(צילום: אורי דוידוביץ)

הוא משחית את הנוער, מבזבז את הזמן. ממלא להם את הראש בתכנים לא ראויים וטיפשיים. חושף אותם לדמויות ולרעיונות שאנחנו לא רוצים שיהיה להם מגע איתם. הוא יכול לגרום לילדים לעשות דברים מסוכנים. רדיו זה דבר נורא.
אלה פחות או יותר הדברים שנאמרו על הרדיו בשנות ה-40. בדיוק את אותם דברים אמרו על הטלוויזיה, על הטלוויזיה הצבעונית (אהלן מחיקון!), על חלק מהעיתונים, על האינטרנט, על הicq, על הטלפון הסלולרי הטיפש, הטלפון סלולרי החכם, על פייסבוק, אינסטגרם, סנאפצ׳אט ועכשיו על המשחית החדש והמדובר - הטיק טוק. האפליקציה האחרונה אפילו זכתה להתייחסות מיוחדת של שר החינוך רפי פרץ, שאמר בסוף השבוע ש"הטיק טוק הזה, צריך להוריד אותו בכל דרך ולחסום אותו" והוכיח כמה גדול הפער בין השר הממונה לבין מיליוני התלמידים שתחת חסותו ומה שיש להם ביד.
כשמערכות החדשות רוצות להיות בעניינים, הן שולחות את כתב הטכנולוגיה שלהם לחשוף עד כמה הטרנד או האפליקציה החדשה שכולם מדברים עליה היא מסוכנת. זה לא תמיד יהיה לא נכון, כי כמו כל דבר חדש בעולם גם לרדיו, אינטרנט, פייסבוק וטיקטוק יש לא מעט צדדים שליליים. אפילו הרבה כאלה. אבל אם הורה או איש חינוך רוצה באמת לייצר מהלך חינוכי משמעותי עם הילדים או התלמידים שלו, הדבר הראשון שהוא צריך לעשות אחרי כתבה כזאת, זה לא לרוץ ולאסור על הילדים להוריד ולהשתמש באפליקציה (כי מאוחר מדי בשביל זה), אלא פשוט לגשת לטלפון ולהוריד אותה בעצמו. ועדיף מאוחר מאשר בכלל לא.
קראו עוד

מה זה ׳טיק-טוק׳?

טיק טוק היא הרשת החברתית שצמחה במהירות הגדולה ביותר עד היום. נכון להיום יש לה כ-900 מיליון משתמשים ברחבי העולם, מתוכם 500 מיליון משתמשים פעילים באופן יומיומי. זה אומר שלמרות שהיא הושקה רק בשנת 2016, יש לה יותר משתמשים פעילים מאפליקציות חברתיות ותיקות כמו לינקדין, טוויטר, פינטרסט וסנאפצ׳ט והיא האפליקציה המובילה בהורדות בשוק האמריקאי, בשנת 2019.

מה עושים בטיק טוק?

האפליקציה מאפשרת העלאה וצילום של סרטונים באורך של עד 60 שניות באמצעות שימוש באפקטים מגוונים, קטעי סאונד שונים וטקסטים על המסך בתצורות שונות. באופן הזה נוצרים טרנדים וראליים שגורמים למיליוני גולשים לחקות ריקוד מסוים, להשתמש בקטע קול מסוים או לבצע אתגר מסוים, לפעמים מסוכן.
הסרטונים, שעולים לרשת, לא מופיעים רק לחברים ולעוקבים שלנו, אלא נחשפים לפי תנאים, שונים שהאלגוריתם של האפליקציה מייצר, גם לאנשים שאין לנו שום קשר אליהם בפיד מתגלגל המכונה ׳For You'.
העובדה האחרונה מאפשרת גם לילדה בת 10 להגיע לחשיפה של מיליונים בלי להתאמץ יותר מדי. זה מה שהופך את הפלטפורמה הזאת ל׳ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות׳ ומעודד משתמשים להעלות עוד ועוד תוכן מיוחד, מקורי ולעיתים קיצוני, באמצעות התקווה להגיע ל׳פוריו׳.
הגלגול הקודם של טיקטוק היה מוכר בתור ׳מיוזקלי׳, אפליקציה שהושקה בשנת 2014 והתמקדה בליפסינג (שירה מדומה עם שיר מוכר ברקע). לאחר הצלחה לא קטנה של האפליקציה בעיקר בקרב משתמשים צעירים, היא נרכשה בשנת 2017 על ידי חברה סינית בשם בייטדאנס שהחזיקה באותה עת גם אפליקציה דומה בשם דואיין שהופצה בעולם תחת השם טיק-טוק. פחות משנה לאחר הרכישה מיזגה בייטדאנס את מיוזקלי לתוך טיק-טוק ומאז הכל היסטוריה.

הורה וילדהורה וילד
זה הזמן להצטרף לטיק טוק ולהכיר את המקום בו הילדים שלכם נמצאים
(צילום: Shutterstock)

אז מה עושים עם הידע הזה עכשיו?

טיק-טוק ממשיכה לגדול ולצמוח בזמן שאתם קוראים את המאמר הזה. ילדים, נוער, חיילים ומובילי דעה בישראל מייצרים בה מדי יום כמות אדירה של תכנים מסוגים שונים. גם בערוץ רשמי של צה״ל, חיל האוויר ועוד גופים שמבינים שהם חייבים להיות בעניינים. חלק מהתכנים טיפשיים מאוד, חלק מאוד לא חינוכיים וחלק אפילו מסוכנים, בדיוק כמו כל דבר אחר בחיים. אבל מי שבאמת מקשיב למה שקורה שם יכול לגלות שמדובר באפליקציה שמוציאה מילדים ונוער יצירתיות מדהימה. היכולת הפשוטה והאינטואיטיבית של יצירה ועריכה של סרטונים ואפקטים מאפשרת לילדים ונוער, ולא רק, לייצר תוכן ייחודי, מעניין, מפתיע ולשתף את עולם התכנים והערכים שלהם תוך הבעה אישית ומיוחדת.
דוגמה מעניינת לאפקט חיובי - טרנד שמותג תחת השם #בגרותבהיסטוריה שבו העלו אלפי בני נוער סרטונים שפשוט העבירו בצורה מאוד מקורית את החומר לבגרות בהיסטוריה. אפשר היה לראות שם חיקויים של גולדה מאיר ומשה דיין על מלחמת יום כיפור, הצגה של המחלוקות האידאולוגית בין המחתרות השונות באמצעות להיטים לועזיים מקוריים וביקורת נוקבת וסטירית על תוכנית אוגנדה של הרצל. למתבונן מן הצד זה יכול להיראות טיפשי ואפילו מבזה, אבל מי שמבין שזו הצורה שבאמצעותה נוער מבטא את עצמו ושבה הוא מעביר הרבה מאוד זמן - יכול לראות כאן התפתחות מבורכת והזדמנות עצומה.

חדשות מטיק טוק: בקרת הורים

אפשר כמו תמיד לזעוק חמס, לטמון את הראש בחול ולקרוא לנוער להסיר את האפליקציה המשחיתה ממכשיריהם. ברוב המקרים זה יהיה מאוחר מדי ומעט מדי. טיק טוק בעצמה הבינה את החשש הגדול והודיעה לאחרונה שהיא מוסיפה, בשלב זה בפיילוט שייעשה באנגליה בלבד, פונקציה של בקרת הורים והגבלת זמן שימוש באפליקציה. אבל מי שבאמת רוצה להתמודד עם התופעה צריך להבין איך הדבר הזה עובד, ללמד את הנוער ממה ואיך צריך להיזהר וברור שיש הרבה ממה, ולראות איך כמבוגרים ואנשי חינוך אנחנו יכולים להפוך את הלימון ללימונדה ולגרום לבני הנוער שכבר נמצאים שם לנצל לפחות חלק מינימלי מהזמן הרב שהם מבלים עם האפליקציה הזו למטרות חיוביות.
עד הטרנד הבא.
אבי קראוס הוא שותף מנהל בחברת הדיגיטל והפרסום פאסי.קראוס