אם הרגשתם שנובמבר האחרון היה חם מהרגיל וגם דצמבר לא מסתמן כגשום וקר במיוחד, אתם לא טועים. נובמבר 2021 היה אכן אחד היבשים בעשורים האחרונים, וכעת גם מסתמן כי מדובר במגמה. מחקר חדש ומדאיג קובע כי הבצורות באזור המזרח התיכון צפויות להחמיר בשנים הקרובות. מומחה אקלים ישראלי מסביר: "הנתונים החדשים קשים ממה שידענו עד כה".


המסקנה העיקרית שעולה מהתחזיות החדשות היא שתופעת הבצורת צפויה להחמיר בשנים הקרובות, וכי הסיכוי להופעת בצורות קשות, הפוגעות במקורות מים, חקלאות וטבע, עלול לעלות ב-60% עד שנת 2050. האזורים שייפגעו בצורה החמורה ביותר מהשינויים האקלימיים הם המזרח התיכון, צפון אפריקה ודרום אסיה.
המחקר, שפורסם בכתב העת הנחשב Journal of Hydrology, מציין גם מדינות באזורנו כמו איראן, עיראק, ירדן וסוריה שכבר ניצבות חסרות אונים בפני משבר האקלים. ואם המצב לא ישתפר בחודשים הקרובים, ועל פי התחזיות הבצורת במזרח התיכון תימשך ביתר שאת השנה, הן צפויות לעמוד בפני משבר מים חסר תקדים כבר בקיץ הקרוב.
2 צפייה בגלריה
בצורת בצפון. ארכיון
בצורת בצפון. ארכיון
בצורת בצפון. ארכיון
(צילום: אסף קמר)
מדינות אפריקה מתמודדות כבר כיום עם בצורת קשה. עשרות מיליוני אזרחים סובלים בעקבות עונות גשמים מאכזבות, ו-70% מהבקר מת כתוצאה ממחסור במזון ומים. יחד עם זאת עדיין קשה להעריך את נזקי הבצורת האמיתיים.
החוקרים השתמשו במדד, שמתחשב הן בשינויים הצפויים בכמויות במשקעים ופיזורן לאורך השנה, אך לא פחות חשוב מכך בהתאדות. המחקר מציין שהשינויים הצפויים בשנים הקרובות בשיעורי ההתאדות הם שיגרמו להחרפה בבצורות, שכן אנו צפויים לראות התאדות מוגברת ממאגרי מים ויובש הקרקע. עד היום הרבו לדבר על השינויים במשקעים, אבל כדי להבין טוב יותר את השפעות ההתחממות הגלובלית על האקלים העתידי חייבים להסתכל על התמונה הכוללת והשינויים הצפויים בכלל רכיבי המחזור ההידרולוגי: משקעים, התאדות, שיטפונות וחלחול למאגרי מי התהום.
תוצאות המחקר החדש חושפות עד כמה רגיש המזרח התיכון להתחממות הגלובלית, מסביר ד״ר עמיר גבעתי מומחה לאקלים מהחוג ללימודי סביבה באוניברסיטת תל אביב. "הנתונים החדשים חמורים ממה שידענו", הוא מתריע. "השילוב של הפחתה בכמויות המשקעים, שינוי בפריסת הגשמים ובעיקר התאדות מוגברת עקב עליית הטמפרטורות וריבוי ימי שמש ‑ יגרמו למחסור משמעותי במים. במדינות שלא ימצאו מקורות מים אלטרנטיביים כמו התפלה, פתרון שישראל השכילה לפתח, זה עלול להגיע למצבי קיצון".
2 צפייה בגלריה
רויטרס תמונות השנה 2019 ילדים משחקים אדמת בצורת דרום אפריקה נובמבר
רויטרס תמונות השנה 2019 ילדים משחקים אדמת בצורת דרום אפריקה נובמבר
בצורת בדרום יבשת אפריקה
(צילום: רויטרס)
המחקר הזה מצטרף לשורה של מחקרים שחוזים עתיד עגום כתוצאה משינוי האקלים. רק לאחרונה פורסם מחקר שהעריך כי ההתחממות הגלובלית צפויה לגרום למגה-בצורות ושריפות ברחבי אמריקה, כבר בעתיד הקרוב. כעת מקווים המדענים שלאור הנתונים שנחשפו בוועידת האקלים בגלזגו מדינות העולם יתעשתו, מה שמספק תקווה קטנה לשינוי.