במהלך שני העשורים האחרונים הוקמו בישראל כ-150 מבשלות בוטיק ומבשלות ביתיות - ממבשלות שמייצרות כמות קטנה של בקבוקים, ועד כאלו שהתרחבו עם הזמן ומייצרות ברמה כמעט מסחרית. מבשלה אחת יוצאת דופן במנעד העצום של יצרני הבירה בארץ היא "מבשלת נצרת" – מבשלת הבירה הערבית הראשונה בישראל, שנפתחה לפני כשש שנים על ידי אמיר עילוטי (38) ובאסל מסאד (38), שני חברי ילדות שלמדו יחד הנדסת חשמל בטכניון, ולאחר מכן התגלגלו לתחום ההיי-טק. במהלך החברות גילו השניים ששניהם משוגעים על בירה והחליטו להתמקצע בתחום, וגם להכין להם ביזנס ליום שאחרי ההיי-טק.
3 צפייה בגלריה
בירה נצרת
בירה נצרת
בירה נצרת: באסל מסאד ואמיר עילוטי
(צילום: מג'די מזאוי)
עילוטי ומסאד נרשמו לקורס בישול בירה ביתי באחד מקיבוצי הצפון, ובמחסן זעיר בנצרת החלו לערוך מדי שבוע ניסיונות ראשוניים ולכתוב מתכונים לבירות – הם עשו ניסיונות עד שקיבלו את התוצאה שאהבו. כדי לבדוק שהמתכונים עובדים – הם הזמינו בכל שבוע את חבריהם לטעום את הבירות השונות, ומתוך 54 מתכונים שהצליחו – שתי בירות נמכרות כיום על ידי "מבשלת נצרת", והשלישית כבר בפיתוח. כרגע מייצרים במבשלה בירת חיטה אמריקאית – כשותית ומרירה עם בשומת כשות ו-5% כוהל, ובירה בראון אייל שהיא בירה פרחונית עם 5% כוהל. את הבירה שלהם הם מוכרים רק במבשלה.
באסל מסאד: "בדרך כלל בהיי-טק לא מתקדמים יותר מדי בגילנו, והרבה כבר פורשים. מעבר לעבודה, זה גם הרבה שעות ולחץ, וחברות ההיי-טק מעדיפות צעירים, כי הם באים עם יותר מרץ ודורשים פחות כסף. בדיוק בשביל זה, התחלנו לתכנן את היום שאחרי"
"רצינו לפתוח מבשלת בוטיק שתישא את שם העיר שבה גדלנו שנינו כי אין עדיין מבשלות בירה ערביות בישראל. בארץ אמנם מכירים כמה בירות שמיוצרות במבשלות ברשות הפלסטינית, למשל טייבה היא המפורסמת מכולן, אבל פה זיהינו הזדמנות להקים מיזם חדשני בנצרת, שהוא לא אטרקציה דתית, אלא רק נקודה קולינרית ותיירותית".
3 צפייה בגלריה
בירה נצרת
בירה נצרת
"החלטנו שהגיע הזמן שנעשה בירה בעצמנו"
(צילום: מג'די מזאוי)
מאיפה הרעיון להקים מבשלה?
עילוטי: "באסל ואני היינו יוצאים כל ערב לשתות בירה ולבלות, אבל בשביל זה היינו צריכים לצאת מחוץ לנצרת, כי רוב העסקים שם מגישים רק בירות שגרתיות מאוד כמו קרלסברג או טובורג. התחלנו להכיר את המקומות בתל אביב, וראינו שיש מגוון עצום שלא היינו מודעים אליו".
מסאד: "אני מגיע מעולם הקולינריה, להורים שלי יש קונדיטוריה מפורסמת בנצרת, ומבחינתי בירה זה משקה שצריך ללגום כל יום. בדיוק עם סיום הלימודים שלנו בטכניון התחיל הטרנד של בישול בירה בבית, והחלטנו שהגיע הזמן שנעשה בירה בעצמנו. עשינו קורס בקיבוץ בצפון והתחלנו לבשל בבית. במקביל, קראנו לא מעט ספרים – על איך לבשל ועל איך לעשות את זה עוד יותר מקצועי, ועם הזמן יצאו בירות טובות וטובות עוד יותר, עד שהחלטנו לעשות מזה עסק".

הלוואה ענקית בלי הכנסות

בשנת 2016, אמיר ובאסל שכרו 100 מ"ר צנועים בשכונת מוטראן בעיר, והביאו ציוד ממש פשוט: סירים ומיכלי תסיסה. "יצרנו 100 ליטר בכל בישול - כ-250 בקבוקים בסך הכל. בישלנו פעם בשבוע ובסך הכל ייצרנו 1,000 בקבוקים בחודש. ראינו שיש ביקוש, החברים התלהבו, והחלטנו להגדיל את העסק", נזכר עילוטי.
רגע לפני תחילת הקורונה, החליטו השניים על הקמת מבשלה גדולה יותר, ושכרו שטח גדול בשכונה הסלזיאנית, ממש מול הנוף המרהיב של כיפת כנסיית הבשורה וגגות הרעפים האדומים של בתי נצרת. "רכשנו וייבאנו ציוד של 1,000 ליטר, פי עשרה ממה שהיה לנו", מספר עילוטי, "החלטנו גם לפתוח מרכז מבקרים. אבל בדיוק ביום שקיבלנו רישיון למפעל חדש – הכל התפוצץ והגיעה הקורונה".
מסאד מספר שזאת הייתה מכה לא צפויה: "זה היה פשוט נורא, לקחנו הלוואה ענקית ולא היו לנו הכנסות בגלל הקורונה. גם לא היינו זכאים לפיצוי מהמדינה כי זה היה עסק חדש. אלו שנים נוראיות שבהן לא קיבלנו שקל סיוע לעסקים, עמדנו בפני פשיטת רגל – כל משכורת ההיי-טק שהרווחנו הלכה בשביל להחזיר את ההלוואה".
רק בקיץ האחרון השניים חזרו לפעילות מלאה, רק שעכשיו הם היו צריכים להתמודד עם בעיה חדשה: הרבה מהלקוחות שרכשו את הבירה למסעדות ולברים שלהם - פשוט לא שרדו את הקורונה - ונסגרו. "רוב הלקוחות שלנו בנצרת", מסביר עילוטי, "ברים, מסעדות, בתי הארחה, בתי מלון ומוקדי תיירות. כרגע המבשלה פתוחה רק בשבת, עד שתנועת התיירים בעיר והלקוחות במקום תתייצב".
3 צפייה בגלריה
בירה נצרת
בירה נצרת
בירה נצרת: כל משכורת ההיי טק הלכה בשביל לכסות את ההלוואה
(צילום: עידן גור)
איך המשפחה שלכם מקבלת את זה שאתם מייצרים בירה? מסאד: "בגלל שאנחנו ממשפחות נוצריות אין לנו שום בעיה לייצר בירה – נהפוך הוא, המשפחות שלנו מעודדות אותנו כי פתחנו עסק חדש בנצרת, שזה גם עסק תיירותי. המשפחות שלנו אוהבות את מה שאנחנו עושים".
איך משלבים את העבודה בהיי-טק עם העבודה במבשלה? עילוטי: "אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים בהייטק - אבל רוצים באיזה שלב שהמבשלה תהיה עסק רווחי. זה טוב לראות את הבייבי שלך גדל – אבל אנחנו עוד לא שם. היעד שלנו הוא לגדול ולהתפתח באיזור הצפון, ויש לנו תוכניות להתפתח גם ברחבי העולם ולא רק בישראל. בגלל זה גם קראנו לה 'בירה נצרת' - כי זה עוזר לנו לשווק את זה לקהילה הנוצרית. יש לנו גם חזון - להרים יום אחד פסטיבל בירה בנצרת".
מסאד: "בדרך כלל בהיי-טק לא מתקדמים יותר מדי בגילנו, והרבה כבר פורשים. מעבר לעבודה, זה גם הרבה שעות ולחץ, וחברות ההיי-טק מעדיפות צעירים, כי הם באים עם יותר מרץ ודורשים פחות כסף. בדיוק בשביל זה, התחלנו לתכנן את היום שאחרי".
איפה אפשר להשיג את הבירה שלכם? עילוטי: "יש לנו לקוחות בכל הארץ, אבל בגלל המרחק לא משתלם לנו בשביל ארגז או שניים לנסוע עד תל אביב או באר שבע. גם לא קל לחדור לפאבים עם בירה חדשה כי צריך גם לספק להם ציוד, כמו ברזים וכוסות, שלא לדבר על התחרות. אבל יש כמה חנויות בתל אביב שמתמקצעות בבירה ואפשר למצוא את המוצרים שלנו שם, ויש גם כמה חנויות בחיפה ובגוש חלב, אבל הרוב נמכר במבשלה בנצרת".
רוצים לטעום את הבירה? בירה נצרת משתתפת במיזם ShoppingIL של Google, אירוע הקניות הישראלי ברחבי הרשת שיתקיים ב-9-10 בנובמבר, ומציעה הטבה: 20% הנחה על ארגז של 24 בקבוקים, שמיניות בירה במחיר 100 שקלים, שישיות בירה במחיר 80 שקלים, 12 בקבוקים במחיר 140 שקלים