ירדתי מהירח ואין לי מושג מה זו יוגה. איך את מתארת לי אותה במילה אחת? אני שואלת את אלה שמר, הבעלים של מרכז "אלהיוגה" הוותיק בנמל תל-אביב. שמר מיד עונה: "טרנספורמציה, שינוי. כאשר מתרגלים יוגה בצורה קבועה, נוצר שינוי בנקודת ההתבוננות על העולם. נכון שהתרגול הוא פיזי, אבל משהו ברצף של התרגול, בהשתהות ובעובדה שלתרגול דרך הגוף יש יכולת וכוונה להשפיע על המיינד — יוצר שינוי בהלך הרוח".
ושמר יודעת על מה היא מדברת. תשכחו מרוחניקית בשרוואל לבן ובמבט מזוגג. "אני לא מורה ליוגה, אני בכלל נדל"ניסטית. במשך 20 שנה הייתי מנהלת השיווק של חברת הנדל"ן אקירוב, והיום אני עדיין עוסקת באופן מאוד אקטיבי בשיווק מגדלי יוקרה בתל-אביב. אני עוסקת גם ברוח ואין התנגשות בין השניים. הרוח והחומר תורמים זה לזה".
שמר פתחה את מרכז היוגה שלה ב-2006, כשרק מעטים מאוד בארץ ידעו מהי ברכת השמש. היום היוגה היא כמובן סוג של כרטיס ביקור עם ניחוח של לייף סטייל, ויותר-ויותר ישראלים מנהלים סיפור אהבה עם השיטה שקיימת כבר אלפי שנים בהודו. "קשה לי לנקוב במספרים כי מעולם לא בדקנו כמה מתאמני יוגה יש בישראל, אבל הם בהחלט מגיעים לעשרות אלפים. הרי מספר מורי היוגה בארץ הוא יותר מ-3,000", אומרת רוני שיר, מנכ"לית ארגון מורי היוגה בישראל. "ארגון מורי היוגה קיים בישראל כבר 30 שנה, אבל בהחלט בעשור האחרון יש התעוררות יוגיסטית גדולה מאוד בארץ. בכלל, אפשר להגיד שבעשורים האחרונים המערב גילה את היוגה בזכות הרבה מורים מהודו שהבינו שכדי ללכוד את אנשי המערב צריך לפתח את היוגה לכיוונים שמתאימים לנו".
מה השוני בין הציבור המערבי והלא-מערבי? "המטרה המקורית של היוגה היא לשבת בשקט במדיטציה ולהגיע להתעלות רוחנית. במערב לקחו את זה יותר לכיוון הפיזי, ההתעמלותי. אנחנו בארגון פחות מעודדים את הכיוון. לא כי אנחנו מתנגדים לעבודה הפיזית, שהיא חשובה והיא חלק מהיוגה שעובדת דרך הגוף הפיזי, אבל הרבה מהשיטות זנחו את כל הצד המנטלי, הרוחני, הנפשי, שמטרתו להביא בסוף את המתרגל לרגיעה ולהשקטה של התודעה, כדי שיצליח לתפקד בחיי היומיום. הרי החיים המערביים כל כך סוערים וגדושים, וכולנו מחפשים מקום שבו נוכל להוריד ווליום ולהיות בשקט".
3 צפייה בגלריה
יוגה
יוגה
"מקום להוריד ווליום ולהיות בשקט"
(צילום: אוהד רומנו)

"לא סוף העולם"

מי שאחראי באופן ישיר לפופולריות הגואה של היוגה בעולם הוא ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, שהחליט כשעלה לשלטון שאחת הדרכים להנגיש את הודו למערב היא באמצעות תורת הגופנפש העתיקה והמוכחת הזו. בשיתוף עם האו"ם סימן את 21.6, היום הארוך ביותר בשנה, כיום היוגה הבינלאומי, שמצוין זו השנה השישית ב-175 מדינות. אבל השנה, בגלל מגפת הקורונה, יהיה זה יום היוגה הבינלאומי בבית או בזום, ומי שחווה את השינוי הקורוני הזה טוב מכולנו, הוא שגריר הודו בישראל, סנג'יב סינגלה, שבימים אלה נמצא בבידוד במעונו. "אני נמצא בבידוד קורונה ויש לי יותר שעות לתרגול יוגה", צוחק כבוד השגריר. "פירוש המילה יוגה בשפה הסנסקריטית הוא להתאחד, והכוונה היא לאיחוד בין הגוף ובין המיינד, ליצירת הרמוניה בין הגוף למוח. המדיטציה שכרוכה ביוגה מסייעת למי שמתרגל אותה להיכנס למצב של שלווה ושליטה בתפקוד המוח, כמו נחיתה במקדש המנותק מכל הרעש של העולם החומרי".
3 צפייה בגלריה
שגריר הודו בישראל סנג'יב סינגלה
שגריר הודו בישראל סנג'יב סינגלה
שגריר הודו בישראל סנג'יב סינגלה
(צילום: יח"צ)
מי שנשבעת שהיוגה הפכה אותה לרגועה ושלווה יותר וגרמה לה לשנות את המבט על החיים היא הדוגמנית ג'ני צ'רוואני, שמתרגלת יוגה משנת 2004 ומכריזה: "יש את ג'ני של לפני היוגה ויש את ג'ני של אחרי היוגה". צ'רוואני, שעברה לאחרונה טלטלה כשפירקה את הזוגיות עם איש העסקים רוני מאנה, אומרת שכיום היוגה היא עבורה סוג של מפלט בהיותה אמא חד-הורית לשתי ילדות קטנות. "היום אין לי הרבה זמן בשביל עצמי, כי הבנות כל הזמן איתי וזה היה עוד יותר קיצוני בתקופת הקורונה. בתקופה הזו היוגה הייתה הישועה שלי והבריחה שלי. למדתי שלא צריך יותר מדי. מספיק חמש ועשר דקות ביום, לשבת עם עצמי ולנשום ולהתכנס פנימה".
והיוגה הורידה לך את הסטרס גם מפני מה שיהיה? "הסטרס של מה יהיה תמיד שם. אנחנו לא יכולים לנבא מה יהיה כי אנחנו תמיד עושים תוכניות ואלוהים בא ומשבש לנו, אבל היוגה עוזרת לי לראות את הכאן ועכשיו ולהיות נוכחת בנקודת הזמן הזו גם כשקשה, ומלמדת אותי לקבל את כל מה שקורה. בזכות היוגה הפכתי להיות סבלנית יותר, ובהחלט למדתי גם לנשום. כשאנחנו נושמים כמו שצריך ועושים מדיטציית נשימה, רמת הסטרס יורדת ויש לזה השפעה ישירה על מערכת העצבים. כל פעם שרוני ואני היינו רבים, הוא היה אומר לי: 'יאללה יאללה, לכי ליוגה תחזרי חדשה'".
אבל זה לא עזר לכם להישאר יחד. "זה לא קשור ליוגה, אלא לדברים אחרים".
גם כשהייתה ב"הישרדות", אומרת צ'רוואני, לקחה איתה את סט הכלים מהיוגה, שהעניקה לה יתרון בשטח. "ביוגה יש חשיבות לסדר של התנועות — יש הכנה לתנוחה, יש השתהות בתוך התנועה, שזה מה שגורם לגוף לזכור את התנועה ולשרירים להפוך ארוכים ומתוחים. כאשר את עסוקה שעה וחצי בתנועה ובסנכרון של הנשימות, את באמת לא חושבת על שום דבר אחר. לא מתעסקת בבעיות או בצרות וגם מבינה שמה שנראה לך קודם כמו סוף העולם, הוא לא כזה בעיה גדולה".

בים מול השקיעה

לא בטוח שראש ממשלת הודו יאהב לשמוע לאן לקחה מדריכת היוגה מיה קרמר את התורה העתיקה הזו, אבל מבחינת קרמר, שמאמנת מפורסמים רבים ביניהם שחקני מכבי תל-אביב בכדורגל ובכדורסל, כמעט כל האמצעים כשרים כדי לגרום לנו להתאהב בתחום — כולל יוגת יין, יוגת בירה ויוגה על סאפ שהיא עושה עם התלמידים שלה בחוף הים.
"רוב התלמידים שלי הם לא יוגיסטים, אלא אנשים רגילים", אומרת קרמר, שבין המתרגלים שלה אפשר למצוא את פאולה וליאון רוזנברג, לירז צ'רכי, מיכל ינאי, וגם את האקס שלה, רון שחר. "אני הכי אוהבת ללמד יוגה בחוץ, כשהתנאים לא תמיד נוחים כמו בסטודיו, כי חלק מהיוגה זה לפתח מרכז פנימי חזק — פיזית ורגשית — ולדעת להתמודד עם קשיים ודברים לא צפויים".
זו הסיבה לכך שקרמר אוהבת במיוחד סאפ יוגה, אותה היא מעבירה בשקיעה או מוקדם בבוקר בחופי תל-אביב. "כל הסאפים קשורים, אז אין סכנה. זה גם נעשה במים רדודים, כשהתרגול הוא להיות יציב כדי לא ליפול למים. התרגול ביוגה הוא מנטלי ועובד דרך הגוף, לכן מה שמעניין זה לא שתהיה לך בטן שטוחה, אלא שיהיה כוח פנימי כי בבטן נמצא כל הביטחון העצמי והערך העצמי שלנו. לכן כשאנחנו מחזקים את הבטן פיזית, החיזוק הוא גם רגשי. גם התנועה על המים עוזרת לרגיעה ולניקוי ראש".
אבל אצלה לא רק מנקים את הראש אלא גם תופסים ראש, שהרי קרמר מלמדת גם יוגה יין ויוגה בירה. "זה טרנד שהתחיל בגרמניה, ומיד אימצתי אותו כי אם הבירה תביא לי אנשים שיהיו יותר פתוחים ליוגה, אני אעשה את זה עם בירה".
המטרה שלה כמורה ליוגה, היא אומרת, היא לעורר אותנו. לגרום לנו לחיות את החיים מתוך התכוונות ומודעות ולצאת מהאוטומט של בית־עבודה, שכולל בתוכו סטרס, דיכאון, שחיקה, לחצים ומחלות. ועוד משהו שהיוגה עושה לנו — היא מכניסה אותנו לתוכנו פנימה. "מי שעושה יוגה לא מסתכל על הסביבה, אלא שקוע בעצמו ובסנכרון שבין התרגול הפיזי לנשימה, שמחבר אותנו לנשמה. וזה מה שהכי חסר לנו בעידן הזה שכל כולו הוא החוצה", אומרת שמר. ודי אם נזכיר כמובן את העובדה שהיום הוא לא רק יום היוגה הבינלאומי, אלא גם יום הסלפי הבינלאומי, אז נבין עד כמה הצורך הזה להתכנס פנימה הוא קריטי, בעולם התזזיתי של המאה ה-21.
3 צפייה בגלריה
יוגה
יוגה
"מה שנראה לך קודם כמו סוף העולם, הוא לא בעיה גדולה"
(צילום: זוהר שטרית )
"רוב מתרגלי היוגה הם לא אנשי שאנטי שמסתובבים בהימליה עם שרוואל, אלא מגיעים בגלל העומס של חיי היומיום. האינטנסיביות והאגרסיביות שבהן אנחנו חיים בישראל גורמת לכך שיותר ויותר אנשים כאן יזדקקו ליוגה", אומרת שמר. לדבריה, יש בתרגול גם משהו שנוגע בלב ופותח אותו, ולכן הוא מתאים מאוד לישראלים. ואכן, בין המתרגלים אצלה בסטודיו ניתן למצוא גם את השחקנית קרן מור ("בקורונה היוגה שימשה עבורי עוגן"), השחקנית מיטל גל-סוויסה, וגם חנה בן־עזר — המתרגלת הכי מבוגרת בסטודיו אלהיוגה.
"אז הם אומרים לעמוד על הראש, ואני לא עומדת על הראש. אני מקשיבה לגוף שלי ועושה רק מה שאני חושבת שמתאים לי, אז אני עושה עמידת כתפיים", היא אומרת. האישה הזו בת יותר מ-80 ומתנהלת על מזרן היוגה בקלילות מדהימה. "אני לא מרגישה את הגיל שלי, וכשאני באה לשיעור יוגה בסטודיו מול הים, ומתרגלת את המדיטציות והמתיחות, מה יותר נפלא מזה".
ואכן, לפני מחקרים רפואיים, היוגה מסייעת למי שעוסק בה לחוש בריא ושמח יותר ועוזרת לנהל אורח חיים מאוזן. ההערכה אומרת ש-70 אחוז מהמחלות הכרוניות כמו סוכרת, מחלות לב, בריחת סידן, והפרעות נפשיות ניתן לאזן בעזרת תרגול יוגה. "משמח אותי גם שמספר גדול של צעירים ישראלים מבקרים בהודו עם סיום השירות הצבאי ופוגשים שם את היוגה, ומביאים איתם את הידע הזה לישראל", אומר השגריר סינגלה.
רוצים גם? השנה, במקום אירועי יוגה המוניים, יתקיימו אירועי זום. שגרירות הודו בישראל תקיים מפגש יוגה אינטרנטי שיועבר ברשת היום אחר הצהריים; ארגון מורי היוגה יקיים לאורך כל היום מגוון שיעורים בזום, ופרטים אפשר למצוא באתר הארגון. גם רשת הולמס פלייס תקדיש את היום למגוון שיעורי יוגה מקוונים ופרונטליים. במועדוני הכושר JOY ייערך הפנינג עם אקרו־יוגה, שיעור ברכות השמש המסורתי, שיעור חדשני של אקווה-יוגה והרצאה על חשיבות היוגה לאורך חיים בריא.