מתעטשים, מנוזלים, סובלים בגרד בעיניים באף ובחיך? ככל הנראה לא מדובר בתסמיני קורונה, אלא באלרגיה עונתית (״קדחת השחת״) המגיעה בחודשי האביב הנמצא בפתחנו. 20 אחוזים מאוכלוסיית העולם, ובכלל זה ישראל, סובלים מתסמיני אלרגיה בכל שנה בעונות המעבר. בכלל אלה, קיימים נזלת מימית, התעטשויות, גודש וגרד באף, אדמומיות או גרד בעיניים ולפעמים גם קוצר נשימה ותחושת אי נוחות בגרון.
אלרגיה היא תגובה מוגברת של מערכת החיסון, המתרחשת בגופם של האלרגים כנגד גרגרי אבקה. הנוגדנים הללו אינם מספקים הגנה, אלא להפך – מעוררים תגובה חזקה עקב שחרור חומרים כימיים (כגון היסטמין) בלחמיות העיניים, ריריות האף ומערכת הנשימה.
4 צפייה בגלריה
הנטייה לפתח אלרגיה היא גנטית
הנטייה לפתח אלרגיה היא גנטית
הנטייה לפתח אלרגיה היא גנטית
(צילום: shutterstock)
הנטייה לפתח קדחת השחת היא גנטית, אבל החשיפה החוזרת ונשנית לאבקות הצמחים מדי שנה גורמת להתחזקותה. תסמיני קדחת השחת דומים לעתים לשפעת פשוטה, לדלקת עיניים נגיפית, אסטמה וסינוסיטיס, אבל שונים מתסמיני הקורונה.
כך למשל, חום ושיעול יבש הם תסמינים המאפיינים הידבקות בקורונה, אולם נחשבים לתופעה נדירה באלרגיה עונתית כמו קדחת השחת. אנשים הסובלים מאלרגיה נוטים להתעטש ולהשתעל לעיתים קרובות אבל אינם סובלים מחום או חולשה קשה. באופן דומה, תסמינים לא ספציפיים כמו כאבי גרון, תחושת עייפות וחולשה מלווים בעיקר מחלות ויראליות ולא אלרגיה.
איך תדעו שאתם סובלים מאלרגיה ולא מקורונה? ובכן, הסימן החשוב ביותר הוא אם לפני שנה באותה התקופה, סבלתם מאותם תסמינים מטרידים בדיוק. אז במידה ואתם סובלים מאלרגיה – מה ניתן לעשות?

1. התייעצו עם הרופא מרחוק

זוהי העצה החשובה והיעילה ביותר. אם אתם סובלים מתסמינים של נזלת שקופה ומימית, התעטשויות, גירוד באף ועקצוץ בעיניים, ייתכן שאתם סובלים מאלרגיה. לכן חשוב להתייעץ עם רופא. כיום, כלל קופות החולים מפעילות מערך של טלה-רפואה המאפשר ייעוץ עם רופא מרחוק באמצעות צ'ט, טלפון או שיחות וידאו. פנו לרופא המשפחה שלכם שידע לאבחן את הבעיה ולתת מענה.
כיום ישנו מגוון רחב כיום של טיפולים שהוכחו כיעילים מאוד בטיפול באלרגיה חמורה וקלה – החל באנטי-היסטמינים (בטבליות, סירופ או טיפות), תרסיסי אף בטוחים לשימוש וטיפות עיניים. עם זאת, לא רצוי להשתמש באופן תכוף ושגרתי בתרסיסי אף שנמכרים ללא מרשם רופא. שימוש בתכשירים אלה מעל ליומיים-שלושה ברציפות עלול לגרום לנזק ולכן כדאי להיוועץ עם רופא איך לטפל בצורה נכונה. במרפאות המומחים לאלרגיה ניתנות זריקות חיסון (אימונותרפיה) יעילות מאד נגד קדחת השחת, אך הטיפול בהן צריך להתחיל מספר חודשים לפני תחילת העונה.

2. אל תגעו בפנים

זה עצה שכדאי לאמץ באופן כללי, על אחת כמה וכמה בתקופה מגיפת הקורונה. החלקים הרגישים ביותר בגוף לגורמים זרים הם ריריות האף, הפה והעיניים, ולכן על מנת למנוע כניסה של וירוסים או גרגירי אבקה יש להימנע מלגעת בפנים ככל האפשר. גם כאשר אנו סובלים מהתקף אלרגיה, ננסה להקטין ככל הניתן מכניסה של אלרגנים ואבקות אל החללים הרגישים הללו.
לכן, בנוסף, כדאי להקפיד לשטוף את הפנים ואת האף במים כמה פעמים ביום. מסכות בד פשוטות או מסכות כירורגיות מספיקות כדי לסנן את גרגרי האבקה (שגודלם 30-40 מיקרון, פי 100 מרסיסי רוק). מאחר ובימי אובך עלולה להיות גם הפצה מוגברת של אבקות באוויר, אם אין ברירה וחייבים לצאת מהבית – כדאי לצאת עם מסכה ומשקפי מגן.
4 צפייה בגלריה
אישה בזמן בידוד ביתי
אישה בזמן בידוד ביתי
מגינה גם מפני אלרגיה - מסכה כירורגית
(צילום: Shutterstock)

3. לאוורר את הבית או לסגור חלונות?

במידה ואתם סובלים מאלרגיה כתוצאה מרגישות לקרדית אבק הבית, מומלץ לאוורר את החללים בהם אתם שוהים רוב זמנכם. מזג האוויר מתחמם, ועל אף שאסור להסתובב בחוץ כדאי ומומלץ לפתוח את החלונות והוילונות בבית. השארת החללים סגורים עלולה להחמיר את התסמינים של הסובלים מאלרגיה לקרדית אבק.
בנוסף, הקרדיות "חוגגות" בחום ולחות, לכן צריך להפעיל מזגן על טמפרטורה של 20-22 מעלות, לסלק שטיחים או לשאוב אותם בקפידה. אפשר לרסס את המזרנים וכלי המיטה בתכשירים להדברת קרדית אבק הבית.
עם זאת, אם אתם סובלים מאלרגית קדחת השחת, המצב שונה. בתקופת קדחת השחת כדאי להשאיר את החלונות סגורים אבל אפשר להוציא מצעים לאיוורור בשמש לשעה ביום, כדי לחסל את הקרדיות.

4. הזדמנות לנקות את הבית

תקופת הבידוד החברתי והסגר שאנחנו נמצאים בשיאה, היא הזדמנות טובה לנקות את הבית. ישנם משטחים המועדים לפורענות וצוברים אבק וחלקיקי אלרגנים אחרים. מוקד עיקרי שכדאי לנקות הוא סנני המזגן, שתפקידם הוא למנוע מאוויר לא נקי להגיע אליכם. כאשר לא מקפידים על ניקיונם נוצרות שכבות של לכלוך ומזהמים שפוגעים בתפקודו של הסנן ועושים את דרכם הישר לחלל הבית. נצלו את התקופה הזו לנקות גם משטחים צוברי אבק כגון ספות בד, שטיחים, וילונות, צעצועים, בובות צמריריות וכדומה.

5. גם אם לא יוצאים מהבית – מתקלחים כל יום

בימים אלו רבים מאיתנו אמנם לבושים בפיג'מה במשך שעות רבות בגלל השהיה הארוכה בבית, אבל במשך היום הגוף צובר חלקיקי אלרגנים וזיהומים על העור והשיער. חשוב לסבן היטב את הגוף ולשטוף את השיער והקרקפת. הקפידו להתקלח בכל יום לפני השינה וכך תמנעו מחלקיקים אלה להגיע למיטתכם ותצמצמו את ההשפעות והתסמינים של האלרגיה.
4 צפייה בגלריה
 יודעים מה הם האלרגנים שמפעילים אתכם? הימנעו מהם
 יודעים מה הם האלרגנים שמפעילים אתכם? הימנעו מהם
יודעים מה הם האלרגנים שמפעילים אתכם? הימנעו מהם
(צילום: shutterstock)
6. הימנעו מחשיפה לאלרגנים
חשוב לנסות ולזהות את הגורמים לאלרגיה ולהימנע מחשיפה אליהם ככל שניתן. אם גורם האלרגיה ידוע ומאובחן, ואם זיהיתם את הזמן והמקום שבהם אתם נתקפים באלרגיה, דאגו ליטול תרופה אנטי-היסטמינית או תרסיסים מיוחדים המטפלים ביעילות בתסמיני האלרגיה.
ד״ר אבנר רשף הוא מנהל היחידה לאלרגיה, אימונולוגיה ואנגיואדמה בבית החולים האוניברסיטאי ברזילי- אשקלון