חברת הטכנולוגיה BioNtech וחברת פייזר, יצרניות החיסון לקורונה שהגיע לישראל, מעריכות כי החיסון מתוצרתן יעיל גם נגד מוטציית הקורונה שהתגלתה בבריטניה. כעת החלה החברה בבדיקת החיסון על המוטציה, אולם הרגיעה כי גם אם תתגלה עמידות, ניתן בקלות לשנות את חיסון ה-mRNA ולהתאימו לכל זן נדרש.
2 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
(צילום: רויטרס)
בראיון לרשת בלומברג, אמר אוגור סהין, מנכ"ל BioNTech כי החיסון צפוי להגן גם מפני הנגיף המוטנט שמתפשט במהירות בבריטניה, באוסטרליה ובדרום אפריקה ומעורר בהלה בעולם. מדינות רבות בעולם כבר סגרו את שעריהן מפני טיסות נכנסות מהמדינות הנגועות, וגם בישראל הוטל בידוד במלוניות על כל השבים מחו"ל, מחשש להתפשטות המוטציה.
כאמור, גם בפייזר וגם בחברת BioNTech משוכנעים שהמוטציה לא עמידה בפני החיסון. עם זאת, במקרה שתתגלה עמידות או יעילות מופחתת של החיסון, ניתן בקלות לשנות את חיסוני ה-mRNA בתוך שבועות ספורים, כך טוענים החוקרים. זהו, למעשה, היתרון המשמעותי של הטכנולוגיה החדשה שמאפשרת לייצר כמות גדולה מאוד של חיסונים, מותאמים לכל זן של קורונה, תוך זמן קצר.
האם מוטציות עמידות בפני חיסונים? צפו בריאיון עם מומחה לבריאות הציבור באולפן ynet
עוד קודם לכך העריכו מומחים ברחבי העולם כי הזן החדש שכולל 17 שינויים גנטיים, לא יהיה עמיד בפני החיסון. זאת משום שנמצאו בו רק שני שינויים המשפיעים על מבנה החלבון, מה שלא צפוי להפריע לנוגדנים המנטרלים שנוצרים בגוף המתחסן להכיר את מעטפת הקורונה גם של הזן הזה, ולנטרל אותה.
ועל אף הבהלה, מוטציות בנגיפים אינן דבר חדש - עד כה התגלו כ-23 זנים מוטנטיים של נגיף הקורונה, חלקם מצויים גם בישראל. מוטציה היא שינוי גנטי המתרחש ללא הרף בכל היצורים החיים עלי אדמות, וגם במיקרואורגניזמים כמו חיידקים, פטריות וגם נגיפים (שאינם מוגדרים יצורים חיים, בשל ההכרח שלהם לחדור לתא חי כדי להתקיים). המוטציה מתרחשת ככל הנראה כ"יצר הישרדותי" של אותם מיקרואורגניזמים, שמטרתו ליעל את תהליך ההתפשטות וההתרבות.
2 צפייה בגלריה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
23 זנים מוטנטיים של נגיף הקורונה התגלו עד כה בעולם
(צילום: EPA / CENTERS FOR DISEASE CONTROL)
מוטציית הקורונה החדשה התגלתה כחלק מבדיקות מדגמיות הנערכות כל הזמן ברחבי העולם. מדובר בזן חדש שנקרא VUI-202012/01, שם קוד שפירושו: "וריאנט ראשון תחת חקירה", שהתגלה לפני כשבועיים. למוטציה שם נוסף: N501Y+69/70del שמתייחס לסדר הגנטי עצמו של הזן.
בהתבסס על המחקר עד כה, מעריכים כי מוטציית הנגיף החדשה מתפשטת במהירות הגבוהה ב-70% מהזנים האחרים. פירושו של דבר שהיא תקפיץ את מקדם ההדבקה R, המתייחס למספר האנשים שנדבקים זה מזה. מקדם הדבקה גבוה מ-1, כידוע, פירושו של דבר שכל אדם מדביק אחרים. מקדם הדבקה נמוך מ-1 מסמל עצירה של ההתפשטות.
עם זאת, ועל אף הבהלה, המוטציה החדשה לא מסוכנת יותר מנגיף הקורונה. על פי הידוע, אלה שנדבקו בה לא חלו במחלה קשה יותר מאחרים. על פי אחת התיאוריות, המוטציות דווקא גורמות למחלה קלה יחסית, אולם עדיין מוקדם להתנבא.