נתונים מדאיגים: חוקרים באיטליה מצאו שאנשים הסובלים מהשמנת יתר מייצרים רק ממחצית מכמות הנוגדנים לאחר שקיבלו את המנה השנייה של החיסון לקורונה של חברת פייזר, בהשוואה למתחסנים עם מדד BMI תקין. החוקרים טוענים שלמרות שמוקדם עדיין לדעת האם החיסון אינו יעיל בקרב אותה אוכלוסייה, הממצאים עשויים ללמד שאנשים הסובלים מהשמנת יתר יזדקקו למנת חיסון נוספת כדי להבטיח הגנה מספקת מפני הנגיף שמשתק את העולם בשנה האחרונה.
המחקר החדש, שפורסם אתמול (יום ראשון) וטרם עבר ביקורת עמיתים, בדק את כמות הנוגדנים של המתחסנים לאחר קבלת שתי מנות חיסון של פייזר. החוקר אלדו ונוטי ועמיתיו ערכו את המחקר בקרב 248 בני אדם שעובדים במערכת הבריאות הציבורית באיטליה, שבעה ימים ממועד קבלת מנת החיסון השנייה. החוקרים מצאו ש-99.5% מהנחקרים פיתחו נוגדנים בתגובה לחיסון, אך התגובה הייתה פחותה בקרב אנשים שסובלים מהשמנת יתר.
1 צפייה בגלריה
ממצאי המחקר עשויים ללמד שהסובלים מהשמנת יתר יזדקקו למנת חיסון נוספת בכדי להבטיח הגנה מפני הנגיף
ממצאי המחקר עשויים ללמד שהסובלים מהשמנת יתר יזדקקו למנת חיסון נוספת בכדי להבטיח הגנה מפני הנגיף
ממצאי המחקר עשויים ללמד שהסובלים מהשמנת יתר יזדקקו למנת חיסון נוספת בכדי להבטיח הגנה מפני הנגיף
(צילום: MCT)
מחקרים קודמים שפורסמו השנה מצאו שהשמנת יתר – מדד מסת גוף (BMI) 30 ומעלה – מגדילה את הסיכון לתמותה מקורונה בכמעט 50%, וכן מעלה את הסיכון להתאשפז בבית חולים כתוצאה מסיבוכי הנגיף ב-113%. הסיבה לכך היא שאנשים עם השמנת יתר סובלים במרבית המקרים גם ממחלות רקע נוספות, כמו מחלות לב או סוכרת מסוג 2, המגבירות את הפגיעה שלהם כתוצאה ממחלה זיהומית. משקל עודף עלול גם לגרום לשינויים מטבוליים, כגון עמידות לאינסולין ודלקת, המקשים על הגוף להילחם בזיהומים.

"בעיית ההשמנה מחייבת טיפול בעדיפות עליונה"

"מכיוון שהשמנת יתר מהווה גורם סיכון עיקרי לתחלואה ולתמותה בקרב חולי קורונה, חובה להיערך עם תוכנית חיסונים שונה ויעילה יותר עבור אותה אוכלוסייה", אמרו החוקרים באיטליה, "למרות שיש צורך במחקרים נוספים, לנתונים אלו עשויות להיות השלכות חשובות על פיתוח אסטרטגיות חיסון נגד הקורונה, ובפרט עבור אנשים בעלי משקל עודף. אם הנתונים יאומתו על ידי מחקרים גדולים יותר, יהיה צורך לשקול אפשרות לתת לאנשים בעלי משקל עודף מנה נוספת של החיסון או מינון גבוה יותר".
"מחקרים רבים הוכיחו שהשמנה מהווה גורם סיכון משמעותי לסיבוכים או תמותה במקרים של הדבקה בנגיף הקורונה", אומר ל-ynet ד"ר רז הגואל, רופא מומחה והמנהל של המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה. "יחד עם זאת, המחקר הזה קובע שגם החיסון עבור האוכלוסייה הסובלת מהשמנת יתר עלול להיות פחות אפקטיבי וייתכן שהמטופלים יזדקקו למנת חיסון נוספת. בעיית ההשמנה מחייבת טיפול בעדיפות עליונה אצל מקבלי ההחלטות במערכת הבריאות והשבוע יציינו ברחבי העולם את יום המודעות להשמנה. צריך לזכור שירידה במשקל היא תהליך מתמשך שאין בו פתרונות קסם. התהליך חייב להתבצע לצד ליווי, פיקוח ומעקב של צוות מיומן ומקצועי. בהיבט זה, מגפת הקורונה יכולה להוות הזדמנות למי שסובל מהשמנה - להתחיל טיפול לירידה במשקל תוך שינוי אורח החיים".