מבצע חיסוני הקורונה ממשיך לתפוס תאוצה, וכמיליון ישראלים צפויים לקבל בקרוב את תעודת המתחסן, הניתנת שבוע לאחר קבלתה של המנה השנייה. אלא שחדי העין הבחינו שתוקפה של התעודה הוא לחצי שנה בלבד. למה בעצם זה כך?
קראו עוד:

מחקרי פייזר ומודרנה החלו באפריל האחרון והסתיימו בנובמבר 2020, כשכ-70 אלף איש קיבלו את שני החיסונים. מאז הם ניתנו למיליונים ברחבי העולם, מה שהפך את השלב הנוסף של המחקר - שלב 4, שבו אנחנו מצויים כעת - לנרחב ביותר. התוצאות עלו על הציפיות כבר בשלבים מוקדמים, כשהחברות הוכיחו יעילות של כ-95% בהגנה מפני הדבקה, ויעילות של 100% במניעת מחלה קשה בקרב המתחסנים, בעוד שמינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) דרש יעילות הגנתית של 50% בלבד. מדובר בחיסונים בעלי שיעור היעילות מהגבוהים ביותר שידעה האנושות.
אלא שעדיין נותרו כמה שאלות שחברות החיסונים לא יכולות להשיב עליהן, זאת משום שפיתוח של חיסון אורך בדרך כלל מספר שנים, בעוד שהחיסון הנוכחי פותח בתוך שמונה חודשים. החברות לא דילגו על אף שלב בחיסון, אבל אין מעקב ממושך אחר המתחסנים שמאפשר להסיק מסקנות ארוכות טווח.
זו הסיבה המרכזית לכך שתעודת המתחסן שניתנת כיום היא רק לחצי שנה: על פי הערכות של החברות, החיסון של מודרנה ופייזר יגן מפני הדבקה בקורונה למשך שנה עד שנתיים. אלא שהניסיון כרגע הוא של שמונה חודשים בלבד, ובעידן שבו מתפתחות עוד ועוד מוטציות של הנגיף, קשה לדעת אם החיסונים יגנו מפניהן.
3 צפייה בגלריה
תעודת מתחסן איתי גל
תעודת מתחסן איתי גל
תעודת המתחסן של הכותב: תקפה עד 10.7.2021
(צילום: איתי גל)

החיסון נגד שפעת, לדוגמה, מתעדכן מדי שנה, מכיוון שגם המחלה הזו מפתחת זנים חדשים בעלי מוטציות שונות, מה שדורש עדכון שנתי על פי הזנים שנצפו חורף קודם לכן בחצי הכדור הדרומי. הקורונה, שאיננה מתחשבת בעונות השנה, תדרוש מעקב תכוף אחר איתור זנים חדשים. היתרון של חיסוני הקורונה הוא בטכנולוגיית mRNA, שמאפשרת עדכון מהיר של החיסון והתאמתו לכל מוטציה אפשרית: בתוך שישה שבועות יכולות החברות לשנות את הקידוד שעל מולקולת mRNA ולהתאים אותה לזנים החדשים שיצוצו.
לנוכח המוטציות החדשות והעובדה שחלפו רק שמונה חודשים מתחילת הניסויים, קשה להעריך לכמה זמן יגנו החיסונים. בינתיים המחקר מוכיח שהחיסון מגן היטב בחודשים הללו על המתחסנים, ובעקבות זאת הוחלט במשרד הבריאות שתוקף החיסון יהיה לשישה חודשים.
תוקף החיסון יתעדכן כל הזמן בהתאם לנתוני המחקר: אם יתברר שהחיסון ממשיך להגן, יוארך תוקפה של תעודת המתחסן בהתאם. אם יצוצו זנים חדשים שעמידים לחיסון, חברות פייזר ומודרנה יעדכנו את החיסונים בהתאם, מה שידרוש, כך נראה, מבצע חיסונים נוסף.
למרות הכול, אפשר לסיים בנימה מרגיעה: עד כה החיסונים הוכחו כיעילים, והמומחים תמימי דעים על כך שכל עוד לא יצוצו מוטציות עמידות, החיסון עשוי להגן בפני הקורונה למשך שנה עד שנתיים. רמות הנוגדנים שנצפו עד כה בקרב המתחסנים, גבוהות ביותר - פי שישה עד פי 20 מרמת הנוגדנים שנמצאה אצל חולים שהחלימו - כך שסביר שהרמה הזו תישמר למשך חודשים רבים.
פורסם לראשונה: 11:26, 24.01.21