יש משהו משותף לכולנו בתקופה הזו: על כולנו עברה שנה קשה. בין אם חליתם או הכרתם מישהו שחלה, אם טילים נפלו בקרבתכם או אם הפכתם חרדתיים לפני כל יציאה מהבית וגם אם סתם דוכדכתם מהסגרים, מהחל"ת, מהבחירות הסדרתיות ומסדרת האסונות שפקדה אותנו. ואחרי כל זה, עכשיו אנו בפתחו של שלב חדש ומאתגר לא פחות: החזרה לשגרה.
כל שינוי בחיים, גם שינוי טוב, מביא עימו חששות ומעלה את מפלס הלחץ. יתכן שאתם חווים דכדוך או עייפות מוגברת ותחושת שחיקה מהמצב ואולי אפילו חרדות - כל אלו טבעיים לאור השנה האחרונה, אבל אין פירוש הדבר שאתם חייבים להמשיך לסבול.
אז איך מתמודדים?
ישנם מספר צמחי מרפא שעשויים לעזור בהתמודדות עם המצב. קוראים להם צמחים אדפטוגניים ושמם נובע מהמילה adapt, שפירושה הסתגלות, וזה בדיוק מה שהם עושים: עוזרים לגוף ולנפש להסתגל למציאות, מחזקים את מערכת החיסון ותורמים לאנרגיות מחודשות.
הצמחים האדפטוגניים עשירים בחומרי הזנה אבל ייחודם הוא בכך שהחומרים הפעילים שבהם דומים במבנה שלהם להורמוני בלוטות יותרת הכליה - האדרנל. בלוטות האדרנל אחריות על שחרור הורמוני הדחק (סטרס), בראשם הורמון הקורטיזול, ובמצבים של לחץ ממושך הן עלולות לצאת מאיזון. הצמחים האדפטוגניים מפחיתים את הפרשת היתר של הורמוני הלחץ ובכך תורמים להשבת בלוטות האדרנל לאיזון ולהרגעה של מנגנוני הסטרס בגוף.
שימו לב - יש להיוועץ עם מטפל להתאמה ספציפית של תוספי תזונה ולבדיקה כי אין התנגשויות עם תוספים אחרים או תרופות

פטריית ריישי (Ganoderma lingzhi)

פטריית ריישי הידועה גם בשמות: גנודרמה לוצידום, לינצ׳י ובהוקית מבריקה והיא אכן מבריקה גם מבחוץ ואף יותר מבפנים. פטרייה מדהימה זו נמצאת בשימוש הרפואה הסינית כבר יותר מ-2,600 שנים. היא מכונה גם ״פטריית הקיסר״ מכיוון שקיסרי יפן וסין נהגו להשתמש בה להארכת תוחלת החיים ואיכותם.
3 צפייה בגלריה
פטריית ריישי
פטריית ריישי
נמצאה במחקרים קליניים כתומכת בהתמודדות עם חולשה חיסונית, איזון מצבי אלרגיה, הפחתת סטרס, דיכאון וחרדות. פטריית ריישי
(צילום: Shutterstock)
ריישי היא אחת הפטריות הנחקרות ביותר. בנוסף לפעילות אדפטוגנית, היא נמצאה במחקרים קליניים כתומכת בהתמודדות עם חולשה חיסונית, איזון מצבי אלרגיה, התמודדות הגוף עם וירוסים וחיידקיים, הפחתת סטרס, דיכאון וחרדות, איזון יתר לחץ דם, תמיכה בכבד שומני, איזון בלוטת התריס וטיפול במצבי אנמיה.
מלבד הרכיבים הפעילים שלה - שנקראים פוליסכרידים - ריישי מכילה, בין השאר, קוורציטין (שפעיל באיזון מצבי אלרגיה), ויטמינים ממשפחת B-complex (שחשובים גם לאיזון מצב הרוח), ואת רוב המינרלים החיוניים, כולל אבץ, ברזל וחלבון איכותי.
איך פטריית ריישי עוזרת לנו להתמודד עם התקופה החדשה? היא מפחיתה חרדות ודכדוך, מזינה ותורמת להעלאת אנרגיות. הריישי עוזרת באיזון מערכת החיסון ולחץ דם.
אופן השימוש: מיצוי יבש בכמוסות או במיצוי נוזלי.
שימו לב: הריישי נחשבת אמנם לפטרייה חוקית ובטוחה לשימוש, אבל שימוש בפטריות מרפא יש לעשות בליווי יעוץ מקצועי מתאים.

אשווגנדה - הג׳ינסנג ההודי (Withania somnifera)

שורש אשווגנדה (ויתניה משכרת) הוא ״מלך האדפטוגנים״ ולגלות שהצמח המדהים הזה אפילו גדל בר ברחבי הארץ - זה בכלל מתנה. צמח הוויתניה שנמצא בשימוש למעלה מ-5,000 שנה נחשב לאחד הנפוצים ביותר ברפואה ההודית המסורתית (האיורוודה). בשנים האחרונות נמצאה תמיכה מדעית לסגולותיו: הוא מכיל רכיבים התומכים בהפחתת רמות הקורטיזול, מסבירים את יכולותו לסייע בצמצום מצבי חרדה, קשיי שינה, דיכאון וקשיים בתפקוד.
3 צפייה בגלריה
אשווגנדה, ג׳ינסנג ההודי
אשווגנדה, ג׳ינסנג ההודי
בשנים האחרונות נמצאה תמיכה מדעית לסגולותיו. ג׳ינסנג הודי
(צילום: Shutterstock)

במחקר קליני, רנדומלי, כפול-סמיות שפורסם ב-2012, 64 נבדקים עם היסטוריה של סטרס כרוני חולקו אקראית לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה תרופת דמי והשנייה מיצוי אשווגנדה 300 מ״ג פעמיים ביום. הנבדקים הוערכו על פי שאלוני דיווח עצמי ועל פי רמות הקורטיזול בדמם. במחקר נמצא כי הקבוצה שקיבלה את מיצוי האשווגנדה הדגימה ירידה ברמות הקורטיזול והדבר אף בא לידי ביטוי בירידה ברמות הסטרס.
מעבר להיותו אדפטוגן, שורש ויטניה אף נחקר ונמצא כבעל פעילות משקמת ותומכת במערכת העצבים, משפר מצבי דיכאון וחרדה ומשפר תפקוד קוגנטיבי. בנוסף, הוא ידוע כתורם לאיזון תפקוד בלוטת התריס, נוֹגד חִמצון, אנטי דַלקתי ומאזן חיסוני.
איך שורש וויתניה עוזר לנו להתמודד עם התקופה החדשה? השימוש בשורש לאורך זמן עוזר בהפחתת רמות הסטרס, הדיכאון והחרדה, מעלה אנרגיות וכושר ריכוז, מאפשר שינה טובה יותר ותומך במערכת החיסון.
אופן השימוש: בכמוסות, בתמצית נוזלית או במיצוי המרכיבים הפעילים על ידי הרתחה של 15 דקות במים (מרתח Decoction -).

רודיולה (Rhodiola rosea)

שורש רודיולה, או בשמו העממי ״שורש הזהב״ GOLDEN ROOT אושר לשיווק בישראל רק ב-2016 אולם שורש ותיק זה בעל ניחוח הוורדים ידוע כבר שנים רבות. למעשה, רוסיה חקרה רבות צמח זה בשנות ה-40 של המאה ה-19 ונתנה אותו לאתלטים, אסטרונאוטים וחיילים - ומי אנחנו שנתווכח עם הסובייטים.
3 צפייה בגלריה
רודיולה
רודיולה
הצמח פועל באמצעות העלאה של המוליך העצבי סרוטונין, הידוע גם בשם "הורמון השמחה"
(צילום: Shutterstock)

לשורש תכונות אדפטוגניות והוא ידוע כעוזר להתמודדות בתקופות לא פשוטות. הצמח פועל באמצעות העלאה של המוליך העצבי סרוטונין, הידוע גם בשם "הורמון השמחה. הוא מסייע למצבי דיכאון ודכדוך, מעלה אנרגיות ומשפר מצבי תשישות, אנמיה ומצבים של תת-פעילות של בלוטת התריס; משפר קשב וריכוז ואף תומך במצבי פיברומיאלגיה (כאבים מפושטים וכרוניים בגוף).
איך שורש הרודיולה עוזר לנו להתמודד עם התקופה החדשה? הוא עוזר לנו לחזק את שריר השמחה, מגביר את האנרגיות ומשפר את יכולת הקשב והריכוז שחסרה לכולנו בימים אלה.
אופן השימוש: שורש זה הנצרך בצורה של כמוסות או תמצית נוזלית (טינקטורה).
שימו לב: היות שהרודיולה הוא צמח ממריץ, מומלץ לצרוך אותו בשעות הבוקר. בנוסף, השורש אינו מומלץ לטיפול במצבי מאניה-דיפרסיה ושנוי במחלוקת במצבי חרדות. וגם כאן, יש להתייעץ עם מטפל להתאמה אישית.
ולפני הכול, לנשום!
נטע פלג-ג׳ראד היא נטורופתית מוסמכת (ND), עוסקת בטיפול טבעי מבוסס מדע