מוחמד מחאמיד בן ה-17 נורה בראשו בזמן ההפגנות בשבוע שעבר באום אל פחם. למרות מאמצי הרופאים בבית החולים רמב"ם בחיפה, הם נאלצו לבסוף לקבוע מוות מוחי נשימתי. דודו של מוחמד, ד"ר ראאד מחמיד: ״אנחנו משפחה שמאמינה בדו-קיום ורצינו להציל חיים ללא הבדל דת גזע ומין והצלנו שישה אנשים״.
3 צפייה בגלריה
מוחמד מחאמיד כיוואן מאום אל פחם נפצע אנוש לאחר ירי של שוטרים בהפגנות הזדהות עם מסגד אלאקצא ושייח ג'ראח
מוחמד מחאמיד כיוואן מאום אל פחם נפצע אנוש לאחר ירי של שוטרים בהפגנות הזדהות עם מסגד אלאקצא ושייח ג'ראח
נער כריזמטי ותלמיד מצטיין. מוחמד מחאמיד ז"ל
איבריו של מוחמד הושתלו בסוף השבוע בשישה חולים: הלב הושתל בבן 37 והריאות בבת 66, שניהם בבית חולים שיבא; הכבד בבן 69 בבי"ח בילינסון; אונת כבד בבן שנה ושלושה חודשים בשניידר; כליה בבת 16 ברמב"ם וכליה נוספת בבת 35 בבי"ח איכילוב. כל המושתלים יהודים, מלבד התינוק מושתל אונת הכבד.
על מושתל הכבד, דוד תרדיון, מספר ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון: "דוד סובל מגידול בכבד וההשתלה היתה עבורו התרופה הטובה ביותר. הוא היה הראשון במרתון השתלות הכבד שהתקיים בסוף השבוע בבילינסון, במהלכו הושתלו ארבעה כבדים וארבע כליות. שמונה ההשתלות בוצעו על ידי שישה רופאים שעבדו 36 שעות ברציפות, ללא הפסקה, שינה או מנוחה".
3 צפייה בגלריה
השתלת איברי הנער מוחמד מחאמיד: ד"ר סיגל אייזנר, רופאה בכירה במחלקת השתלות, מושתל הכבד תרדיון דוד וד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון
השתלת איברי הנער מוחמד מחאמיד: ד"ר סיגל אייזנר, רופאה בכירה במחלקת השתלות, מושתל הכבד תרדיון דוד וד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון
"ההשתלה היתה עבורו התרופה הטובה ביותר". מושתל הכבד דוד תרדיון עם ד"ר סיגל אייזנר, רופאה בכירה במחלקת השתלות, וד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבי"ח בילינסון
(צילום: דוברות בילינסון)

קראו עוד:

דודו של מוחמד: "אנחנו אנשים מאמינים ואביו של מוחמד קיבל אישור מהמופתי שזה בסדר לתרום להצלת חיים לפי האיסלאם, ולא משנה למי"
מוחמד היה הבן הצעיר במשפחה והשאיר אחריו הורים, אחות ושני אחים. ד"ר ראאד מחמיד, דודו של מוחמד, מספר כי מוחמד היה תלמיד י"ב מצטיין שלמד עכשיו לבגרויות. הבגרות האחרונה שעשה הייתה באזרחות. "אובדן קשה, אנחנו עדיין בהלם ולא לגמרי מעכלים. מוחמד היה ילד מחונן, חתיך, יו"ר מועצת התלמידים בתיכון. נער כריזמטי שכל העיר הכירה. 40 אלף איש הגיעו להלוויה שלו, לא היה דבר כזה. מוחמד היקר שלנו היה ילד מבטיח עם כל כך הרבה חלומות. רק לפני שבוע דיברנו על התוכניות שלו לחיים, הוא אמר שהוא רוצה להיות מהנדס אחרי שראה שאחיו, שהוא אח מוסמך, מתקשה למצוא עבודה".

3 צפייה בגלריה
הלווית הנער מוחמד מחאמיד כיוואן
הלווית הנער מוחמד מחאמיד כיוואן
הלווית מוחמד מחאמיד. 40 אלף משתתפים
(צילום: AFP)

התרומה נתנה תקווה קטנה

החלטת המשפחה לתרום את איבריו של מוחמד לא הייתה פשוטה. "הייתי ליד אבא של מוחמד כשקיבל את ההחלטה. אנחנו אנשים מאמינים ואביו של מוחמד קיבל אישור מהמופתי שזה בסדר לתרום להצלת חיים לפי האיסלאם, ולא משנה למי. אמו השתכנעה שהרחם שלה, שהביא לעולם את מוחמד, גם מחייה עכשיו שישה בני אדם - חמישה מהם יהודים. ההחלטה האמיצה לא הייתה קלה אבל היא נתנה תקווה, שמחה קטנה, שהוא נתן חיים לאחרים".
למרות הנסיבות הקשות של מותו - "ירי חי של שוטר ללא שום הצדקה שפגע בראשו של מוחמד במהלך הפגנה חוקית" - מסביר ד"ר מחמיד כי המשפחה שמה הכל בצד. "וזה המסר שלנו לאנשים הנאורים שרוצים לחיות כאן, כאזרחים שווים במדינה - אנחנו בוחרים בחיים, רוצים דו-קיום הדדי אמיתי, בלי אפליות. כולי תקווה שהמסר הזה יעבור, וטוב שחמישה מהמושתלים הם יהודים - זה מבחינתי רק מחזק את המסר".