כשהבת שלי היתה בת עשר, היא התעניינה במחשבים ורצתה להצטרף לחוג תכנות. רשמתי אותה לאחד החוגים, ולאחר פעם אחת היא באה אליי ואמרה לי שלשם היא לא חוזרת. הסיבה היתה שהיו שם הרבה בנים גדולים ממנה, והיא לא הרגישה בנוח. פתחתי עבורה קבוצת למידה עם בנות, וברגע שהיא למדה בסביבה עם בנות גילה היא הרגישה הרבה יותר נוח לממש את הפוטנציאל שלה.
מגיל צעיר מאוד שומעות הבנות שהן טובות בעיקר באומנות, ספרות והיסטוריה. לכן, כל כך חשוב לחשוף את הילדות הצעירות לטכנולוגיות ומדעים, להתחיל בשלב שהן עוד לא רגילות להגיד "אני לא טובה במתמטיקה" ולכן גם לא מנסות אפילו להתקרב למדעים.
2 צפייה בגלריה
 אנסטסיה ובתה
 אנסטסיה ובתה
אנסטסיה ובתה
(צילום: אלבום פרטי)
הילדות הצעירות הן נועזות, סקרניות, פתוחות לדברים חדשים, וחשוב מכל זה - הן עוד לא הספיקו לספוג את הסטיגמות שיקשו עליהן לעשות את הצעד הקטן לקראת העתיד הגדול. ואכן, מחקרים מראים שבגיל הגן נמצא פער קטן בלבד בין בנים ובנות ברמת העניין בתחומי המדעים. הפער מתחיל לגדול עם ההתקדמות לבית ספר יסודי, ואז במעבר לחטיבה, לתיכון, לאקדמיה ובסוף לתעשיה.
לסביבה חברתית לא תומכת מתווספים חוסר היכרות של מגוון תפקידים עצום בתחום טכנולוגי - מדעי, ודימוי שגוי על עולם ההייטק. גורמים נוספים התורמים להימנעות נשים משילוב בתחומים טכנולוגיים הם אווירה תחרותית שכל כך זרה לבנות, פחד מטעויות וחוסר ביטחון עצמי כללי.
אז איך אנחנו כהורים יכולים לעזור לבנות שלנו להיחשף לעולם הטכנולוגי?

1. תנו להן לשחק במשחקי מחשב

מחקר שנערך על ידי הקרן הלאומית למדע בארה״ב מצא שמאז המצאת המחשב הביתי, מספר הנשים שבחרו ללמוד לימודי מחשבים ירד. בתחילת דרכו שימש המחשב בעיקר למשחקי מחשב, שפנו לרוב לבנים. לכן, בנות פחות השתמשו בו. לצערנו, זה חוזר גם בתקופתנו. מרבית משחקי המחשב עוסקים ביריות, מכוניות מרוץ וכו', ולכן יותר בנים משחקים בהם.
קראו עוד:
על מנת להעלות את הביטחון של הבנות בכל הקשור למחשבים, חשפו אותן למשחקי מחשב כבר בגיל צעיר, כאלה המותאמים לנושאי העניין שלהן, בין אם מדובר במכוניות מרוץ או משחקים הקשורים לעיצוב וציור. כל אחת ומה שהיא אוהבת.

2. גם מחשבים זו פעילות משותפת

בעולם הטכנולוגי מאוד חשוב לתרגל. גם אם אתם פחות מתחברים לעולם המחשבים, אל תחששו מעבודה משותפת עם הילדות שלכן (וגם הילדים כמובן). נצלו את הסגר הקרוב לכניסה לאתרים לימודיים שונים - למשל, מערכת השידור הלאומית, שם ניתן למצוא סרטונים שידריכו אתכם איך ניתן לעשות ביחד עם הילדות (והילדים) סרטונים ומשחקים במחשב, והכל בקלות.
2 צפייה בגלריה
"חשפו את הבנות שלכם לנשים פורצות דרך בתחום"
"חשפו את הבנות שלכם לנשים פורצות דרך בתחום"
"חשפו את הבנות שלכם לנשים פורצות דרך בתחום"
(צילום: אלבום פרטי)

3. שימו לב לדברים שנאמרים לבנות שלכן

אנחנו עדיין חיים בתקופה שבה קיימות לא מעט סטיגמות על נשים ומחשבים. חשפו את הבנות שלכם לנשים פורצות דרך בתחום והדגישו בפניהן את הכישורים הקיימים בהן להצלחה בתחום. יש הרבה מאוד פאנלים ומפגשים וירטואליים המיועדים לבנות צעירות שחושפים אותן לדמויות מפתח בתחום שיכולות לספר להן על כך שעבודה בתחום המחשבים זה הרבה יותר ממחשב, והיא כוללת עבודת צוות, כישורי ניהול משא ומתן, ניהול זמנים, יצירתיות ועוד.

4. רשמו את הבנות לחוגים ותחרויות בתחום

תקופת הקורונה הביאה לכך שהרבה מאוד חוגים ותחרויות בתחום המיחשוב מתנהלים בזום, ומאפשרים לבנות מכל הארץ להיחשף לעולם הטכנולוגי. שימו לב להתאים את החוג לגיל הילדה. בנוסף, זכרו שיש בנות שיעדיפו ללמוד במסגרת עם בנות בלבד.

5. ולא לשכוח - את הפן החברתי

עבור בנות יש הרבה מאוד משמעות ללמידה משותפת עם חברות נוספות. לכן, כדאי לנסות להתארגן במסגרת כיתתית/שכבתית מספר בנות יחד, שיוכלו לעבור חוויית למידה מעצימה יחד.
מחשבים זה כלי פורץ דרך בהרבה מובנים. זה כלי שדורש הרבה טעויות, סיכונים, יוזמות, יצירתיות, עבודת צוות ומנהיגות, ואת כל זה יש לילדות, נערות ונשים שבינינו. ככל שנאפשר לחוות את ההצלחה הזאת בגילאים יותר צעירים, כך נצמצם את הפערים ונרוויח עוד 50% מהאוכלוסיה במקצוע פורץ דרך ובסיס לכל ההצלחות של האנושות. ההתחלה צריכה להיות כבר בבית ספר יסודי, אחר כך זה מאוחר מדי.
הכותרת היא מייסדת ומנכ"לית אליסקוד, הפועלת לקידום מנהיגות טכנולוגי בקרב ילדות ונערות