בעקבות דיווחים רבים ומטרידים על השתלטות מאסיבית של חזירי בר אימתניים על המרחב הציבורי, גינות המשחקים וחצרות הבתים בחיפה, יצאנו לרחובות ולמדשאות של העיר כדי ללמוד מקרוב על התופעה ההזויה והנדירה של חיות הבר הגדולות המאיימות בנוכחותן על איכות החיים של התושבים, שטוענים שהעירייה הפקירה אותם.

שעת צהריים בשכונת כרמליה היפהפייה והפסטורלית, שבנויה על מורדות הכרמל הירוקים ומשקיפה אל הים הכחול. קבענו להיפגש עם ערן שולמן, שחזירי הבר פלשו לחצר ביתו, הפחידו את בנותיו הקטנות, והרסו את הגינה המטופחת. "הקמנו את הגדר סביב הבית, שעלתה עשרת אלפים שקלים, כדי לשמור על הביטחון האישי של הבנות שלי, שמאוד מפחדות מהחזירים ולא יכולות להיכנס הביתה אחרי יום הלימודים בבית ספר. מדובר בעדר של חזירים בוגרים, שמתרוצצים ונוחרים לך בגינה שהשקענו בה המון כסף ועבודה והכל הלך לטמיון. זה מאוד לא נעים. עכשיו זאת עונת ההמלטות והמצב הופך ליותר קיצוני עם עשרות גורים והחזירות האימהות מאוד עצבניות - זה מאוד מפחיד. אני גר בשכונה במשך 46 שנה ולא זוכר דבר כזה".
הבת שחר שלומדת בכיתה ד' משתפת אותנו בתחושותיה. "כשהחזירים באים לחצר אני מאוד מפחדת. גם אימא מפחדת ואנחנו לא יכולות להיכנס הביתה", היא אומרת. "החזירים לא שייכים לסביבה שלנו והם יכולים להרוג בני אדם - צריך לצוד אותם!" אחותה התאומה, שחר, מוסיפה תיאורים פלסטיים שמתאימים יותר לסצנה קיצונית מסרט אימה הוליוודי ולא לשגרת חיים של ילדה עירונית. "באים לכאן המון חזירים עם הגורים וזה מפחיד רצח. הייתה פעם שלא יכולנו להיכנס הביתה עד שבאו פקחים מהעירייה - וגרשו אותם. בגלל החזירים האלה נשך אותי פעם כלב שנבהל מחזירים ברחוב וקפץ עליי".
9 צפייה בגלריה
ערן שולמן ובנותיו. הקימו גדר ברזל
ערן שולמן ובנותיו. הקימו גדר ברזל
ערן שולמן ובנותיו. הקימו גדר ברזל
(צילום: אסף קמר)
שולמן מראה לנו בגאווה את גדר הברזל המאסיבית שנאלץ להקים סביב הגינה, כדי למנוע את כניסת החזירים. "אני מאוד כועס ומאוכזב כי בעיית החזירים היא לא בעיה פרטית שלי והעירייה צריכה לעזור לנו. אני בעד שמירה על חיות הבר, אבל אם אין ברירה אז צריך לדלל אותן. אם צריך לבחור בין אדם לחיה - אני אבחר באדם"
בחצר המקבילה לביתו של שולמן הקרקע נראית כמו משעול חיות בר באפריקה, האדמה חפורה, הדשא והצמחים נעלמו ויש המון עקבות ברורים וטריים של פרסות חזירים, אלו סימנים בולטים לפעילות החיות הגדולות שילוו אותנו לאורך כל היום.

מאכילי החזירים

במדרגות זרובבל המפורסמות אנחנו פוגשים את ירון חנן, מרכז "מטה המאבק שכונות חיפה להחזרת החזירים לטבע" ופעילים נוספים, שמתחזקים קבוצת וואטסאפ פעילה במיוחד למטרת דיווח ותיעוד של פעילות חזירים בלב השטח העירוני.
9 צפייה בגלריה
ירון חנן, מרכז "מטה המאבק שכונות חיפה להחזרת החזירים לטבע" ופעיל נוסף
ירון חנן, מרכז "מטה המאבק שכונות חיפה להחזרת החזירים לטבע" ופעיל נוסף
ירון חנן, מרכז "מטה המאבק שכונות חיפה להחזרת החזירים לטבע" ופעיל נוסף
(צילום: אסף קמר)
אנחנו מנסים להתחיל את הריאיון, אבל כמעט כל הולך רגל אקראי שעובר מולנו מזהה את המצלמה ואת פניו המוכרות של חנן, מרכז המאבק נגד החזירים, וכולם משתפים אותנו בתמונות ותיאורים מפחידים על מפגשים מהסוג השלישי עם בעלי החיים שמתרוצצים אצלם בשכונה. אנחנו מנסים להבין מתי אירעו כל ההתרחשויות והמפגשים המפחידים - והתשובה הקבועה היא: היום בבוקר או לפני חצי שעה. חנן טוען כי "יש עבריינות של האכלת חזירים מכוונת וכאן זה אחד המוקדים שלה ואין אכיפה של העירייה".
9 צפייה בגלריה
חזירי בר בחיפה
חזירי בר בחיפה
חזירי בר בחיפה
(צילום: EPA)
לאורך גרם המדרגות המוקף בצמחייה יש צלחות פלסטיק רבות להאכלת חזירים ואולי גם חתולים וסימנים רבים לנוכחותם המאיימת בכל כיוון. בסיום גרם המדרגות, צמוד לכביש הסואן, חנן מסביר לנו על הסיטואציה הלא הגיונית והמסוכנת שגורמות חיות הבר שהפכו את העיר לביתם. "הם באים לפה, חורשים את כל האזור ופתאום רצים לתוך הכביש ונוצרות תאונות דרכים מחרידות עם חזירים, החזירים נהרגים וזה נס שאף תושב לא נהרג מתאונה עם חזיר", הוא אומר.
בגינת הילדים הסמוכה יש שער ברזל מסיבי למניעת כניסה של חזירים משוטטים והעירייה התקינה פחים חדשים מברזל עם מכסה כבד כדי למנוע מהחזירים לאכול את שאריות המזון שהתושבים זורקים לפח, אבל מחוץ לפח יש מערומים של שאריות פיצה טריות ופסולת מזון, כך שהחזירים לא צריכים להתאמץ והם נהנים "מהבופה" החופשי והמגוון שתושבי חיפה מספקים להם. חנן טוען שאחת הבעיות המרכזיות במאבק להחזרת החזירים לטבע היא היעדר פיקוח ואכיפה מצד העירייה. לדבריו, "יש לנו עדויות מצולמות של תושבים שמאכילים חזירים בניגוד לחוק, פנינו לעירייה והם לא עושים כלום. עם צואת הכלבים - הפיקוח והאכיפה עבדו מצוין, למה שזה לא יעבוד גם עם האכלת חזירים?"
9 צפייה בגלריה
שער המונע כניסת חזירים לגינה עירונית
שער המונע כניסת חזירים לגינה עירונית
שער המונע כניסת חזירים לגינה עירונית
(צילום: אסף קמר)

לא כועס על החזירים

אולם לא כל התושבים של חיפה מתנגדים או מפחדים מחזירי הבר. רועי הדר, המתגורר בשכונת כרמליה, טוען כי הוא רואה חזירים כמעט בכל יום בשכונה והוא אינו מפחד. "בהתחלה זה היה קצת מפחיד, אבל בשלב מסוים מתרגלים לזה. הם בעיקר מפחדים מאיתנו וגם החתולים בשכונה מפחידים אותם. אני לא כועס על החזירים, אנחנו לקחנו להם את בתי המחיה שלהם והם מנסים לשרוד ולהשיג בכל דרך אוכל. אני נגד ציד ודילול, זה לא המערב הפרוע - יש פתרונות הרבה יותר טובים שלא מיישמים אותם - אולי לפזר מוקדי האכלה בוואדיות כדי שלא יעלו לשכונה".
9 צפייה בגלריה
הוואדי שבו חיים החזירים
הוואדי שבו חיים החזירים
הוואדי שבו חיים החזירים
(צילום: אסף קמר)

אנחנו נפגשים לתצפית מרשימה והמהפנטת ביופיה משכונת כרמליה אל מורדות ואדי שיח המיוער, עם לי בת סומך שטרית, תושבת העיר שנתקלת בחזירים על בסיס יומי ואפילו כתבה ספר, סיפור אהבה רומנטי על רקע התפשטות החזירים בשכונת מגוריה.
9 צפייה בגלריה
לי בת סומך שטרית. דילול חזירים הוא שאלה מוסרית
לי בת סומך שטרית. דילול חזירים הוא שאלה מוסרית
לי בת סומך שטרית. דילול חזירים הוא שאלה מוסרית
(צילום: אסף קמר)
"אני רואה חזירים כמעט בכל יום", היא אומרת. "הם עוברים לי מתחת לחלון הבית וליד בית הספר של הילדים. אנחנו חיים כאן בקרבה לטבע וראיתי פה: דורבנים, תנים ואפילו צבועים, אבל בגלל שבני אדם מאכילים את החזירים, ההתנהגות של החזירים השתנתה, כך שאנחנו רואים אותם באור יום. זאת תופעה חדשה. לדעתי זה קשור לשריפה הגדולה שהייתה בכרמל והיא דחפה את החזירים לחפש מזון בעיר. מדובר בבעיה דמוגרפית, גם של בני האדם וגם של החזירים, שהטורפים הטבעיים שלהם כמו דובים, נמרים וזאבים הוכחדו".
לגבי שאלת הצייד או דילול בשפת התושבים, סומך טוענת כי מדובר בשאלה מוסרית. "חזיר הוא חיית בר, זה לא כלב שאפשר לאמץ. מאז שראשת העיר החדשה שלנו הפסיקה את הציד, התושבים דנים ומתווכחים רבות על הנושא ואני לא חושבת שציד בלבד הוא הפתרון הנכון."

האם דילול הוא פתרון?

אחד ממוקדי החזירים המפורסמים בחיפה הוא גן שמואל, גינת משחקים לילדים שבעבר היה בה דשא ,אך כיום היא מלאה בעקבות טריות של חזירים ואמהות עם עגלות ילדים.
קבענו שם עם אוהד שוורץ, מנהל קהילת חיפה של "החברה להגנת הטבע", שמספר לנו על המפגש האחרון שלו עם חזיר ביציאה מהסופר השכונתי.
9 צפייה בגלריה
להקת חזירים בכרמל
להקת חזירים בכרמל
להקת חזירים בכרמל
(צילום: אסף קמר)
"זאת חוויה לא נעימה. הדבר הכי נכון בהיתקלות עם חזיר זה לתפוס מרחק. קיימים מקרים מתועדים מועטים מאד של תקיפה, בעיקר של חזירים שנלחצו ממפגש עם בני אדם, אז הסיכון לא קיים כל עוד יודעים איך התנהג. לגבי ציד, עמדת החברה להגנת הטבע היא - לדלל רק חזירים שאיבדו את הפחד מבני האדם"
באופן מפתיע, המחקרים של החברה להגנת הטבע מראים כי דווקא הציד יוצר הגדלה משמעותית בכמות הצאצאים ובעיית החזירים רק מתגברת. שוורץ מסביר: "כשהחזירים ניצודים הם מרגישים סוג של העקה, לחץ נפשי ושינוי הורמונלי, החזירות מגיעות לבגרות מינית בגיל מוקדם יותר והשגרים גדלים מארבע או חמישה גורים לשמונה ועשרה בכל המלטה. עדרי הגורים גדלים בהתאם ולכן המספרים עולים. למשל בגרמניה צדו בשנת 2016 - 800 אלף חזירים ולהפתעת כולם כמות החזירים במדינה רק גדלה. עיריית חיפה עצרה את הדילול של החזירים וזה היה הדבר הנכון לעשות. הטיפול המרכזי בבעיית החזירים הוא מניעת המזון, התאמת פחים והתאמת הגינון הציבורי".
9 צפייה בגלריה
שלט בחיפה
שלט בחיפה
שלט בחיפה
(צילום: אסף קמר)

סלפי עם חזיר

לאחר כמה שעות של צעידה ברחבי העיר - גם אנחנו פוגשים חזירים! עדר מרשים ורעשני הכולל מספר נקבות ועשרות גורים עובר אותנו בריצה, ללא ספק מדובר בחוויה מפחידה.
החזירים הרעבים מסתערים על פח אשפה גדול של אחד הבתים המטופחים בשכונה ומפזרים שקיות זבל לכל עבר. אחת השכנות צרחה בבהלה ושכן נוסף ירד מיד למטה וגירש אותם במחיאות כפיים וצעקות קישטה. הוא מפריע לנו לצלם סלפי עם החזירים.
נוכח כמות הגורים המטורפת שראינו באור יום - בעיית החזירים בחיפה לא עומדת להסתיים בקרוב.
9 צפייה בגלריה
גורים בגינה בכרמל
גורים בגינה בכרמל
גורים בגינה בכרמל
(צילום: הקבוצה נגד חזירים)

תגובת עיריית חיפה

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה פועלת בכל האמצעים המוכחים להרחקתם של חזירי הבר משכונות המגורים. הפעילות שאותה מובילים האקולוגית העירונית והממונה על חיות הבר בעירייה מתמקדת במניעת מקורות מזון ומים המהווים את גורמי המשיכה העיקריים של חזירי הבר לשכונות. במסגרת זו: 3,200 פחי אשפה קובעו ברחבי העיר למניעת הפיכתם על ידי חזירי הבר; 3,214 פחי מיחזור [כתומים] מוחלפים בפחים גדולים שאינם נגישים לחזירי הבר; 250 אשפתונים פתוחים הוחלפו באשפתונים שאינם נגישים לחזירי הבר; הונחו מאות מטרים של גדרות למניעת כניסת חזירי בר לגינות הציבוריות; הוקמה קרן עירונית המסייעת במימון גידור חצרות פרטיות למניעת כניסת חזירי בר; הוקם קו חירום עירוני שמספרו 911* המרכז פניות תושבים בנושא ומזניק את מפקחי העירייה על פי הצורך בכל שעות היום במטרה לסייע לתושבים אשר נתקלים בחזירי בר. בוצעה פעילות הסברה נרחבת בנושא חשיבות שמירת ניקיון המרחב הציבורי והאכלה מבוקרת של חתולי רחוב. הפעילות התבצעה באמצעי התקשורת, רשתות חברתיות, כנסים ייעודיים וע"י מפקחי העירייה המסיירים ברחובות".
עוד נמסר מעיריית חיפה כי "ירי בחזירי בר או כל חיה אחרת אסור על פי חוק מסוכן ונמצא כבלתי יעיל. עם זאת, רשות הטבע והגנים [האחראית על חיות הבר] נענתה לאחרונה לבקשת העירייה ואישרה את בקשתה ללכוד חזירי בר המאיימים על התושבים. בעקבות קבלת ההיתר החלה העירייה להציב כלובים ללכידה והרדמת חזירי בר במקומות שבהם דווח על מפגש בין חזירי בר לתושבים. הפעילות מתבצעת בהתאם להיתר והנחיות רשות הטבע והגנים. העירייה תמשיך לבחון ולנקוט בכל אמצעי שימצא יעיל להרחקת חזירי הבר משכונות המגורים".
השתתף בהכנת הכתבה: אחיה ראב"ד