אור שמש יש ובשפע, אישורים לבנות תחנות כוח לייצור חשמל מאנרגיית שמש - פחות: מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, אמר בדיון שנערך היום (ד') בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת כי "כדי להגיע ליעד של 30% אנרגיה מתחדשת, אליו אנו מחויבים, צריך 180,000 דונם". לדבריו, "בינתיים אישרו לנו 20,000 דונם" בשטחים חקלאיים.
ישראל התחייבה להגיע לייצור 30% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030, נתון רחוק מאוד מהמצב הנוכחי העומד על פחות מ-10%. בדיון בוועדה, בעניין הסעיפים הנוגעים לאנרגיה מתחדשת במסגרת פרק האנרגיה בחוק ההסדרים, אמר אדירי: "יש לנו מחויבות להגיע ל-30% אנרגיה מתחדשת תוך תשע שנים. זה אתגר משמעותי ואנו, כמשרד, אחראים להביא את ישראל לשם. לשם כך צריך שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה ועם השלטון המקומי. אם רוצים להגיע ל-30% אנרגיה מתחדשת, צריך למעשה לשכפל את משק החשמל, כי השמש עובדת רק חצי יממה. אלו השקעות גדולות. חברת החשמל לא עוסקת בזה".
3 צפייה בגלריה
אנרגיה ירוקה
אנרגיה ירוקה
אנרגיה ירוקה
(צילום: shutterstock)
הוא דיבר על הצורך בשטחים, שבהם ניתן יהיה לייצר חשמל ירוק: "במדינה קטנה, שבה משאב הקרקע יקר, צריך לנצל כל מבנה, כל מאגר מים ומטמנה, שטחים חקלאיים ושטחים פתוחים. כדי להגיע ליעד, אנו זקוקים לכ-180 אלף דונם. זה גם אתגר כלכלי וגם אתגר של הסדרה, של תכנון ובנייה. בתוכנית הכלכלית הועלה נושא פטור מהיטל למתקני מים, לגדרות, למטמנות. לחייב בתי ספר חדשים בהקמת פאנלים סולריים. הרחבת התשתית הלאומית. לאפשר לפרוס רשת. המדינה צריכה לאפשר זאת במינימום בירוקרטיה ומינימום תשלומים".
אחד המקומות שבהם ניתן לייצר אנרגיה סולארית הם שטחים חקלאיים. אדירי אמר: "נזדקק לפחות לעוד 40-50 אלף דונם שטחים פתוחים, כמעט כולם חקלאיים, מתוכם אישרו לנו בינתיים 20,000. אנחנו מנסים לפתח היום שילוב של שטח חקלאי שבו השמש תשמש גם לגידול חקלאי וגם לאנרגיה. הולכים על פיילוט של אלף דונם. כבר יש תעריף. זה מתחיל".
3 צפייה בגלריה
אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה
אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה
אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה
(צילום: עמית שעל)
מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, איתן פרנס, אמר בדיון: "יש את מה שמוצג כאן בכנסת ויש את מה שקורה במציאות, בשטח, שם הממשלה לא מקדמת מעבר לאנרגיה ירוקה. אנחנו כמעט בחודש אוקטובר, וטרם פורסם שימוע, שלא לומר החלטה, על מה התעריף ומה יהיה הרווח של אדם שמקים גג סולארי ב-2022. רשת החשמל תקועה לגמרי - שליש משטח המדינה חסום למתקנים סולאריים. באזורים שלמים, ברוב הפריפריה, לא ניתן אף לחבר גג סולארי ביתי קטן, כי תשתית החשמל ורשת החשמל לא פותחה שנים רבות. לא נעמוד ביעד של 10% מצריכת החשמל שתגיע מאנרגיה מתחדשת, שהיה היעד ל-2020, גם עד סוף השנה, בניגוד להבטחות שנשמעות פה".
ראש אגף התכנון במשרד להגנת הסביבה, אילה גלדמן, אמרה: "חשוב לי לציין כי בכל הקשור למתקנים האגרו-וולטאים, מדובר על שטחים של עיבוד חקלאי, ולא שטחים פתוחים שמוגדרים כרגע כשטחים חקלאיים. חשוב לקדם את האנרגיה המתחדשת, אך בעדינות ובאיזון עם שמירה על שטחים פתוחים".
3 צפייה בגלריה
השדה הסולארי בכפר בלום
השדה הסולארי בכפר בלום
השדה הסולארי בכפר בלום
(צילום: אפי נגלי)
עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה, אמר כי הנוסח הקיים בחוק אינו מבטיח זאת בוודאות, ואכן יש שטחי טבע פתוחים שמוגדים כקרקע בייעוד חקלאי, וחברי הוועדה ביקשו כי יוצע נוסח חדש לתיקון אשר מבהיר כי מדובר בקרקע שייתכן ויהיה בה שימשו חקלאי בפועל, ולא רק מוגדרת כייעוד חקלאי.
יו"ר הוועדה, ח"כ ווליד טאהא, הודיע כי ניתן להגיש הסתייגויות להצעת החוק עד יום ראשון בשעה 10:00, ולאחר מכן הוועדה תתכנס להמשך הדיון בה.