כל ערב אצלכם נראה אותו דבר? הילדון החמוד נכנס למיטה ואז מתחיל סבב בקשות ומשא ומתן שלא יבייש הקמת ממשלה? "אני רוצה עוד סיפור", "אני צמא", "אני צריך לשירותים", "אפשר עוד חיבוק?", "תכסו אותי".
מצד אחד, מדובר בדרישות לגיטימיות לחלוטין ומצד שני, את כל אותן הפעולות הפעוט הנמרץ שלכם עשה בדיוק לפני עשרים דקות, רגע לפני שנכנס למיטה.
אז מה קורה כאן? ואיך עוצרים את זה? ובכן, קודם כל חשוב להבין שעבור הפעוט שלנו הכניסה למיטה וההירדמות הן למעשה פרידה לכל דבר: פרידה מהיום שעבר עליו, ופרידה מכם, הדמויות המטפלות והאהובות שלו, ולא תמיד כל כך פשוט להרפות ולהיפרד ללילה שלם.
כשחושבים על זה, זה אפילו די מחמם את הלב להבין שהפעוט שלנו בסך הכול רוצה להרוויח עוד כמה רגעים איתנו. אגב, אופציה נוספת יכולה להיות שפרקי העירות של הפעוט שלנו קצת גדלו ואנחנו משכיבים מוקדם מדי כשהוא עוד לא עייף, סיבה שכדאי לשלול.
2 צפייה בגלריה
"עדיין צמא"
"עדיין צמא"
"עדיין צמא"
(צילום: shutterstock)
ברגע שנבין שמדובר פשוט ב"תירוציאדה", גם נבין עלינו לעשות כל מה שאנחנו יכולים על מנת להעניק לו את הרגעים הנפלאים והאיכותיים האלה יחד, לפני שהולכים לישון, חלקם במסגרת של "טקס תירוצים". הנה כמה הצעות נחמדות:

זמן איכות

זמן איכות של כל אחד מכם יחד עם הפעוט שלכם הוא חשוב. נכון, לא תמיד יש זמן, לא תמיד יש חשק ולא תמיד יש סבלנות אבל מדובר כאן ברגעים וחוויות בלתי נשכחות עבור הקטן שלכם שיקלו עליו הרבה יותר, להיפרד מכם ללילה.
הקפידו לפחות פעם בשבוע להקדיש את אחר הצהריים או לפחות חלק ממנו לילדכם, רק אתם והוא. בלי מסכים, בלי הודעות, רק אתם והוא. אם הילד ירגיש שזכה בזמן הזה ביחד בעירות, יהיה לו קל יותר להרפות ולהירדם, במקום לדרוש אותו בדיוק ברגע הלא נכון.
קראו עוד:

הכנה

פעוטות אוהבים שגרה וסדר יום, לכן הקפידו להסביר להם מראש איך אחר הצהריים הולכים להיראות ומה סדר הפעולות שאתם עומדים לנקוט בו בקרוב. "תוכלו להתגלש במגלשה עוד שלוש פעמים, ולאחר מכן נתחיל להתקדם הביתה ונכין יחד ארוחת ערב, נתקלח, נלבש פיג'מה, נקרא סיפור ונלך לישון". כך, שום דבר לא יגיח בהפתעה וההתנגדויות יפחתו.
"חשוב שתראו אחידות ועקביות בכל פעולה שאתם נוקטים כדי לשדר לילד שאתם עומדים במילה שלכם"

עידוד עצמאות

עידוד עצמאות אצל פעוטות הוא ממש קריטי, לכן, אפשרו לילד שלכם להביע עצמו ולהחליט בכל סיטואציה שבה זה מתאפשר. הקפידו להציג שתי אופציות בלבד (ולא יותר, כדי לא לבלבל) ולתת לו לבחור: בין אם מדובר במצעים שהוא רוצה, בפיג'מה, בספר, או בבובה שהוא לוקח יחד איתו למיטה.
ברגע שמיכל העצמאות של הילדים שלנו מתמלא, הם ככל הנראה יתנגדו פחות ל"החלטות מלמעלה", וירגישו שהם חלק אינטגרלי מהבית ומהלו"ז, ולא רק חיילים צייתנים.
2 צפייה בגלריה
סיפור לפני השינה
סיפור לפני השינה
סיפור לפני השינה
(צילום: shutterstock)

טקס שינה מסודר

טקס שינה הוא ריטואל, סדר פעולות קבוע שעם הזמן הפעוט שלנו ידע לצפות אותו ולהבין שכשהוא מגיע, זה אומר שתכף הולכים לישון. שוב, מדובר כאן על שגרה סדורה, על לו''ז קבוע שאינו מפתיע ומאפשר לילד להוריד ווליום ולהבין שתכף נכנסים למיטה והולכים לישון.
בין אם מדובר בשיר ערש, קריאת ספר, אפילו סיכום יום שמאוד עוזר לילדים שלנו לעבד את היום שעבר עליהם, מדובר בריטואל חשוב מאין כמותו, צוואר בקבוק שמאפשר לילדים שלנו להרפות ביתר קלות וכן, גם להירדם.
"עבור הפעוט הכניסה למיטה וההירדמות הן למעשה פרידה לכל דבר"

"טקס תירוצים"

נסו לשים לב מהן בדיוק הבקשות של הילד שלכם ולאסוף את כולן לטקס תירוצים, כלומר, להסביר לו מראש שזאת הפעם האחרונה שהפעולה הזאת תקרה הערב: "בוא תשתה כוס מים, כי אין מים בלילה" (כמובן מדובר על ילדים שכל הזמן מבקשים לשתות כדי להניע את ההורים ולא צמא רגיל). דוגמה נוספת - "בוא ניגש לשירותים פעם אחרונה לפני שהולכים לישון". כך, הילד יידע מראש שמדובר בפעם האחרונה ושלא יוכל לעשות זאת שוב בעוד כמה דקות.

עקביות ואחידות

אם אתם יודעים שכשהילד שלכם יבקש לשתות, אתם תסרבו, ואז הוא יבקש שוב או יתחיל לבכות ואתם תשברו ותתנו לו - כבר עדיף שמראש תתנו לו, עוד בטרם ה"לא". חשוב שתראו אחידות ועקביות בכל פעולה שאתם נוקטים כדי לשדר לילד שאתם עומדים במילה שלכם, ולא נשברים רק כי הוא בוכה או מתלונן.
בסופו של דבר, מדובר אולי בימים בודדים של עקביות, והסדר צפוי לחזור מהר מאוד, ויחד איתו זמן ההימרחות שלכם על הספה בערב רגע אחרי שהילד שלכם הלך לישון.
הכותבת היא יועצת שינה ומלווה תהליכי גמילה מחיתולים