יותר מאשר מאוחר".
8 צפייה בגלריה
מתוך העונה החמישית של "בית הנייר"
מתוך העונה החמישית של "בית הנייר"
"כדאי להפסיק מוקדם יותר מאשר מאוחר". קולמנר (מימין) ופינה מתוך צילומי העונה החמישית של "בית הנייר"
(באדיבות נטפליקס)
הייתם שוקלים לעשות ספין-אוף על אחת הדמויות? אולי פריקוול לדמות של הפרופסור? קולמנר: "האם הייתי עושה ספין-אוף על הפרופסור? אולי, אבל זה כבר קרה בתוך 'בית הנייר'. כלומר, הסיפור שלו, המניעים שלו - כל אחד מהם כבר מסופרים בסדרה, וזה נכון גם לגבי כמעט כל דמות אחרת מ'בית הנייר', כי בכל אחת מהן יש מספיק עניין לסדרה שלמה".
פינה: "אני מסכים עם חזוס, כשאתה יוצר ספין-אוף זה חייב להתרחש ביקום אחר לגמרי, ואתה יכול ליצור סדרה כזאת על כל אחת מהדמויות, כי מה שנהדר ב'בית הנייר' זה שלכולן יש כל כך הרבה רבדים וסיפורים, רק שזה ייאלץ אותנו להמציא יקום שלם חדש. אז התשובה היא כן, אבל זה תלוי".
גם אם נשמע שהשניים נרתעים מאתגרים, זה לא יכול להיות רחוק יותר מהמציאות, ע"ע הפקת הענק שיצרו סביב סדרה שהתחילה די בקטן. בדיעבד, אפשר לומר כי הגישה הכל-יכולה הזו היא זו שחישלה אותם לקראת העבודה בתקופת הקורונה על העונה, שנכתבה בחלקה בזמן הסגר. "הצבנו לעצמנו אתגר: 'הגענו עד לכאן ואנחנו מתכוונים להמשיך עד לאן שצריך'", משתף קולמנר. "זה גם ככה מאמץ מטורף להפיק את כל הדברים המשוגעים שכתבנו, ואז עוד היינו צריכים להוסיף את כל המורכבויות של המגפה: בדיקות קורונה, שמירה על מרחק… אבל בזכות התמיכה של נטפליקס תמיד הרגשנו מאוד בטוחים בצילומים".
8 צפייה בגלריה
מתוך העונה החמישית של "בית הנייר"
מתוך העונה החמישית של "בית הנייר"
היה קשה להפיק את הסדרה גם בלי הקורונה. קולמנר ואייטונו מתוך צילומי העונה החמישית של "בית הנייר"
(באדיבות נטפליקס)
פינה מאמין ששיטת העבודה הזאת, החשיבה בענק, היא זו שהביאה אותם למקום שבו הם נמצאים היום. "אחד השיעורים הכי גדולים שלמדתי כיוצר נובע מכך ש'בית הנייר' לא התחילה כהצלחה מסחררת ובכל זאת הפכה ללהיט. בסוף המפתח הוא פשוט להיות נאמן לעצמך. חוץ מזה, תמיד אמרנו שאנחנו הכי תובעניים שיש. הדרישות שלנו הן עצומות ולא כיוונו להצלחה בינלאומית, פשוט רצינו לעשות משהו שאנחנו מאמינים בו. השיעור הכי טוב הוא לעשות תמיד את מה שאתה מאמין בו".