בשיתוף אינפומד וד"ר אופיר קורן
עוד בצעירותו, חיפש ד"ר אופיר קורן, מומחה לרפואה פנימית וקרדיולוגיה, מקצוע בו יוכל לעשות שינוי של ממש ולהשפיע על חייהם של אנשים. הוא החל דרכו כקצין מוערך בחיל האוויר עם הבטחה לקריירה ביטחונית, אולם יום אחד החליט לעשות שינוי בדרכו המקצועית וניגש ללימודי הרפואה.
כיום הוא נמצא במרכז העשייה הרפואית: התמחותו מתרכזת בתחום הקרדיולוגיה ההתערבותית ואי ספיקת הלב, ומרבית זמנו מתחלק בין חדר הצנתורים ליחידת טיפול נמרץ לב. ד"ר קורן החל את הכשרתו בבית החולים בילינסון ולאחר מכן החליט לעבור לצפון הרחוק.
"המעבר לצפון לא היה פשוט, שקלנו רבות את כל היתרונות והחסרונות. כמשפחה, רצינו להעניק לילדנו את החוויה לגור במקום קטן וכפרי ומבחינתי היה זה שוב יצר האתגר שהניע. שאפתי להגיע למרכז שבו אוכל לשנות ולתרום מיכולתי. היום, שנים לאחר מכן, אנו מברכים על אותה החלטה ונהנים מכל רגע".
כיום מכהן ד"ר קורן כקרדיולוג בכיר במערך הלב בבית החולים. ד"ר קורן עוסק רבות במחקר ופרסם עד כה עשרות מאמרים בתחומים שונים של התמחותו. זאת ועוד, הוא מציג ומרצה בכנסים רבים בתחום הקרדיולוגיה ברחבי העולם.
מדוע בחרת להיות רופא?
"הייתי בטוח שהמסלול הצבאי הוא המסלול בשבילי" נזכר ד"ר קורן. "שירתתי כקצין ביחידה מיוחדת בחיל האוויר ובהמשך עברתי לתפקידי מודיעין ומבצעים שונים. זכיתי להכיר אנשים מדהימים ומוכשרים שהשפיעו ועיצבו את אופיי. בנקודה מסוימת, הרגשתי שהגעתי למיצוי עצמי. הדבר שהניע אותי יותר מכל היה הרצון לחולל שינוי של ממש, באופן מידי וברמה האישית ביותר".
בהחלטה של רגע פנה ללימודי רפואה: "תוך פרק זמן קצר פרשתי מהזירה הביטחונית ומצאתי את עצמי שקוע בקריאת ספרים עבי כרס. זה בהחלט היה שינוי בשבילי, מפיקוד אינטנסיבי לתלמיד מן המניין. כיום, כאשר אני בוחן את המעבר שעשיתי, אני יכול לשער כי מדובר בשני תחומים שמשרתים את אותו הקו המנחה שהוביל אותי עד כה ולמעשה הדבר שהניע אותי לא השתנה, אלא קיבל ביטוי אחר".
כיום, ד"ר קורן משמש כאחראי על הדרכת הסטודנטים במחלקתו, פועל רבות בעיצוב דור העתיד של הרופאים ומרצה בפקולטה לרפואה בטכניון.
1 צפייה בגלריה
ד"ר אופיר קורן
ד"ר אופיר קורן
ד"ר אופיר קורן. צילום: בוריס קוזנץ
בעיניך , איזו תכונה הופכת רופא טוב למצוין?
"למעשה, לא מדובר בתכונה אחת, אלא בשילוב של תכונות" טוען ד"ר קורן ומפרט: "אנושיות, בגרות, שאיפה למצוינות, יסודיות ויכולת לבצע אינטגרציה בין פרטי מידע רבים, הן תכונות קרדינליות לרופא טוב ומקצועי. לעיתים נהוג לחשוב שלרופאים יש את כל הידע, היכולת והטכנולוגיה כדי לטפל בכל מצב ובכל מחלה. לצערי, לא כך הדבר, על מנת שנוכל להגיע לאבחנה הנכונה, האינטראקציה עם המטופל היא בעלת ערך עליון.
"המטופלים שמגיעים אלינו סובלים מחוסר וודאות וחרדה אמיתית, במיוחד בתקופה זו. מצבם הנפשי, לעיתים קרובות, הוא חסר פרופורציות למול מצבם הרפואי. לכן, לטעמי, בראש ובראשונה רופא מצוין הוא רופא קשוב, אנושי ואמפתי. השקעה של מספר דקות שיחה עם המטופל על מצבו תשנה את כל חווית הביקור בבית החולים".
כשאתה לא עוסק ברפואה, מהם התחביבים שממלאים את הזמן הפנוי שלך?
"בזמני הפנוי והמועט אני משתדל להיות אבא נוכח ובן זוג קשוב, להתעדכן בכל המשחקים החדשים ולהיות בקיא בגיבורי הילדים. פעמים רבות אני מוצא את עצמי בלית ברירה מודל לאיפור על ידי בתי אמה ויריב קרטה ראוי לבני אילאי. כשצריך זמן לעצמי, אני מנגן בגיטרה את אותם תווים חוזרים מזה 20 שנה".
אם לא היית רופא, מה היה מקצוע החלומות שלך?
"חלק בלתי נפרד מהאישיות שלי הוא הרצון ליצור דבר מה יש מאין. לכן, אני חושב שאם לא הייתי בוחר במקצוע הרפואה כפי הנראה שהייתי משתלב בעולם ההיי טק ויוזם הקמה של חברת סטרטאפ חדשנית. אני דוגל בשינויים ומנסה כל יום לשנות את השגרה וליצור דברים חדשים".
ד"ר קורן שילב את משיכתו לחדשנות עם המקצוע, וכיום מקדם פרויקט פורץ דרך העוסק בניטור לא פולשני של חולי אי ספיקת לב בעזרת מכשור לביש וחדשני. לאחרונה, נבחר ד"ר קורן על ידי איגוד הקרדיולוגי הישראלי להשתתף בתוכנית השתלמות יוקרתית של שנתיים באחד מבתי החולים הטובים בעולם, בית החולים Cedars-Sinai בלוס אנג'לס, ארה"ב. לאחר מכן הוא מתכוון להמשיך בתוכנית לפיתוח חדשנות רפואית באוניברסיטת סטנפורד. בסוף התקופה הוא עתיד לחזור לבית החולים העמק כדי להקים בו יחידה מתקדמת לאי ספיקת לב.
מהן השאלות שכל מטופל צריך לשאול בפגישה אצל הרופא המטפל?
"דווקא היום, בעידן בו קיים שטף של מידע זמין ונגיש, חשוב לבצע קריאה ומחקר עצמי ולדלות כמה שיותר מידע. כמובן, יש להיזהר מהסקת מסקנות מהירה ושימוש במידע לא מהימן המוצג באתרים שאינם מקצועיים. עם זאת, אני מאמין שרופא טוב השואף להיות מעודכן בשיטות אבחון וטיפול חדשניות ראוי שיהיה קשוב גם למטופליו. לעיתים, מידע חיוני מגיע מהר יותר בדרך זו, מאשר דרך הערוצים המקצועיים שלנו. כל אחד יכול לקחת חלק פעיל באופן הטיפול, יד ביד עם הרופא. אני מעודד את המטופלים שלי לאתגר אותי ולשאול כמה שיותר שאלות. כך ניתן לבצע התאמה מיטבית לכל מטופל".
איזה מקרה או מטופל הכי זכור לך ולמה?
"בתקופת ההתמחות שלי פגשתי במטופל בשנות ה-60 לחייו שלקה בדום לב בשיאה של ריצת מרתון. הוא היה אדם בריא ללא מחלות כרוניות, ולקראת קו הסיום הוא התמוטט וליבו נדם. הוא הגיע לחדר הצנתורים ללא דופק או נשימה, כשלמעשה, אינו בן החיים. בצנתור, הצלחנו לזהות עורק מרכזי שנחסם בליבו.
"לאחר דקות בודדות ומורטות עצבים הצלחנו לפתוח את העורק ולחדש את זרימת הדם לשריר הלב. החולה חזר לחיים כמעט באופן מידי ולאחר מספר שעות אף הצלחנו לדבר אתו ולצחוק על זה שהוא מתכוון לרוץ שוב במרתון הבא. אירוע שכזה, הוא אירוע מכונן עבור כל רופא. נחישות, קור רוח, שאיפה בלתי נלאית למצוינות הם מאבני היסוד של הרופא".
לדעתך, מהי המגמה המסעירה והחדשנית ביותר בעולם הרפואה כיום?
"טכנולוגיה המסייעת לרופא בקבלת החלטות על ידי שימוש בבינה מלאכותית היא בהחלט הבשורה הגדולה כיום בתחום הרפואה. טכנולוגיה זו עתידה לבטל את המגבלה הגאוגרפית ואת מגבלת הידע והניסיון המבדילה בין מרכזים רפואיים בעולם. אסביר זאת ביתר פשטות, רופא במרכז קטן יוכל לקבל לידיו מידע ממערכת ממוחשבת המסייע לו להבין כיצד היו נוהגים רוב הרופאים בעולם במקרה ספציפי זה. מידע זה צפוי, לכל הדעות, להוביל לסטנדרטיזציה באופן האבחון והטיפול בכל העולם. הבדלים באיכות הרפואה קיימים לצערי בכל מקום, אפילו במדינתנו הקטנה".
מה מניע אותך?
"סקרנות ואתגרים. מקרים חדשים וסבוכים הם אלה שגורמים לי להמשיך ולפרוץ גבולות ולא לפנות לדפוסי העבודה השגרתיים".
בשיתוף אינפומד וד"ר אופיר קורן