עוד נציגות ישראלית בחלל: הלוויין TauSat3 של אוניברסיטת תל אביב, שמכיל מדגים טכנולוגי של "הכספת", מנגנון חללי חדשני, היה אחד מהניסויים המדעיים שהכילה חללית הדרגון של חברת SpaceX, שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית. ביום שישי האחרון הלוויין הותקן והופעל בהצלחה בתחנה. באוניברסיטה עדכנו היום (ה') שהלוויין משדר נתונים תקינים ומתקשר עם הקרקע.

2 צפייה בגלריה
הלוויין הישראלי של אוניברסיטת תל אביב
הלוויין הישראלי של אוניברסיטת תל אביב
הלוויין הישראלי של אוניברסיטת תל אביב
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)




מדובר בלוויין שגודלו כגודל קופסת נעליים. הוא תוכנן ונבנה בקפידה על ידי צוות המומחים של אוניברסיטת תל אביב ומטרתו לבחון את ביצועיו של מנגנון הגנה אקטיבי להגנה על אלקטרוניקה מפני תופעות ונזקים הנגרמים על-ידי קרינה קוסמית. הכספת תאפשר שימוש במערכות אלקטרוניות מסחריות עדכניות בחלל על ידי הכנסתם לסביבה המוגנת שבתוך ה"כספת" והפעלתם בסביבה זו. לדברי החוקרים, מדובר במנגנון בעל פוטנציאל מהפכני בתחום הלוויינות וכן בעל השפעה כלכלית משמעותית.
המחקר נערך בהובלת הדוקטורנט יואב שמחוני מבית הספר להנדסת חשמל, יחד עם ראש בית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה פרופ' ארז עציון ופרופ' עופר עמרני מהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן, ראש המעבדה ללוויינות זעירה.
2 צפייה בגלריה
פרופ' עפר עמרני, איתן סטיבה ויואב שמחוני, יחד עם הכספת במפגש ביניהם בקיץ
פרופ' עפר עמרני, איתן סטיבה ויואב שמחוני, יחד עם הכספת במפגש ביניהם בקיץ
פרופ' עפר עמרני, איתן סטיבה ויואב שמחוני, יחד עם הכספת במפגש ביניהם בקיץ
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
יצוין כי "הכספת" צפויה להיכלל בסדרת הניסויים שיערכו במסגרת משימת "רקיע", בהובלת קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית. איתן סטיבה, שצפוי להיות הישראלי השני בחלל, ימריא למשימה בתחנת החלל הבינלאומית בחודש פברואר. מועד השיגור העדכני הוא 28 בפברואר ונאס"א הודיעה כי האסטרונאוט הישראלי השני עבר את כל הבדיקות הרפואיות יחד עם חבריו למשימה. סטיבה צפוי לערוך בחלל עשרות ניסויים עבור חוקרים מובילים משורת אוניברסיטאות וחברות מסחריות בישראל.
פרופ' עציון ופרופ' עמרני מסבירים: "שילוב משימת הכספת במסגרת משימת 'רקיע' יספק הזדמנות נדירה לבחון את אבני הבניין של טכנולוגיה זו בחלל. במקביל למחקר האקדמי, הפעילות ונושא המחקר ממונפים לטובת קידום תכנית חינוכית-מדעית בתחום החלל והקרינה".
שמחוני הוסיף: "כיום, ציוד אלקטרוני הנשלח לחלל חייב בהתאמות ייעודיות למניעת נזק אפשרי מהקרינה בחלל. ההגנה שתספק הכספת תאפשר שימוש ברכיבים מסחריים בחלל, בכך תפתח הדלת לשימוש ברכיבים אלקטרוניים מתקדמים תוך קיצור ניכר הן של זמני הפיתוח והן של עלויות המוצרים החלליים".



בנוסף, שותפים להצלחת הפרויקט: מאוניברסיטת תל-אביב - דולב בשי, אלעד שגיא, ברוך מאירוביץ וצוות בית המלאכה, ד״ר יאן בן חמו, ד״ר איגור זולקין, ד״ר מאיר אריאל, אורלי בלומברג, אדוארד קרט, לילי אלמוג וצוות הרכש, יסמין מילר והצוות המשפטי, ומספר סטודנטים להנדסת חשמל, תוכנה ופיזיקה. ממכללת אפקה - ד״ר אלכס סגל, התעשייה האווירית, חברת ננורקס המתאמת את העבודה מול נאס״א ועוד.