להרבה ילדים עם הפרעת קשב צמוד הורה, אח או אחות שגם הם מתמודדים עם ההפרעה. כדי לנסות ולהבין איך מרגיש הורה במצב כזה, דמיינו את עצמכם בתוך חדר שבו מוזיקה בקולי קולות ובכל רגע נזרקים דברים לאוויר. תוך כדי זה אתם צריכים לעבור מסלול מכשולים ותוך כדי להקשיב ולענות לשאלות של אדם שמנסה ללמד אתכם על תזונה נכונה או תרגילי במתמטיקה.
הייתם מצליחים לעמוד בזה יותר מדקה? מה שנשמע כמו סבל אמיתי, הוא רק אחת מתוך תחושות רווחות אצל הורים עם הפרעת קשב. כשאתה רווק ואמור להתמודד עם זה, אתה מפתח אסטרטגיות ומנסה לטפל, אבל מה קורה כשאתה מגלה שגם ילדיך מתמודדים עם תחושות דומות?

הבנה במקום כעס

הפרעת קשב נובעת מחלקים או כלל מערכת הקשב במוח שאינם מתפקדים כראוי. היות ומערכת הקשב מחולקת לארבע תתי מערכות שונות, לקות בכל אחת מתת המערכות תגרום לקשיים שונים ובעוצמות שונות. לדוגמה מוסחות, קושי בהתארגנות, דחיינות, אימפולסיביות, התנהגויות שנראות כמו חוסר אחראיות או חוסר אכפתיות מהאחר ועוד.
3 צפייה בגלריה
קושי בזמן קורונה
קושי בזמן קורונה
אפשר קצת שקט?
(צילום: Shutterstock)
אחד הקשיים המשמעותיים במשפחות שקיימת בה הפרעת קשב הוא חוסר הבנה של מה בדיוק ההפרעה של כל אחד אומרת וכוללת. לדוגמה, האם העובדה שבן הזוג לא רואה את הבלגן בבית הוא חלק מההפרעה? לכן קודם כל בררו - מה ההפרעה כוללת ואיך הקשיים באים לידי ביטוי.
אחרי שתבררו זה יעזור לכם להיות יותר סבלניים ומודעים, וכעת חשוב שתזכרו - הפרעת קשב היא שקופה. לא רואים אותה, אבל היא קיימת. במקום לכעוס ולהתאכזב על התנהגויות שקשורות אליה, למדו יחד איך לשפר אותן.
אחד הדברים שילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב הכי זקוקים לו הוא שגרה

הרגלים קבועים ביום

אחד הדברים שילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב הכי זקוקים לו הוא שגרה - כללים ברורים לצד לו"ז קבוע והרגלים מאפשרים למוח להתרגל ולהתארגן סביבם, מפחיתים מתחים ומאפשרים ניהול נכון יותר של הבית וגם ניהול עצמי.
כך לדוגמה, התרגלו לנוהל לילה קבוע (גם אם ילדכם בגיל ההתבגרות) - שעה וחצי לפני השינה מפסיקים מסכים ועוצמה נמוכה יותר של אורות וקול בבית. בנוסף, קבעו שעה קבועה לארוחת הערב, מקלחות לפני או אחרי הארוחה (אפשר גם לקבוע סדר קבוע באיזה סדר נכנסים למקלחת), קריאת סיפור לפני השינה (מומלץ עד כיתה ה') וכניסה למיטה לפי הגיל (איכות ומשך שינה חשובים לחיזוק מערכת הקשב ומניעה של החמרתה).
צרו הרגלים גם בבוקר שיאפשרו התארגנות מהירה וקלה יותר. מומלץ להיעזר בטבלת התארגנות בוקר אישית, בה כל ילד מסמן V על שלבי התארגנות שעשה.
3 צפייה בגלריה
סיפור במקום מסכים
סיפור במקום מסכים
סיפור במקום מסכים
(צילום: shutterstock)

עצמאות עושה פלאים

הורים לילדים עם הפרעת קשב, אשר הם עצמם מתמודדים עם ההפרעה, מתקשים להמתין שהילדים יעשו את הדברים בקצב שלהם. ככל שאתם עושים עבורם, כך הם לא לומדים לעשות את הדברים לבד.
קראו עוד:
ככל שאתם עושים עבור הילדים, כך הם לא לומדים לעשות את הדברים לבד
השקיעו בללמד אותם לנהל את עצמם ולהיות עצמאיים - תפקידים קבועים בבית, ניהול זמנים אישי יומי/שבועי, תזכורות בסלולארים שלהם לחוגים ולדברים שעליהם לעשות, שעון מעורר והתעוררות עצמאית וכדומה. לא תאמינו כמה זמן מתפנה לכם כשהילדים עצמאיים יותר וכמה מערכת הקשב מתחזקת.

מסכים מפריעים או מועילים?

ארגון הבריאות האמריקאי מצביע כבר מעל עשור על כך שמסכים גורמים לתחלואה קוגניטיבית וגופנית. מחקרים שבדקו את הקשר בין זמן מסך להפרעת קשב, מצאו שצפייה מעל שעתיים במסכים בקרב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב גורמת להחמרה במצב. לדוגמה, משחקי מחשב וקונסולות מעלים את רמת האימפולסיביות וגורמים להיחלשות של מערכת הקשב.
3 צפייה בגלריה
 הגבילו אותם בשעות
 הגבילו אותם בשעות
הגבילו אותם בשעות
(צילום: shutterstock)
נכון שזה קשה לנתק את הילדים מהמסך אבל באותו אופן שלא הייתם מאפשרים להם לצרוך סמים רק כי זה חברתי וזה מה שכולם עושים, כך גם המסכים. עמדו איתם על השעות, אתם לא תאמינו איזה שינוי זה יוצר! כדי למנוע שעמום, למדו אותם לבנות תכנון יומי ולשלב בו פעילויות שונות, כולל חלונות של זמן חופשי. אחרי שבועיים כאלו, הרצון למסכים יורד ורואים ילדים פעילים ומאושרים יותר.
ולבסוף, אך חשוב מאוד, אל תבנו ציפיות שיוצרות אכזבות וכעסים. כדאי לבנות תכנית משפחתית וזוגית משותפת, שבה מבינים את הקשיים של כל אחד מתוך הפרעת הקשב, ומשם מנסים לעזור, לשפר, לתמוך ולקדם.
המוח שלנו גמיש והמחקרים בעשרים השנים האחרונות מעידים שתכנון ועשייה נכונים מקדמים את הילדים המתמודדיםעם הפרעות קשב וריכוז.
הכותבת היא מומחית הפרעות קשב והתנהגות, יועצת חינוכית ומשפחתית