הכפפה שמנטרלת את הרעידות בידיים: חברת הטכנולוגיה הבריטית GyroGear השלימה את פיתוחה של כפפה חדשנית שמפחיתה ואף מעלימה את הרעד בידיים, תופעה ממנה סובלים כ-200 מיליון איש ברחבי העולם בשל מחלת פרקינסון, והפרעות אחרות הגורמות לרעד ופוגעות משמעותית באיכות החיים.
רעד בידיים הוא הפרעה עצבית, שעשויה להיגרם כאמור גם ממחלת הפרקינסון, בשל מחסור במעביר העצבי דופמין במוח, בשל הפרעת Essential Tremor הנגרמת ככל הנראה בשל פגם גנטי, וגם בעטיין של מחלות והפרעות אחרות, לחלקן הסיבה לרעד אינה ברורה.
הרעד פוגם משמעותית באורח החיים, ובמצבים חמורים הוא אינו מאפשר לבצע משימות יומיומיות כמו אכילה, שתייה, כתיבה, שימוש במחשב, החזקת טלפון סלולרי או לחיצת יד.
הכפפה החדשנית מחוברת למיתקן גירוסקופי הפועל באמצעות תנועות סיבוביות המתנגדות לכיוון תנועות הרעד של היד. פעולת הגירוסקופ הזו גורמת לגירוי עצבי מקומי כזה המפעיל פעולת נגד של השרירים המתכווצים, כך שכיוון הרעד מנוטרל.
1 צפייה בגלריה
כפפה שמפחיתה רעידות פרקינסון
כפפה שמפחיתה רעידות פרקינסון
כפפה שמפחיתה רעידות פרקינסון
(צילום: GyroGear)
הפיתוח החדש אינו מרפא את הרעד, אבל מפחית אותו משמעותית, ולעיתים גם מעלים אותו כליל. אחת הנסייניות של המכשיר, ג'ני פילד בת ה-57 מבריטניה, סיפרה: "רעד הוא נכות נסתרת. השרירים כואבים, המכות שמקבלים בכל תנועה של היד, והקושי לבצע פעולות בסיסיות. מרגע ששמתי את הכפפה, השרירים נרגעו. אני מצליחה להינות מהתחביבים, לעבוד בצורה יעילה, להקליד מול המחשב".
בחברה לא מסרו עדיין על מועד השקת המכשיר בבריטניה, או עלותו.

פרקינסון: אבחון מאוחר – יכולות שיקום נמוכות

כאמור, אחת המחלות הקשות ביותר והשכיחות מאוד גם בישראל, הגורמות לרעד היא פרקינסון. המחלה נגרמת עקב חוסר במעביר העצבי דופמין, בשל התנוונות אזור במוח שנקרא "המוח השחור". המחלה מתאפיינת בנוקשות שרירים, רעד, תנועות איטיות, וקשיים בשיווי משקל ויציבה. תסמינים נוספים כוללים דיכאון ופגיעה בתפקוד המיני.
המחלה מתקדמת בחמישה שלבים, כאשר אחד הראשונים שבה הוא שינוי עדין במבנה הקול שלרוב אינו מובחן ביום יום. תסמיני המחלה הבולטים נוטים להופיע כשהמחלה נמצאת כבר בתהליך מתקדם, לכן גם האבחון מתבצע כשכ-60% מתאי העצב באזור במוח השולט על הפעילויות המוטוריות כבר הרוסים. לכן, יכולת הטיפול והשיקום נמוכות.
הטיפול במחלה כולל בין היתר תרופה המאזנת את רמת הדופמין במוח, פיזיותרפיה ובמקרים קשים ניתוח או טיפולים בגירוי חשמלי למוח.
קראו עוד על מחלת הפרקינסון:

הטיפול החדשני באמצעות קרני אולטרסאונד

בשנים האחרונות החל להתפתח תחום טיפולי חדשני לבעיית הרעד בידיים, באמצעות קרן אולטרסאונד ממוקדת המבוקרת על ידי מכשיר ה-MRI. הטיפול בוצע לראשונה בישראל ברמב"ם לפני כשלוש שנים, מאז בוצעו שם למעלה מ-50 טיפולים מוצלחים באמצעות הטכנולוגיה הזו.
מדובר בטכנולוגיה חדשנית שפיתחה החברה הישראלית "אינסייטק", טכנולוגיה שהופכת את קרינת האולטרסאונד לכלי יעיל ומדויק שמחליף את סכין הניתוחים, ומאפשרת למנתח להיכנס אל תוך מוחו של המטופל בלי הרדמה, חתכים או ניסור הגולגולת. לצוות הטיפול שותפים מחלקת נוירו-כירורגיה בראשות פרופ' מנשה זערור, יחידת הפרקינסון, בראשותה של ד"ר אילנה שלזינגר מהמחלקה לנוירולוגיה, ויחידת הנוירו-רדיולוגיה בניהולה של פרופ' דורית גולדשר.
מנתחי המוח יודעים מזה שנים, שמחלות כמו פרקינסון, רעד ראשוני וכאב נוירופתי, ניתנות לטיפול על ידי צריבת או כריתת אזורים זעירים במוח שהמחלה גורמת להם לתפקוד יתר. פרקינסון היא מחלה שפוגעת במיליוני אנשים בעולם מדי שנה, אך מחלת "הרעד הראשוני" נפוצה ממנה פי 20 וגורמת לירידה משמעותית באיכות החיים של החולים בה.
הטיפול מתבצע כך: החולה שוכב ללא תנועה בתוך ה-MRI, בעוד הנוירוכירורג המנתח יושב מטרים ספורים ממנו, מעבר לחלון זכוכית, ומפעיל באמצעות עכבר מחשב את הקסדה שמשגרת גלי אולטרסאונד לתוך המוח, לאחר שהוא מזהה באמצעות ה-MRI את הנקודה המדויקת שצריכה לעבור את הטיפול. כל אותו זמן החולה מצוי במצב של ערות מלאה, והוא נשאל מדי כמה דקות איך הוא מרגיש, כדי לברר אם חלה הטבה ברעד וכדי לוודא שאינו סובל מתופעות לוואי.
המנתח מגביר בכל פעם את עצמת הקרניים (החימום), ובהפסקות בין הפעולות ניגשים נוירולוגים אל מיטת המטופל, כדי לבדוק את איכות השיפור במחלה. כבר אחרי עשר דקות של טיפול ניתן לראות שחולה שלא היה מסוגל לצייר קו ישר בלי רעידות – מצליח להשתלט על תנועות העיפרון. אחרי כמה סדרות של שיגור גלי אולטרסאונד הטיפול מסתיים ויד החולה נותרת כעת יציבה וללא רעד.
אחת החולות הראשונות שטופלו בטכנולוגיה החדשה היא חיה מנדלבאום, שסבלה מרעד קשה ובלתי נשלט בידה הימנית עקב פגיעה מוחית. במשך עשר שנים לא יכלה מנדלבאום, קונדיטורית מהקריות, לעסוק באפייה. הרעד הלך והתגבר ביד ימין ומנע ממנה לעשות את מה שאהבה.
בתום אינספור התייעצויות וטיפולים, היא הגיעה לפני תשעה חודשים לרמב"ם כדי לעבור טיפול ייחודי בבעיה: ניתוח מוח ללא סכין מנתחים וללא פתיחת גולגולת, אלא תוך שימוש באולטרסאונד ממוקד, בהנחיית MRI. בתוך פרק זמן קצר מתחילת הטיפול, יצאה מנדלבאום מחדר הטיפולים על רגליה, כשידה כבר לא רועדת.
צפו בחיה לאחר הטיפול: