השמנת היתר כמעט שגרמה לעיוורון: נערה בת 14 מירושלים אושפזה לפני כחודש בבית החולים שערי צדק לאחר שסבלה מכאבי צוואר וטשטוש ראייה. רופאת המשפחה שלחה אותה לביתה עם אבחנת "לחץ נפשי" אולם רופאי בית החולים איבחנו כי מדובר בלחץ מוגבר במוח שגרם לפגיעה קשה בעצבי הראייה והצליחו, בניתוח דחוף, להציל אותה מעיוורון.
כשרוני בת ה-14 החלה להתלונן על כאבים חזקים בצווארה, אמה חשבה כי מדובר בלחץ נפשי בשל המבחנים שנערכו באותו זמן בבית ספרה, אלא שהכאבים לא פסקו. האם המודאגת החליטה לקחת אותה לבדיקה אצל רופאת המשפחה, שקבעה כי אין מקום לחשש וכי ככל הנראה מדובר בתופעה שנגרמה מלחץ נפשי.
בהמשך נוספו לכאבי הצוואר גם כאבי כתפיים וטשטוש בראייה ובהמשך עיוורון. במשך שבועות אף רופא לא הצליח לפענח את הגורם לתופעות הקשות, ובביקור חירום אצל רופא עיניים בקופת החולים שהכיר את התופעה, הוא הפנה את רוני למיון בבית החולים שערי צדק. הבדיקות בבית החולים הצביעו על בצקת בעצבי הראייה ולחץ תוך גולגלתי מוגבר עם פגיעה קשה בראייה.
"רוני הגיעה אלינו עם בצקת מפושטת שהובילה לירידה בשדה הראייה, שעמדה של 6% בלבד, עם חשש כבד לעצב הראייה ולעיוורון לכל חייה"
לאחר שנשללה הימצאות של גידול בבדיקות ההדמיה, בוצעה בדיקת עיניים במהלכה אותרה הבצקת בעצבי הראייה ובוצע גם ניקור מותני, בדיקה אבחנתית למדידת הלחץ שמנקזת נוזל ומורידה את הלחץ באופן זמני, והוחל מייד בטיפול התרופתי. אך מכיוון שכבר נצפה נזק משמעותי לראייה, הוחלט בבית החולים על ביצוע הניתוח באופן דחוף, כדי לתת לרוני סיכוי לראות.
ד"ר אודי רייך, מנהל תחום גידולי עיניים ואוקולופלסטיקאי בכיר במחלקה, ביצע יחד עם ד"ר אורטל זקס ניתוח חירום משולב ומורכב לניקוז הבצקת ממעטפות עצב הראייה. "רוני הגיעה אלינו עם בצקת מפושטת שהובילה לירידה בשדה הראייה, שעמדה של 6% בלבד, עם חשש כבד לעצב הראייה ולעיוורון לכל חייה", הסביר ד"ר רייך.
בניתוח בוצע חתך מדויק במעטפת עצב הראייה לניקוז הנוזל. "החתך מבוצע מילימטרים מסיבי עצב הראייה, שכל פגיעה בהם במהלך הניתוח תוביל לעיוורון", הסביר ד"ר רייך. "זהו ניתוח שבו אנחנו תמיד דרוכים מאוד, מאחר שברור לנו שעל הכף ובקצה הלהב מונח, תרתי משמע, הסיכון לעיוורון בנערה צעירה. לשמחתנו ראייתה חזרה במהירות והיא עדיין משתפרת מיום ליום".
1 צפייה בגלריה
ניתוח לחץ תוך גולגלתי סכנת עיוורון
ניתוח לחץ תוך גולגלתי סכנת עיוורון
"קיבלה חזרה את הראייה במתנה"
"זה לחלוטין נס", מסרה אמה של רוני. "אני מלאת הערכה לרופאים שהצליחו במהירות להציל את הראייה שלה. רוני חזרה לעצמה, העולם שלה זה הציור והיא קיבלה את זה חזרה במתנה".

השמנת יתר ולחץ תוך גולגלתי: עלייה במספר המקרים

לחץ תוך גולגלתי מוגבר הוא תופעה ששכיחותה הולכת ועולה לצד עלייה בחומרתה בארץ ובעולם. ד"ר דניאל רפפורט, מנהל היחידה לנוירואופתלמולוגיה במחלקת העיניים במרכז הרפואי שערי צדק, שאבחן את המקרה אצל רוני, מסביר: "הלחץ הגבוה בתוך הגולגולת גורם לכאבי ראש ומסכן את עצב הראייה. נדיר מאוד שמטופלים נזקקים לניתוחים במחלה זו, וברוב המקרים טיפול תרופתי וירידה במשקל הם הפתרון לטיפול בתופעה, ללא נזקים משמעותיים לראייה.
"במקרים קשים עלולה להיגרם פגיעה בראייה, שאם לא תטופל באופן מיידי, עלולה להחמיר ואף להיות קבועה", מוסיף ד"ר רפפורט, "ואכן השנה ראינו עלייה במספר המקרים ובתוכם עלייה במספר המקרים הקשים, כולל שלושה מקרים שנזקקו להתערבות ניתוחית כזו, לעומת שניים בלבד שבהם טיפלתי בעבר בכל שנותיי כרופא עיניים".
לדברי ד"ר רפפורט, לרפואה אין עדיין הסבר פיזיולוגי שמסביר את הקשר בין השמנת היתר לתופעת הלחץ התוך גולגלתי. "הקשר הוא נסיבתי, 90 אחוז מהמטופלים הן נשים בגיל הפוריות בעודף משקל או לאחר עלייה משמעותית במשקל. כמו כן, אנחנו רואים שירידה במשקל מביאה לשיפור במצב החולות".
מאמרים שפורסמו בעולם קושרים את הקורונה והסגרים כגורם לעלייה במספר הצעירים הסובלים מהשמנת יתר, ובהתאם גם עלייה בשכיחות תסמונת "לחץ גבוה תוך גולגלתי אידיופתי". לדברי ד"ר רפפורט, רופאים אינם מודעים מספיק לתופעה, "הסיכוי ללקות בתופעה הזאת הוא 1-2:100,000 ומתגבר פי 19 כאשר מדובר בהשמנת יתר".
לנוכח הקשר בין משקל עודף אצל נערות ונשים צעירות לבין הסכנה לאובדן ראייה, כאשר ישנם כאבי ראש הנמשכים מעל מספר ימים, ההנחיה היא להיבדק בהקדם, כולל בדיקת קרקעית העין. "המקרה של רוני היה קשה יותר לאבחנה בגלל שהיא לא סבלה מכאבי ראש, דבר שהיה מדליק נורת אזהרה מוקדם יותר", מסביר ד"ר רייך .