חאלד אבו סביטאן בן 23 מהר הזיתים בירושלים, שחוסן לקורונה לפני שבועיים וחצי, לקה באי-ספיקת לב שאובחנה יומיים לאחר קבלת החיסון. הוא חוסן במסגרת תפקידו כעובד סוציאלי של עיריית ירושלים במבצע חיסונים לעובדי הרווחה בעיר, ושוחרר מבית החולים כשהוא במצב טוב.
"אתמול שוחררתי מבית החולים ואני מרגיש יותר טוב", סיפר אבו סביטאן לאולפן ynet. בדבריו, הוא מספר כי 24 שעות אחרי שחוסן התחיל להרגיש חום וחולשה בגוף. "התפניתי לבית החולים אחרי יומיים, עשו לי שם בדיקת קורונה וצילום חזה ואמרו שאין לי כלום. יומיים אחר כך הפנו אותי שוב להדסה בגלל חום גבוה של 39.5 והקאות".
2 צפייה בגלריה
חאלד אבו סביטאן
חאלד אבו סביטאן
חאלד אבו סביטאן
(צילום פרטי)
לבית החולים הגיע אבו סביטאן כשהוא סובל מתסמונת דלקתית רב מערכתית, בה התרחשו אי-ספיקת לב ואי-ספיקת כליות. "אני בדרך כלל בריא", הוא סיפר באולפן, "הרופאים אמרו שכבר חליתי בקורונה והיו לי נוגדנים למחלה, ואז החיסון ייצר עוד נוגדנים, מה שאולי יצר את התגובה".
באולפן נכח גם פרופ' רונן רובינשטיין, מנהל המערך הקרדיולוגי בבית החולים וולפסון, שאמר בהמשך לדבריו של אבו סביטאן כי "קשר כזה הוא אפשרי. אני לא מכיר את פרטי המקרה, אבל יכולה להתרחש סערת ציטוקינים בעקבות התגובה החיסונית. עם זאת, מדובר בתגובה נדירה ביותר.
"הדלקת בשריר הלב שהתרחשה אצל חאלד, היא תגובה בה הגוף יוצר נוגדנים כנגד תאים של עצמו. הגוף בעצם זיהה את שריר הלב כאויב ותקף אותו. אבל זה באמת מאוד נדיר".
2 צפייה בגלריה
חאלד אבו סביטאן
חאלד אבו סביטאן
"בדרך כלל בריא". חאלד אבו סביטאן
(צילום פרטי)
"יכול להיות שמתחסנים שחלו בעבר ויש להם נוגדנים – החיסון יכול לעורר תגובה מהסוג הזה", אמר ל-ynet פרופ' דרור מבורך, מנהל המחלקה הפנימית בהדסה עין כרם, בה אושפז אבו סביטאן. "לכן בשלב הזה לא הייתי ממליץ למחלימים להתחסן. העברנו את הפרטים שלו למשרד הבריאות ולארגון הבריאות העולמי, והם מתייחסים אליו מאוד ברצינות".
ואכן מדובר במקרה נדיר - עד כה חוסנו כמעט 2 מיליון ישראלים לקורונה, מתוכם דווחו אצל כ-0.1% תופעות לוואי מקומיות (כאב קל בשריר, אדמומיות או נפיחות). אצל 0.05% מהמתחסנים דווחו תופעות כלליות קלות, ובהן כאבי שרירים, חום, עייפות וסחרחורות, כולן חלפו תוך זמן קצר. במספר קטן של מקרים דווחו תופעות אלרגיה קלות שכללו פריחה וגרד. עם זאת, לא נרשם עד כה מקרה של תגובה אלרגית קשה (אנפילקסיס).