עשרת אלפים פחות ממיליון: כיום חתומים 990 אלף איש על הכרטיס. רק עשרת אלפים חתימות חסרות לסגור את המיליון הראשון של ישראלים המחזיקים בכרטיס תורם איברים אדי, בו הם נותנים הסכמתם לתרומת איברים לאחר מותם.
"חשוב לחתום על כרטיס אדי כשאדם בחיים, כי כך הרבה יותר קל למשפחה בזמן אמת לקבל החלטה אם החתימה כבר קיימת. בעיניהם זו הצוואה של אדם שרצה לתרום את איבריו ולהציל חיים", אומרת דבורה שרר, מהמרכז הלאומי להשתלות.
רוצים לעזור לנו להגיע למיליון חותמים על כרטיס אדי? לחצו כאן ומלאו פרטיכם
היא מוסיפה ואומרת כי נכון לעכשיו קיימת הסכמה של כ-60% מהמשפחות לתרומת איברים. למרות שיש אוכלוסיות שיותר קשה להם להסכים לכך. "גייסנו רבנים שיגידו שלתרום איברים זו מצווה ועשינו קמפיין שלם של רבנים שאומרים שתרומת איברים היא הצלת חיים וזה כתוב בתורה. אנחנו רואים שהאנשים מכבדים את זה".
-מה האיבר הכי נדרש בישראל? "הרוב ממתינים היום להשתלת כליות. המרכז הלאומי להשתלות תומך, כשמדובר בכליות, גם בתרומה מהחי. למשל כל נושא ההצלבות של תרומת איברים למשל, אם אדם בעל קרבה ראשונה רוצה לתרום לבן שלו או אבא שלו כליה וההתאמה אליהם היא לא ב-100%, אבל יש אדם אחר שממתין להשתלת כליה והוא כן מתאים לו כמעט ב-100%, עושים הצלבה - כשאותו אדם שמתאים להשתלה מביא תורם מטעמו שהוא כן מתאים לחולה האחר. עשינו לא מזמן הצלבה של שמונה ממתינים לכליה, וזה כלל 16 ניתוחים, 8 הצלבות כולל מצ'כיה. הטסנו כליה לצ'כיה והבאנו אחת משם. השתתפו בזה הרבה מאוד בתי חולים".
-אז הכל אפשרי ויש כל מיני קומבינציות שדרכן אפשר לתרום כליה לבן משפחה, גם אם הכליה לא הולכת ספציפית אליו. "נכון זה מה שיפה במרכז להשתלות. גם אם אדם רוצה לתרום כליה, יש הרבה שמתקשרים ואומרים בא לי לעשות משהו טוב, לתרום כליה. אתה פונה למרכז הלאומי להשתלות, עושה הצלבה למי הוא מתאים".
-ועכשיו אתם כמעט נוגעים במיליון חותמים. "כן. בעזרת ynet שהתגייס כבר לפני 15 שנה לעניין, הצלחנו לשלש את מספר החותמים תוך מספר חודשים ועכשיו אנחנו עומדים על 990 אלף כרטיסי אדי בישראל. כדי להגיע למיליון ואפילו לעבור אותו בהרבה תעלה כאן אצלכם החל מהשבוע סדרת כתבות שתיקרא "בזכותם אני חי", ותביא את סיפורם של שישה מושתלים שונים שלולא תרומת האיברים שקיבלו, לא היו חיים היום בינינו".
-נכון להיום, כמה זמן בממוצע אדם מחכה לתרומת כליה? "זה יכול להגיע לחמש שנים".
-זה אומר שבחמש השנים האלו הוא צריך לעבור דיאליזות? "כן, הוא מקבל תמיכה של דיאליזה. בשנים האחרונות מאוד השתכללנו בתחום השתלת הכליות. כיום ניתן להנציל כליות גם אחרי שהלב הפסיק לפעום. אני מאמינה שזה יפחית בהרבה את זמני ההמתנה לכליות".
-אנחנו מכאן, כמובן יוצאים בקריאה נרגשת ואמיתית לכולכם לחתום על כרטיס אדי, זה חשוב, זה מציל חיים, זה קריטי, זו מצווה. "לא רק מצווה, מי שחתום על כרטיס אדי - על פי החוק החדש יש לו קדימות בתור להשתלה, במידה ויצטרך. זו נקודה חשובה, ויש לא מעט אנשים שנהנו מזה עד היום. פשוט מקדמים אותם בתור".