מערכת הבריאות חלוקה באשר להמלצה של משרד הבריאות לתת מנה שנייה של חיסון נגד נגיף הקורונה למי שסבלו מתסמינים של פציאליס - שיתוק עצב הפנים - לאחר המנה הראשונה. על פי נתוני המשרד, מתחילת השבוע לפחות 13 בני אדם פיתחו תסמינים של פציאליס, ואולם רופאים במערכת הבריאות מעריכים כי מדובר על תת־דיווח וכי בפועל מספר המקרים גבוה יותר.
פציאליס היא מחלה שגורמת לשיתוק של עצב הפנים וברוב המקרים סיבת הופעתה אינה ידועה. כאמור, גם בישראל, בדומה למחקר של חברת פייזר, התופעה תועדה בקרב מתחסנים, ומשרד הבריאות לא מצא מניעה במתן החיסון השני למי שגילה תסמינים של פציאליס לאחר קבלת המנה הראשונה.
1 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה סבב שני באיכילוב
חיסונים נגד קורונה סבב שני באיכילוב
אין מניעה לתת מנה שנייה
(צילום: מוטי קמחי)
י.ק. בן 48, שהתחסן והרגיש תחושה מוזרה בפניו אחרי החיסון, מספר: "דקות אחרי החיסון הרגשתי בלחי שמאל תחושה של נימול, גם בסנטר ובפה. תחושה דומה לזו אחרי שיוצאים מטיפול שיניים. ראיתי שזה לא עבר, זה בא והלך, לפעמים לשעה ונעלם.
"לפחות 28 שעות הסתובבתי עם זה. אני לא יכול לומר שזה עבר לגמרי, אבל חוץ מזה אין לי שום כאבים אחרים, חוץ מכאב מינורי במקום הזריקה אבל כלום מעבר".
הוא מוסיף ואמר כי נלחץ כשזה קרה. "קראתי על תופעת הלוואי הזו (שיתוק ע"ש בל) ופחדתי שזה מה שיקרה לי. הלכתי לרופא שהרגיע אותי. עשו לי הרבה בדיקות וראו שמערכת העצבים תקינה".
לגבי קבלת המנה השנייה הוא מודה שהוא מתלבט, אבל אומר כי "חשוב לי לומר שמדובר במשהו נדיר ואני לא רוצה שאנשים יימנעו מלהתחסן. זה חשוב".
"אנחנו לא יודעים מהו המנגנון של השיתוק הזה והאם הוא קשור לחיסון או לא", אומרת פרופ' מרים וינברגר, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות באסף הרופא. "חלק מהמומחים מתלבטים האם זה באמת נכון לתת מנה שנייה אחרי פציאליס ועל סמך מה ההמלצה מבוססת. הטיפול השגרתי בפציאליס הוא סטרואידים, וברגע שמקבלים סטרואידים אז כבר אי אפשר לתת את החיסון השני במועד שנקבע וצריך לדחות אותו למועד סיום הטיפול בסטרואידים. בנוסף, אנחנו שואלים את עצמנו האם זה נכון לתת מנה שנייה אם החולה פיתח סיבוך כזה של פציאליס, בשעה שאנחנו לא יודעים מהו המנגנון שגרם לכך. אנחנו מבקשים עוד מידע, נפנה למשרד הבריאות וגם לחברת פייזר".
גם פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, סבורה שעוד לא בשלו התנאים להמלצה מסוג זה. "נתקלתי לאחרונה, למשל, במתחסנת שהתמודדה עם פציאליס, והחלטתי לא לתת לה מנה שנייה. זה נכון שאפשר לתת על פי משרד הבריאות, אבל אני לא הרגשתי בנוח עם זה. אף אחד לא יודע האם זה קשור לחיסון או לא, ולא ברור עדיין אם באמת זה שכיח יותר. לכן אני הייתי נמנעת מלתת מנה שנייה למי שסבל מפציאליס אחרי המנה הראשונה".
ממשרד הבריאות נמסר כי "מתחסן שלקה בפציאליס יכול לקבל את המנה השנייה. ככלל, מי שסובל ממחלה חדשה צריך לדחות את קבלת החיסון לאחרי ההחלמה. הכוונה היא שעל פי כלל זה צריך לדחות קבלת מנה שנייה עד שהפציאליס יחלוף".
פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית ופרופ' מרים וינברגר, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות באסף הרופא, פנו למשרד הבריאות ובה דרשו הסברים באשר לעמדת המשרד כי ניתן לחסנם במנה שנייה. "אנו מנסים להבין על סמך אלו נתונים ההמלצה", כתבו השניים. "האם נעשתה פנייה או האם התקבלו נתונים ממדינות אחרות בהן יש כבר מידע בנושא?".
בהמשך כתבו: "הובע החשש כי מכיוון המנגנון של התפתחות השיתוק, כיצד ניתן להיות בטוחים שהשיתוק לא יחזור או יחמיר".