שת"פ של אוניברסיטת ת"א בסינגפור בנושא חקר הקוונטים

אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה הלאומית של סינגפור (NUS) הודיעו על חתימת הסכם לשיתוף פעולה אקדמי בין המוסדות בתחום חקר טכנולוגיות מבוססות קוונטים ומדע הנתונים הקוונטי.
ההסכם נחתם בהובלת פרופ' ירון עוז, ראש המרכז למדע וטכנולוגיה קוונטית באוניברסיטת תל אביב (QuanTAU) ופרופ' חוסה איגנסיו לטורה, ראש המרכז לטכנולוגיה קוונטית באוניברסיטה הלאומית של סינגפור (CQT). חתימת ההסכם מהווה חיזוק של הקשרים הנרקמים בין סינגפור וישראל ובפרט בין אוניברסיטת תל אביב והמוסדות האקדמיים בסינגפור.
2 צפייה בגלריה
(איור: shutterstock)
מכניקת הקוונטים, או תורת הקוונטים, פותחה בראשית המאה ה-20 וחוללה מהפכה בהבנת המערכות הפיזיקליות, וכעת אנו נמצאים בעיצומה של מה שמכונה "מהפכת הקוונטים השנייה", בה מיישמים מושגים קוונטים בסיסיים במחשוב, בסימולציה, בחישה, בתקשורת ובמדעי החומרים והנתונים. במסגרת שיתוף הפעולה בין האוניברסיטאות יקודמו פרוייקטי מחקר משותפים בתחום טכנולוגיות הקוונטים ומדע הנתונים הקוונטי, חילופי סגל אקדמי וכן כנסים משותפים, במטרה לפתח את תחום המחקר הקוונטי ולהגיע ליישומים חדשים בתחום זה.
פרופ' ירון עוז, ראש מרכז הQuanTAU, אמר: "לאחר היכרות רבת שנים עם עבודתם של החוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור ובפרט עם פרופ' חוסה איגנסיו לטורה, אני שמח ונרגש על חתימת שיתוף הפעולה האקדמי בין האוניברסיטאות. אני סמוך ובטוח כי שיתוף הפעולה יוביל לפיתוח המחקר הקוונטי באפיקים חדשים ויניב הישגים מרשימים".
פרופ' ירון עוזפרופ' ירון עוזצילום: אוניברסיטת תל אביב
פרופ' חוסה איגנסיו לטורה, ראש המרכז לטכנולוגיה קוונטית באוניברסיטה הלאומית של סינגפור (CQT), הוסיף :"אנחנו שמחים לקדם את שיתוף הפעולה עם מרכז ה-QuanTAU באוניברסיטת תל אביב. התכנית המשותפתTAU-CQT תתמוך בחילופי חוקרים בין המרכזים לצרכי מחקר וכנסים, דבר אשר יחזק את יחסי ישראל וסינגפור".
מרכז ה-QuanTAU שואף לתמוך במחקר חדשני בתחום מכניקת הקוונטים, לבסס שיתופי פעולה בין-לאומיים, להכשיר סטודנטים בכל הרמות, לפתוח כיווני מחקר חדשים על ידי גיוס סגל חדש ולסייע להם בהקמת המעבדות. כמו כן, המרכז נועד כדי לפתח שיתופי פעולה עם שותפים תעשייתיים פוטנציאליים ולהקים קהילה פעילה ותוססת באוניברסיטת תל אביב. המרכז נותן חסות לקרנות סטארט-אפ ועורך סמינרים משותפים במטרה ליצור חשיפה בין-לאומית לפעילות המרכז. המרכז מוביל את פרוייקט ההקמה של ערוץ תקשורת קוונטית בחלל בשיתוף פעולה עם CQT ומרכזי מחקר נוספים בהודו ובקנדה.

שיתוף פעולה אקדמי נוסף עם אבו דאבי

קבוצת אבנון חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם המרכז הפיננסי הבינלאומי באבו דאבי (ADGM). במסגרת ההסכם, תקים הקבוצה באמירויות מרכז אקדמי ראשון מסוגו שיתמחה בלימודי חדשנות, דיפ-טק, סייבר, AI, בלוקצ׳יין וטכנולוגיות משבשות.
בקבוצת אבנון אמרו כי במסגרת ההסכם לשיתוף פעולה, התוכנית האקדמית תציע קורסי הכשרה מתקדמים עבור עובדים שמעוניינים להתקדם ולהתפתח ולהתאים את עצמם לעולם ההייטק (Up-skilling) והכשרה תוך-אירגונית ללמידה של מיומנויות חדשות (Re-skilling).
2 צפייה בגלריה
תומר אבנון מייסד ונשיא קבוצת אבנון ומשה (בוגי) יעלון - יו"ר קרן ההון סיכון סינפטק מקבוצת אבנון
תומר אבנון מייסד ונשיא קבוצת אבנון ומשה (בוגי) יעלון - יו"ר קרן ההון סיכון סינפטק מקבוצת אבנון
תומר אבנון מייסד ונשיא קבוצת אבנון ומשה (בוגי) יעלון - יו"ר קרן ההון סיכון סינפטק מקבוצת אבנון
(צילום: אורן כהן)
התוכנית תשמש כפלטפורמה שמהווה גוף ידע חדשני עבור מי שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום ההיי-טק והוא גם מיועד לשידרוג יכולות קיימות. הקורסים הבסיסיים יתמקדו בלימודי תיכנות, לימודי אלגוריתמים וכתיבת קוד. הקורסים המתקדמים יותר יציעו לימודי תיכנות במבחר נושאים, כמו הגנת סייבר, אינטיליגנציה מלאכותית (AI), דיפ-טק, טכנולוגיות משבשות וטכנולוגיות בלוקצ׳יין.
הלמידה בתוכנית תושתת על שיטות הוראה ומחקר מתקדמות ותתקיים בצורה פרונטלית, וכן באמצעות וובינרים, קורסים מקוונים ופודקאסטים. מי שיובילו את הקורסים יהיו מדריכים ומורים מומחים בתחומי היזמוּת, התיכנות וכתיבת הקוד, שיש להם ידע עשיר שנצבר במסגרת שירות ביחידות טכנולוגיות מיוחדות בצה״ל וכן בחברות הייטק ישראליות.
תומר אבנון, מייסד ונשיא קבוצת אבנון, אמר: ״הקמת התוכנית האקדמית המשותפת היא עדות לקשרים החזקים שאנחנו מקיימים עם האמירתים מהרגע הראשון שבו נחתמו הסכמי אברהם. ישראל ואיחוד האמירויות הן מדינות שהצליחו בזכות ההון האנושי שלהן ומתן הדגש על השכלה והרחבת הדעת. אנחנו שמחים לחלוק מהידע הטכנולוגי שצברנו כקבוצה עם השותפים שלנו, ובטוחים שהדיאלוג יועיל לשני הצדדים גם יחד״.

'עוצמות' - שילוב אנשים עם מוגבלות באקדמיה

לאחרונה התקיים מפגש מרגש בין שר הרווחה, מאיר כהן, לבין סטודנטים בפרוייקט "עוצמות" - שילוב אקדמי בן שלושה שלבים של בוגרים עם מוגבלות שיכלית. במפגש עם השר השתתפו הסטודנטים בשלב ג', הלומדים לתואר ראשון רב תחומי במדעי החברה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן.
במפגש הציגו פרופ חפציבה ליפשיץ, ראש התוכנית, וד"ר שושנה ניסים את פרוייקט עוצמות כולל התיאוריה והמחקר המלווה .
ששת הסטודנטים הציגו את הקורסים שאותם הם למדו כולל מטרות הקורסים ומטלות הסיום. בנוסף הוצגה תפיסת האוניברסיטה ביחס לאנשים עם מוגבלות.
פרופ' חפציבה ליפשיץ, מובילת תכנית "עוצמות", באוניברסיטת בר-אילן, אמרה: "פרויקט 'עוצמות' הינו יחיד מסוגו בארץ ובעולם. זה חזון שמתגשם, שמלווה בתיאוריות שבהן 'תיאוריית הגיל המפצה', במחקר ובהוכחות מדעיות, שזה עובד!"