הצטברות מקרים של התסמונת הרב דלקתית בילדים שנדבקו בנגיף הקורונה: המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, עומד להוציא הנחיות חדשות לרופאי ילדים על תסמונת הדלקת הרב מערכתית הקטלנית, שהופיעה אצל ילדים לאחר הדבקה בנגיף הקורונה. התסמונת גורמת לדלקת מפושטת בכלי הדם, ובמקרים קשים גם למוות.
מדובר בתסמונת המכונה "דלקת רב מערכתית פדיאטרית", הדומה לתסמונת אחרת, קווסאקי, שתוארה כבר בשנת 1967. בשתי התסמונות, מופיע חום ממושך, ותסמינים קיצוניים העלולים להגיע עד למצב של נפילת לחץ דם ודום לב.
את התסמונת הדומה, "סינדרום קווסאקי", מכיר עולם הרפואה עוד משנת 1967, אז תיאר רופא ילדים יפני יותר ויותר ילדים הסובלים מתסמינים הכוללים חום מעל 5 ימים (ובמקרים מסויימים מעל 3 ימים), נפיחות בבלוטות לימפה, לשון תותית (אדומה הנראית כתות שדה), קילופים בשפתיים ובאצבעות, נפיחות בכפות הידיים וברגליים, מדדי דלקת מוגברים בבדיקות דם, וסיכון גבוה לאוטם בשריר הלב ופגיעה בעורקים גדולים.
2 צפייה בגלריה
תסמיני מחלת קווסאקי
תסמיני מחלת קווסאקי
תסמיני מחלת קווסאקי
(צילום: kawasaki foundation)
לאחרונה מתגברים הדיווחים בארה"ב על עשרות ילדים ובני נוער שלקו בתסמונת הדלקת הרב מערכתית, לאחר שנדבקו בנגיף הקורונה. ב-CDC יבהירו לרופאים מהם סימני האזהרה לתסמונות השונות, ובכל מקרה חשוד להפנות את המטופלים לאשפוז דחוף.
גם בישראל דווחו בשבועות האחרונים כ-6 מקרים לפחות של ילדים שהגיעו לבית החולים בתמונה דומה, הנראית לכאורה כמחלת "קווסאקי", אולם העלתה את החשד כי המדובר אמנם בדלקת הרב מערכתית, החמורה הרבה יותר.
על פי הידוע, מדובר בסיבוך של ההדבקה בנגיף COVID-19 המופיע בילדים שנדבקו בנגיף, אם כי כמה מהחולים נמצאו שליליים לנגיף בבדיקת הקורונה. עדיין רב הנסתר על הגלוי בתסמונת הזו ובקשר שלה לקורונה, אולם מתחזקות ההערכות כי מדובר בתוצאה של הדלקת רבת העוצמה המתחוללת בגוף בתגובה לחדירת הנגיף. הדלקת עלולה להתרחש זמן קצר לאחר ההדבקה, אולם לעתים גם שבועות אחריה.
פרופ' שי אשכנזי, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים: "האיגוד לרפואת ילדים מודע לילדים בארץ אשר חלו בנגיף הקורונה ופיתחו בעקבות הזיהום תסמונת דלקתית חמורה המלווה בפגיעה רב מערכתית. מדובר בתגובה חיסונית מוגברת ביותר של הגוף, המביאה להסתמנות דמוית מחלת קוואסקי. מקרים דומים דווחו בעולם. עדיין אין כלים להעריך מי הילדים הצפויים לפתח סיבוך זה של נגיף הקורונה. הועלתה המודעות של רופאי הילדים בישראל לתסמונת זו".
הדלקת הרב מערכתית דומה כאמור לתסמונת קווסאקי, וכוללת את הסימנים הבאים:
- חום ממושך - לרוב מעל 5 ימים ברציפות. - פריחות בעור. - כאבי בטן קיצוניים. - הקאות או שלשולים. - אודם בלחמיות העיניים. - נפיחות בכפות הידיים או הרגליים. - הגדלה של בלוטות הלימפה בצוואר. - קוצר נשימה או שיעול.
הסכנה המרכזית היא אי ספיקת איברים רב מערכתית, נפילת לחץ דם, ודום לב. בשל סיכון גבוה להיווצרות קרישי דם קטלניים, עלולה התסמונת גם לגרום לחסימה של כלי דם, ובשל הדלקת בעורקים, גם לקרע שלהם.
הטיפול בתסמונת, כולל אשפוז, מתן עירוי נוגדנים (IVIG), וטיפול בנוגדי קרישה, לצד ניטור קפדני צמוד. החולים הללו לרוב ממשיכים במערב קרדיולוגי בשל הסיכון הגבוה לחסימות עורקים, ונדרשים להמשיך ליטול תרופות נוגדות קרישה גם לאחר השחרור מבית החולים.