חברת הכנסת החדשה יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד) עמדה השבוע במרכז סערת רשת לאחר שהתייחסה בנאום הבכורה שלה במליאה להאכלת חתולי רחוב. בראיון לאולפן ynet הבוקר (יום ה') היא אמרה: "מי שמדבר איתי רק על האכלת חתולים כנראה שלא ראה את כל הנאום. זה היה חלק קטן ממנו".
בנאומה אמרה ח"כ סאקס פרידמן: "אני דור רביעי למאכילות חתולים. הנינה של אספרנסה, שהייתה מאכילת חתולים ידועה עוד בקורפו. חונכתי על המשפט 'כי זה המאכיל חיה רעבה, מזין את נפשו'. אהבה לבעלי חיים טבועה בי מלידה והיא חלק בלתי נפרד מהחיים הפרטיים".
הבוקר היא הסבירה מדוע דיברה על האכלת חתולים בנאום הבכורה: "אני עומדת מאחורי הדברים שלי בנאום ואני מאוד גאה לייצג את בעלי החיים ולהיות הקול שלהם בכנסת. מתוך 120 ח"כים, זה בסדר שתהיה אחת שזה הדגל שלה לצד דברים נוספים. אני פועלת במגוון של תחומים - דאגה למשפחות מעוטות יכולת, דיור ציבורי, הנגב, באר שבע".
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה אישה מאכילה חתולים משוטטים חתולי רחוב
אילוס אילוסטרציה אישה מאכילה חתולים משוטטים חתולי רחוב
ח"כ סאקס פרידמן: "חשוב להגדיל תקציבים"
(צילום: shutterstock)
- האכלת חתולים זה נושא שנוי במחלוקת. יש הרבה מאוד אנשים שדווקא טוענים שזה בעייתי, אפילו עבור בעלי חיים אחרים. מה את עונה להם? "אני מאוד מבינה ולכן אנחנו פועלים לצמצום אוכלוסיית החתולים על ידי עיקור וסירוס. חשוב מאוד להגדיל את התקציבים של עיקור וסירוס החתולים. יש התפוצצות אוכלוסין בארץ. משרד החקלאות מעריך שיש כמיליון חתולי רחוב. ההערכה שלי שיש כפול".
- מה זה אומר, שהמדינה צריכה לקחת אחריות על החתולים האלה? לדאוג לאוכל, למזון, למים כל הזמן? יכול להיות שאולי צריך להקים איזו רשות לאומית לחתול. "זה החלום, הקמת רשות לאומית זה בהחלט החלום. אבל כן, המדינה צריכה לקחת אחריות. אני לא חושבת שיש סיבה שכל הנטל ייפול על הפעילים. יש בארץ אלפי פעילים והם קורסים תחת הנטל. הם מאכילים, מעקרים, מסרסים, מטפלים, לוקחים לטיפולים רפואיים. זו אחריות המדינה והרשויות המקומיות לטפל בזה. אפשר לטפל בזה אחת ולתמיד: להקצות לזה תקציבים ולעקר 80% ואחר כך לשמר".
- פורסם פוסט שקרא לאנשים לא להשאיר להם אפילו מים. מה חשבת על זה? "שזה אכזרי מאוד. אני מעודדת אנשים להוציא קערות עם מים בימים חמים. אני כן חושבת שחשוב לטפל בחתולי הקהילה, הם חלק מהנוף שלנו. הם לא מזיקים. צריך לדלל את האוכלוסייה בצורה הומונית כדי שלא יקרה מה שקורה עכשיו".
- את מגיעה מבאר שבע וגם הנגב מאוד חשוב לך. "אני באר שבעית גאה. כיהנתי כמעט שמונה שנים כחברת מועצה בעיריית באר שבע. נולדתי פה, גדלתי, התחנכתי, אני חושבת שיש פה הון אנושי יוצא דופן".
- מה הצעת החוק הראשונה שלך בכנסת? "היא כבר הונחה. זה חוק המשלוחים החיים. אני ממש מקווה שהפעם נצליח להעביר את זה. הצעת חוק הזאת הוגשה כבר אינספור פעמים ואני חושבת שזו שעת כושר טובה. זו פרקטיקה אכזרית, מיותרת, נוראית, שהגיע הזמן לעצור אותה".