בחודש מרץ בשנה שעברה, אחרי שנים של מאבקים, הכריע בית הדין הארצי בסוגיית הטיפים למלצרים, וקבע שהטיפים ייחשבו כחלק משכר העבודה של המלצר, מה שאומר שהטיפים שמקבלים המלצרים יחושבו כתקבול של המסעדה, שממנו נדרש המעסיק להפריש כספים לזכויות סוציאליות שתי דרכים יש ליישם את הקביעה - דרך אחת היא דרך ברירת המחדל, והדרך השנייה היא התנייה חורגת מה זה בעצם אומר?

1 צפייה בגלריה
מלצרית בעבודה
מלצרית בעבודה
חוק הטיפים: פסק הדין חלול
(צילום: shutterstock)

עו"ד עמית גרוס מסביר: "ברירת המחדל אומרת שבהיעדר הסכם עבודה או חוזה עבודה, ברירת המחדל היא שהטיפ שהמלצר מקבל אינו שייך רק למלצר אלא שייך לכל נותני השירות. הטיפ זה הכנסה למסעדה, כך על פי הפסיקה, כי הוא לא ניתן למלצר בגלל השירות אלא בגלל מכלול חווית השירות, שלה אחראים גם הטבח, שוטף הכלים, המעצב של המקום וכו'. אז אם עד עכשיו הטיפ היה שייך למלצר, היום הטיפ שייך למסעדה והמסעדה יכולה לשלם ממנו לנותני השירות אבל לא לגורמים אחרים. כלומר, המסעדה לא יכולה למשל לשלם ממנו את חשבון החשמל של המסעדה או לשלם לספקים. התנייה חורגת פירושה שאם המעסיק והעובד רוצים לסכם, מהטעמים שלהם, שהמסעדן ישלם גם את הזכויות הסוציאליות של העובד מהטיפ הזה - זה אפשרי, אבל צריך הסכם עבודה וחוזה חתום על ידי העובד, בשביל לקיים את ההתנייה החורגת הזאת".
אז איפה הבעיה?
"הבעיה היא שלאור פרשנות שונה שניתנה על ידי השופט בריאיונות שונים שהוא נתן לכלי התקשורת, הוא אמר שהוא התכוון בהתנייה החורגת למקרים חריגים בלבד ושהיא לא תהפוך לכלל. כלומר, אם המסעדן מפעיל את ההתניה החורגת לכל המלצרים שלו, אז שייקח בחשבון שזה ניכוי שלא כדין והוא חשוף גם לתביעה ייצוגית. במילים אחרות – אם מסעדן משלם את הזכויות הסוציאליות של העובד מהטיפ זה לא בסדר. לכן, אני חושב שאין ספק שהמקרה הזה יגיע לכותלו של בית הדין האזורי ובשלב השני הארצי, בשביל להבהיר את הנקודה הזאת".
אבל עדיין מדובר על פרשנות בכלי התקשורת אחרי הפסיקה.
"נכון, משפטית אפשר להתעלם מזה, אבל לא ניתן להתעלם לחלוטין ממה שהשופט אמר. פסק הדין הזה חלול ואינו ברור מספיק. לגבי סוגיות מסוימות הוא ברור מאוד אבל מצד שני לגבי סוגיות אחרות הוא לא מספיק ברור. אי אפשר להתעלם ממה שהשופט אמר אחרי הפסיקה, גם אם אין לזה תוקף משפטי, וזה יושב כעננה מעל הראש של המסעדנים".

על הסוגייה הזאת ועל סוגיות נוספות כמו סוגיית השבת וסוגיית השעות הנוספות של המלצרים, ירחיב עו"ד גרוס בהרצאה שייתן ב"כנס המסעדנות של ישראל" המתקיים היום במלון דויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב.