כל עשור וההשמנה שלו: מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת journal of obesity מצא שיותר ממחצית מהמבוגרים שהשתתפו בו, העלו במשקלם לפחות 5% בממוצע במהלך עשר שנות חיים, ושליש מהם העלו יותר מ-10% במשקלם במהלך עשור.
על פי ממצאי המחקר, העלייה המשמעותית ביותר במשקל מתרחשת בעשור השלישי לחיים - שנות ה-20. אצל רוב האנשים מדובר בשנים שבהן נוצרות משפחות, ונשים נכנסות להיריון ויולדות. אלו גם שנים מאוד עמוסות בעבודה, וכולם משמינים בגלל השגרה העמוסה: נשים וגברים כאחד מוצאים פחות זמן להשקיע בפעילות גופנית ולהקפיד על אכילה בריאה ונגררים למזון אולטרה מעובד מהיר וקל להכנה, שמאופיין בפחמימות פשוטות ובקלוריות ריקות.
קראו עוד:
החוקרים ניתחו נתונים שנאספו מכ-14 אלף אמריקנים. הניתוח העלה שכל אחד מהמבוגרים העלה כ-8 ק"ג בממוצע משנות ה-20 המאוחרות לחייו עד שנות ה-30 המאוחרות; כ-6.5 ק"ג בממוצע משנות ה-30 המאוחרות לשנות ה-40 המאוחרות; 4.3 ק"ג משנות ה-40 המאוחרות עד שנות ה-50 המאוחרות; וכ-2 ק"ג בממוצע משנות ה-50 המאוחרות עד שנות ה-60 המאוחרות. החוקרים גם הבחינו שנשים העלו בממוצע כ-5.5 ק"ג בממוצע בכל תקופת המחקר, ואילו גברים העלו כחצי מזה - 2.7 ק"ג בממוצע. מתברר שכמעט כל עשור בחיים מאופיין בעלייה מסוימת במשקל, כשבסך הכול ניכרת עלייה של כ-20.5 ק"ג בממוצע לאדם בחיים שלמים.

2 צפייה בגלריה
עודף משקל
עודף משקל
החוקרים הבחינו שנשים העלו בממוצע כ-5.5 ק"ג בממוצע בכל תקופת המחקר, ואילו גברים העלו כחצי מזה
(צילום: Shutterstock)

מגפה עולמית של השמנה

הנתונים נאספו אמנם מאזרחים אמריקנים, אבל הם מייצגים מגמה עולמית של השמנה שניכרת היטב למרות הידע הרב שקיים בנושא והטיפולים המוצעים. אחת הסיבות ל"מגפת ההשמנה" טמונה בתרבות השפע וביושבנות המאפיינת את העידן הנוכחי. התוצאה: ב-20 השנים האחרונות עלתה שכיחות ההשמנה בכ-40%, וההשמנה הקיצונית כמעט הכפילה את עצמה.
המצב בישראל אינו שונה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2018, כמחצית מהאוכלוסייה הישראלית נמצאת במצב של עודף משקל או השמנה: 55% מהגברים, 41% מהנשים. יש להניח שהמצב בשנים האחרונות רק החמיר, וזה מעורר דאגה לנוכח העובדה שההשמנה מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות רבות, בהן סוכרת, מחלות לב וכלי דם וסרטן.
לא חייבים להירשם לחוג ספורט או לחדר כושר. כל דבר יותר טוב מכלום, והפעלת הגוף יכולה להיות חלק מהיומיום שלנו: עלו ורדו במדרגות במקום במעלית, החנו רחוק את הרכב וצעדו אליו, רדו תחנה אחת קודם בתחבורה ציבורית ולכו

2 צפייה בגלריה
עודף משקל של אדם הצופה בטלוויזיה
עודף משקל של אדם הצופה בטלוויזיה
אם הוא יקטע מדי פעם את הצפייה בטלוויזיה לטובת פעילות גופנית - יש סיכוי שהוא לא יסבול מעודף משקל
(צילום: Shutterstock)

מה ניתן לעשות?

הפתרון טמון בתשומת לב לנושא כבר מגיל צעיר: חינוך לאכילה ולהרגלי חיים בריאים ופעילים עשוי לסייע במניעת השמנה בשנים שבהן הזמן הוא משאב חסר - ולמעשה, במהלך כל חיינו הבוגרים. אז מה ניתן לעשות?
1. אין זמן לפעילות גופנית? מצאו זמן לזוז יותר. לא חייבים להירשם לחוג ספורט או לחדר כושר. כל דבר יותר טוב מכלום, והפעלת הגוף יכולה להיות חלק מהיומיום שלנו: עלו ורדו במדרגות במקום במעלית, החנו רחוק את הרכב וצעדו אליו, רדו תחנה אחת קודם בתחבורה ציבורית ולכו, קומו מדי פעם מהכיסא המשרדי והניעו את הגוף. מצאו כל הזדמנות לזוז.
2. יש בבית הרבה חטיפים וממתקים? הוציאו את מרביתם מהבית. הכניסו במקומם מזונות טבעיים ולא מעובדים כמו פירות, ירקות, שקדים, אגוזים, יוגורטים, דגנים מלאים וכו'. זכרו: מה שנראה מול העיניים ונגיש בהושטת יד, ייאכל יותר.
3. אין זמן לבשל ולהכין אוכל ביתי? היעזרו בשפע המוצרים הקיימים בשוק וחוסכים זמן הכנה. דוגמאות: לקטי ירקות טריים חתוכים ושטופים בשקית, ירקות קפואים שכל מה שצריך זה לחמם במחבת או בתנור עם מעט שמן זית ומלח (כרובית, ברוקולי, שעועית ירוקה ועוד), קטניות מוכנות לאכילה בוואקום או שימורים. יש גם מתכונים שקל ומהיר להכין. כדאי גם לנצל זמן איכות עם הילדים או עם בן הזוג להכנת אוכל ביתי. כך תשיגו גם זמן איכות כיפי וגם הקניה של הרגלי אכילה בריאים.
בשנים העמוסות בחיים כדאי לאמץ את הגוונים, את האמצע, לא לבחור בקצוות: לא לאבד שליטה באכילה, ומצד שני לא להיכנס למסגרת אכילה נוקשה וקיצונית. שתי הבחירות גרועות
4. האכילה מבולגנת? השתדלו למסגר אותה ולחלקה לשלוש ארוחות מסודרות ביום: בוקר, צהריים וערב. אכילה מסודרת בצורת ארוחות מייצרת שליטה וגבולות ברורים לעומת חוסר סדר שמאופיין מצד אחד בשעות רבות ללא אכילה, ומצד שני באכילה בלתי נגמרת בעיקר בשעות הערב.
5. חשוב לזכור שהחיים הם לא שחור לבן. יש הרבה גוונים, ובשנים העמוסות בחיים כדאי לאמץ את הגוונים, את האמצע, לא לבחור בקצוות: לא לאבד שליטה באכילה, ומצד שני לא להיכנס למסגרת אכילה נוקשה וקיצונית. שתי הבחירות גרועות, לא מייצרות איזון ולא בריאות לגוף ולנפש. דרך האמצע, שבה יש שליטה מסוימת, היא הרצויה והנכונה. כדאי לבחור ולהחליט מהם הגבולות הריאליים והישימים עבורי ביומיום.
6. האכילה והפעילות שלי אמורים להתאים לי. אין המלצה אחת גנרית שמתאימה לכולם. ההתאמה חייבת לקחת בחשבון מכלול היבטים: סדר יום, הרגלים, מצב פיזי ובריאותי, סוג עבודה, שלב בחיים, מצב משפחתי ועוד. ככל שתתקיים התאמה כזו, כך עולה הסיכוי שנצליח ליישמה. ניסיון לאמץ הרגלי חיים של שכנים או חברים עלול להסתיים בתסכול ובשבירת כלים וכמובן יפספס את המטרה.
הכותבת היא דיאטנית קלינית