טיל סיני ענק ששוקל 21 טונות ויצא משליטה צפוי ליפול לכדור הארץ בעוד ימים ספורים ועלול להתרסק על אזורים מיושבים. כך מזהירים מומחים, שנה אחרי שחלקי טיל זהה פגעו בבתים באפריקה. הטיל שוגר כשלב הראשון בבניית תחנת חלל סינית, אבל החגיגות במדינה עשויות להסתיים אם אכן יפגע באזור מיושב.
הטיל, לונג מארץ' 5b, שוגר ביום חמישי מוונצ'אנג שבמחוז היינאן. אורכו כ-30 מטרים, ולאחר שנכנס למסלול הוא חג סביב כדור הארץ במהירות של 27,600 קמ"ש ובגובה של יותר מ-300 ק"מ.
5 צפייה בגלריה
שיגור הטיל, ביום חמישי
שיגור הטיל, ביום חמישי
שיגור הטיל, ביום חמישי
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בסוף השבוע הוא צנח כ-80 ק"מ, ועקב מהירותו והעובדה שלפי המומחים אינו נמצא בשליטה - כמעט בלתי אפשרי להעריך היכן יתרסק בכדור הארץ עם נפילתו, ככל הנראה בתחילת השבוע הבא. כאן אפשר לראות את מיקומו הנוכחי.
ג'ונתן מקדואל, אסטרופיזיקאי מאוניברסיטת הרווארד, אמר ל-SpaceNews כי המסלול שלו עובר מעל ניו יורק שבחצי הכדור הצפוני, מדריד ובייג'ינג - ועד צ'ילה וניו זילנד שבחצי הכדור הדרומי.
הטיל יכול לנחות בכל מקום בטווח זה, שכולל כמובן גם אוקיינוסים אזורים לא מאוכלסים – אך כאמור גם ערים גדולות. לפי מקדואל, עדיין הסבירות הגבוהה היא שלא יפגע באיש, כי האוקיינוסים מכסים 71% משטח כדור הארץ. בכל מקרה, חלק גדול מהטיל יישרף עם חזרתו לאטמוספירה.
5 צפייה בגלריה
טיל ענק, באורך 30 מטרים
טיל ענק, באורך 30 מטרים
טיל ענק, באורך 30 מטרים
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
"בסטנדרטים של היום זה בלתי מתקבל על הדעת לאפשר לטיל לחזור הארץ ללא שליטה", אמר מקדואל לפי ה"דיילי מייל". "זו פשוט רשלנות סינית. לגופים ענקיים כאלה אנחנו לא נותנים ליפול בלי שליטה".
סין שיגרה טיל דומה במאי שעבר כניסוי לקראת שיגור אסטרונאוטים לירח, וגם אז המשימה הסתיימה כשהטיל חוזר לכדור הארץ ללא שליטה. אז הוא נחת ליד החוף של מאוריטניה שבמערב אפריקה וזה היה העצם הגדול ביותר - שאין עליו שליטה - הנופל מהחלל לכדור הארץ מאז 1991.
"בפעם שעברה זה נגמר במוטות מתכת גדולים שהתעופפו בשמיים וגרמו נזקים לבניינים באפריקה", אמר מקדואל. "הרוב נשרף בכניסה לאטמוספירה, אבל היו חתיכות גדולות של מתכת שפגעו בקרקע. למרבה המזל איש לא נפגע".
5 צפייה בגלריה
שלב ראשון בבניית תחנת החלל הסינית
שלב ראשון בבניית תחנת החלל הסינית
שלב ראשון בבניית תחנת החלל הסינית
(צילום: רויטרס)
סין שיגרה בשבוע שעבר את לונג מארץ' 5b כדי להעביר לחלל את החלק הראשון בתחנת החלל שאותה היא מתכוונת להקים. אותו חלק, מודול, מכונה "טיאנהי" (הרמוניה שמיימית) ואמור להיות בעתיד – לאחר שהמבנה יושלם - המקום בחלל שבו יתגוררו שלושה אסטרונאוטים.
בתקשורת הסינית דווח כי המדינה מתכוונת להשלים את בניית תחנת החלל, שמכונה "טיאנגונג" (ארמון שמיימי) בסוף 2022. סין מתכוונת להיות מעצמת חלל עד 2030, ולהקים את תחנת החלל המתקדמת מכולן.
ב"גרדיאן" נכתב כי שיגור זה הוא הראשון מ-11 שיגורים מתוכננים לבניית תחנת החלל, שצפויה להיות קטנה בהרבה מתחנת החלל הבינלאומית - 60 טונות לעומת 408 טונות.
את תחנת החלל הבינלאומית לקח 10 שנים להקים, ונדרשו לכך 30 שיגורים - החלל מ-1998. בתפעולה משתפות פעולה חמש סוכנויות החלל של ארה"ב, רוסיה, יפן, האיחוד האירופי וקנדה - כשהאמריקנים היו אלה שמנעו מסין להשתתף במקור בהקמתה.