מסיבות שאינן ברורות עדיין לרופאי הילדים, חלה בשנים האחרונות עלייה ניכרת במקרי תסביב האשך, כשחלקם אף הסתיימו בצורך בכריתה של האשך. "מדובר במצב רפואי חריף המתרחש בשק האשכים, בו האשך מסתובב סביב עצמו וכתוצאה מכך נגרמת חסימה בכלי הדם של האשך, שבהדרגה מאבד מחיוניותו ומתנוון ולמעשה - מת", מסביר ד"ר דוד בן מאיר, מנהל היחידה לאורולוגיה ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים.
תסמיני התסביב מגוונים וכוללים: כאב פתאומי שמקרין למפשעה, נפיחות, אודם, רגישות באזור, הימצאות של אחד האשכים גבוה יותר מהשני בשק האשכים. "אבל לא תמיד פשוט להגיע לאבחנה, כיוון שיש לא מעט אבחנות מבדלות, דוגמת דלקת", מסביר ד"ר בן מאיר.
"בין השנים 2021-2018 נאלצנו לבצע 26 כריתות אשך בשל תסביב כאשר רק בחודש האחרון, שטרם הסתיים, כבר ארבעה ילדים נאלצו לעבור כריתת אשך", הוא מוסיף.
ג', בן שלוש וחצי, הוא אחד מהילדים שעבר תהליך כזה. "כחודש לפני שפרצה לחיים שלנו הקורונה. ג', אז בן שנתיים וחצי, לא הרגיש כל-כך טוב אז נשארתי בבית איתו ועם ואחותו התינוקת", מתאר אביו של ג'. הפעוט שיחק על השטיח בסלון כשלפתע פנה לאביו בתלונה שכואבת לו הבטן. "הוא לא בכה, הוא היה חיוני ומההתנהגות שלו לא עלה משהו יוצא דופן, אז הנחתי לזה". אבל לאחר כשעתיים, כשהלביש את הילד, הבחין האב שהאשכים של ג' אדומים ונפוחים. "בלי לחשוב פעמיים העליתי אותו ואת התינוקת לרכב ונסענו לרופאת הילדים. היא בדקה אותו והניחה שמקור הנפיחות באשך הוא ככל הנראה מהחום שהעלה, אבל ליתר ביטחון, ציידה אותי בהפניה למיון".
האב וילדיו חזרו מהמרפאה והמתינו לשובה של האם מהעבודה. "עד שהגענו לשניידר כבר היה ערב". במיון, מספר האב, לא הגיעו ישר לאבחנה של תסביב אשך, גם נוכח העובדה שג' הגיע עם חום, "ותסביב, כך הסביר לי הרופא מאוחר יותר, מתרחש בלי חום". ג' נשלח להדמיית אולטרה סאונד ולאחר שגם היא לא סיפקה אבחנה מדויקת על מצבו, החליטו הרופאים להכניס אותו לחדר ניתוח כדי להבין את המצב לאשורו.
"הרופאים הסבירו לנו שרק סביב גיל ההתבגרות המינית שלו ניתן יהיה לדעת אם יש פגיעה בפוריות ושאז גם הוא כבר יחליט בעצמו אם ירצה השתלה של אשך תותב במקום הטבעי שנכרת"
אחרי שעתיים של המתנה מורטת עצבים, יצא המנתח עם בשורה קשה להורים. "הרופא הסביר לנו שהאשך היה מנוון ואפור. שהם ניסו לחמם ולהחיות אותו אבל ללא הצלחה ולכן הם נאלצו בסופו של דבר לכרות לו את האשך". הימים הבאים המשיכו להיות קשים. "בעוד הילד הולך ומחלים ואין לו מושג ממצבו, אנחנו היינו מבוהלים ומודאגים. הסבירו לנו שרק סביב גיל ההתבגרות המינית שלו ניתן יהיה לדעת אם יש פגיעה בפוריות ושאז גם הוא כבר יחליט בעצמו אם ירצה השתלה של אשך תותב במקום הטבעי שנכרת".
1 צפייה בגלריה
תסביב האשך. יכול להתרחש בכל גיל
תסביב האשך. יכול להתרחש בכל גיל
תסביב האשך. יכול להתרחש בכל גיל
(צילום: shutterstock)
תסביב יכול להתרחש בכל גיל אבל שכיחותו עולה סביב גיל ההתבגרות, כששיעור התופעה הוא אחד ל-4,000. "גורמי הסיכון אינם ברורים עדיין אבל ידוע לנו שחבלה באשך או במפשעה ופעילות גופנית מאומצת במיוחד, מגדילים את הסיכון", מסביר ד"ר בן מאיר.
לרוב הטיפול בתסביב דורש ניתוח. "פעמים רבות אנחנו מצליחים להתיר את התסביב אפילו בזמן הבדיקה ולמנוע את כריתת האשך, אפילו כשהוא מסתובב סביב עצמו שבע פעמים ואף יותר. בניתוח, המתבצע תחת הרדמה כללית, יוצר הרופא חתך דק, חושף את האשך שכבר השחיר והתנוון וכורת אותו.
תפקיד האשכים הוא להפריש את הורמון המין הגברי, הטסטוסטרון, ולייצר תאי זרע. "גם במצב של אשך יחיד, כל עוד הוא מתפקד באופן תקין, לא בהכרח תיווצר פגיעה בפוריות כתוצאה מהכריתה", מסביר ד"ר בן מאיר. השתלת אשך תותב תישקל רק אחרי החלמה מלאה. "המחלקה שלנו לא מתעלמת מההיבט הנפשי של הניתוח ולכן כולנו, בליווי פסיכולוגית, מעניקים לילד או לנער ולבני המשפחה שלו תמיכה, הכלה, ייעוץ וליווי רגשי", מציין ד"ר בן מאיר .
"מצאתי אותו מקופל בשירותים כשהוא לא מסוגל למקם את הכאב החד שמפלח אותו"
כאמור, זה יכול גם להיגמר אחרת, כשהילד או הנער מגיעים בזמן לבית החולים והרופאים מצליחים להתיר את התסביב ולהציל את האשך. כך קרה בנובמבר 2020, כשד', בן 15, ישב בחדרו מול הזום הכיתתי. בחדר הסמוך הייתה אימו, רופאת ילדים, שנשארה לעבוד מהבית ."הכול היה רגוע כשלפתע אני שומעת צרחות", מתארת האם. "מצאתי אותו מקופל בשירותים כשהוא לא מסוגל למקם את הכאב החד שמפלח אותו". מעצמת הכאב ד' לא הצליח לחזור לחדרו. "בדקתי אותו ווידאתי שאין לו רגישות בבטן או באשכים, מביך ככל שזה יהיה לילד".

"חלון הזדמנויות צר - רוצו לבדוק"

למרות הבדיקה התקינה, הבינה האם שאולי מדובר באירוע חירום שרק מתהווה, והצליחה להעלות אותו למכונית ולדהור למיון של בית חולים שניידר. "הימים כאמור ימי קורונה ולא נתנו לחנות בקרבת מקום. הורדתי אותו בפתח המיון ועד שחזרתי הוא כבר לא היה שם. מרוב כאב, התברר לי אחר כך, הוא התפתל על הרצפה והצוות הרפואי במקום הטיס אותו בכיסא גלגלים למיון", היא משחזרת. "רק אחרי מנת מורפין ניתן היה בכלל לבדוק אותו. ואז אובחנה רגישות באשך".
האורולוגים שנקראו למיון התלבטו האם מדובר בתסביב או בבעיה אחרת עד שהרופא הבכיר שהגיע פסק שזה תסביב ושיש להכניס אותו לניתוח דחוף". בשלוש השעות שחלפו מאז הצעקה הראשונה בבית ועד שעלה לשולחן הניתוחים בשניידר, הספיק האשך להסתובב שבע פעמים סביב עצמו. "אחרי הניתוח הרופא עדכן שהאשך כבר היה אפור מחוסר אספקת דם ושאחרי פעולה מאומצת הצליחו להתיר את התסביב ולראות האשך מתמלא דם וחוזר לחיים". עוד אמרו הרופאים, שעיכוב קצר נוסף בהגעה לבית החולים, הייתה מביאה לכריתה.
"חלון ההזדמנויות לאבחון ולמניעת כריתה הוא צר, ולכן כשילד מתלונן על כאב במפשעה או בבטן, אל תחכו שזה יחלוף מאליו, כי כל דקת השתהות עלולה להיות קריטית", מדגיש ד"ר בן מאיר, "מה גם שהילדים נמנעים בגילאים האלה לשתף את ההורים בכאב במפשעה ולכן, עדיף לחשוד שמדובר במצב חירום רפואי, ולאפשר הצלה של האשך".