בשיתוף חברת סאנופי
בשנים האחרונות אירועי לב (הכוללים אוטם בשריר הלב, שבץ איסכמי, ומחלת כלי דם פריפריאלית) הפכו לפחות קטלניים משהיו בעשורים הקודמים. עם זאת, בשנה הראשונה לאחר אירוע לב החולים נמצאים בסיכון גבוה מאד לאירוע חוזר ובמיוחד ב-30 הימים הראשונים שלאחר האירוע. על פי איגוד הלב האמריקאי אחד מכל חמישה אנשים שעברו אירוע לב יאושפז שוב בבית החולים בתוך חמש שנים.
בישראל מתרחשים בכל שנה כ-20 אלף מקרים של אירועי לב כאשר יותר משליש מהם הם אירועים חוזרים. בארצות הברית מדווחים מדי שנה על כ- 735 אלף מקרים של אירועי לב, מתוכם כ-210 אלף מקרים של אירועים חוזרים.
1 צפייה בגלריה
אירועי לב הפכו לפחות קטלניים משהיו בעשורים הקודמים
אירועי לב הפכו לפחות קטלניים משהיו בעשורים הקודמים
אירועי לב הפכו לפחות קטלניים משהיו בעשורים הקודמים
(צילום: shutterstock)
אירוע לב חוזר הוא אינו גזירת גורל – באמצעות מספר פעולות ניתן לצמצם את הסיכון ולהקטין את הסיכוי לאירוע חוזר. אם חוויתם בעבר הקרוב או הרחוק אירוע לב, כיצד מומלץ לכם לפעול?

1. בקרו אצל הקרדיולוג:

מעקב מסודר באופן קבוע על ידי קרדיולוג הוא חשוב. לאחר אירוע לב יש להקפיד להגיע למפגשים קבועים ולשוחח עם הרופא על הטיפול התרופתי ועל הדרכים בהם ניתן להקטין את הסיכוי לאירוע לב נוסף. בפגישה עם הקרדיולוג תוכלו לשאול על הנושאים שמטרידים אתכם. חולים שעברו אירוע לב ושאינם קובעים פגישת מעקב אצל הרופא שלהם נמצאים בסיכון גבוה פי עשרה להתאשפז שוב בבית חולים בגלל בעיה בלב, בהשוואה לחולים שעברו אירוע לב ונמצאים במעקב רפואי קבוע.

2. הקפידו על ערכי כולסטרול תקינים:

כולסטרול הוא חומר שומני המיוצר על ידי כל תאי הגוף. בתאים הוא ממלא תפקיד חשוב בתפקודים גופניים רבים. אולם, ערכים גבוהים של כולסטרול בדם (שמקורם העיקרי הוא מהכבד) מעודדים יצירה של טרשת עורקים אשר עלולה להוביל לאירועי לב. בישראל כ-16% מהאוכלוסייה מעל גיל 35 סובלים מערכי כולסטרול גבוהים מהמומלץ. לאחר אירוע לב מתייחסים בעיקר לאיזון של רמות הכולסטרול על גבי הLDL- (מוכר גם כ"הכולסטרול הרע" או LDLc). רמות גבוהות של LDL עלולות להגדיל את הסיכון להישנות אירוע לב. ההגדרה של רמה תקינה של LDL שונה בין מטופלים שלא עברו אירוע לב לבין כאלו שכן עברו אירוע לב. עבור חולים שעברו אירוע לב הרמה התקינה הינה מתחת ל 55- מ"ג/ד"ל (מיליגרם לדציליטר) ובנוסף הפחתה של לפחות 50% מהערך ההתחלתי. במקרים בהם הערכים גבוהים מידיי יש לנקוט בצעדים להורדת רמותיו על מנת שיהיה ניתן להפחית באופן משמעותי את הסיכון לאירועי לב חוזרים.
על פי איגוד הלב האמריקאי וגם עפ"י ההנחיות הישראליות על המטופל לשנות אורח חיים – תזונה ופעילות גופנית – ובמידת הצורך גם ליטול טיפל תרופתי. הטיפולים התרופתיים הנפוצים ביותר הם "סטטינים"(הפועלים בכבד למניעת היווצרות כולסטרול) ותרופות לעיכוב ספיגת כולסטרול במעי. שימוש בהם הוכח כמסייע בהורדת רמות ה LDL ובהפחתת הסיכון לאירוע לב חוזר.
בנוסף קיימות תרופות מסוג "מעכבי "PCSK9 שהוכחו כיעילות בהפחתת אירועי לב חוזרים ואף נמצאו באסוציאציה להפחתה בתמותה באנשים שעברו אירוע לב, כאשר ניתנו בתוספת לסטטינים.

3. תזונה:

על מנת להפחית את הסיכון לאירוע לב חוזר חשוב לבצע שינוי תזונתי. הגבילו את כמות השומן הרווי, הסוכר והנתרן בארוחות. העדיפו פירות, ירקות ומוצרי חלב עשירים בחלבון. שלבו "שומנים טובים" בתפריט כמו שמן זית, אגוזי מלך ואבוקדו. כמו כן מומלץ להעלות צריכת שומן מסוג אומגה 3 ממקור דגי כמו סלמון או טונה . בנוסף מומלץ להחליף את הפחמימות הפשוטות (כמו לחם לבן, פיתות, פתיתים, עוגות ומאפים) בפחמימות מלאות ובקטניות (לחם מדגנים מלאים, אורז מלא, כוסמת, עדשים, גרגירי חומוס, שעועית ועוד). דיאטה מאוזנת יכולה להוביל לירידה במשקל, לשיפור בערכי הסוכר, הכולסטרול, לאיזון לחץ הדם ועוד.

4. פעילות גופנית:

הליכה, ריצה, שחייה ואפילו ריקוד הם בעלי חשיבות משמעותית במניעת אירועי לב חוזרים. פעילות גופנית מהווה נדבך מרכזי בנוסף לשינוי התזונתי. פעילות גופנית גם יכולה לסייע בהורדת ערכי הכולסטרול, לעזור בתהליך הירידה במשקל ואפילו לשפר את רמות האנרגיה בגוף. איגוד הלב האמריקאי ממליץ על לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית מתונה או 75 דקות בשבוע של פעילות גופנית נמרצת. חשוב לזכור – לפני שמתחילים בפעילות גופנית, יש להיוועץ עם הרופא המטפל ולבדוק האם תוכנית האימון מתאימה למצבו הרפואי של המטופל.

5. הקפידו על לחץ דם תקין:

יתר לחץ דם מהווה גורם סיכון משמעותי להישנות אירועי לב. כ 30% מהמבוגרים בישראל סובלים מיתר לחץ דם. הפחתת לחץ הדם (במקרים של יתר לחץ דם) יכולה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לאירוע לב נוסף. גורמים שמגדילים את הסיכון ליתר לחץ דם כוללים היעדר פעילות גופנית או פעילות גופנית מועטה מדי ועודף משקל.

6. הפסקת עישון:

הפסקת עישון יכולה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לאירוע לב נוסף. כיום ניתן להצטרף לסדנאות גמילה מעישון של קופות החולים או לחילופין לפנות למוקד טלפוני של משרד הבריאות שמספק ליווי וייעוץ בגמילה מעישון באופן אישי. הפסקת עישון היא הגורם המשמעותי ביותר בסיכוי להפחתת הסיכון לסבול מאירוע לב נוסף.

7. אל תוותרו על שיקום לב:

שיקום לאחר אירוע לב ומעקב רפואי הם מרכיבים חיוניים לצורך מניעת תחלואת לב חוזרת ותמותה. למרות זאת, מחקרים מראים שרק 30% מהאנשים הזקוקים לשיקום לאחר אירוע לב, מגיעים לתוכניות השיקום שמציעים בתי החולים. המעקב הרפואי כולל מפגשים עם רופא/ה, אח/ות, תזונאי/ת, פיזיולוג/ת, פיזיותרפיסט/ת מחנך/ת בריאות וכדומה. במהלך שיקום הלב ניתן לקבל גם תמיכה נפשית וייעוץ לגבי שימוש נכון של מכלול התרופות שנרשמו לחולה. מעקב רפואי וטיפול אופטימלי הם בעלי חשיבות עליונה במניעת אירועי לב חוזרים ונשנים בחולים לאחר אירוע לב. במדינת ישראל שיקום לב נמצא ברשימת השירותים הניתנים במסגרת סל הבריאות של משרד הבריאות ובאחריות קופות החולים. בכל מקרה, על מנת לקבל מידע נוסף מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל.
בשיתוף חברת סאנופי
פורסם לראשונה: 11:37, 19.10.21