שתף קטע נבחר

גמר ליגת האשליות

באופן תיאורטי אמור הספורט לקיים את ההבטחה בה לכל מתחרה או מועדון יהיה סיכוי שווה לנצח. ובאופן מעשי?

ספורט בכלל וכדורגל בפרט הם הרבה יותר מבידור או ממשחק. הם מנגנון תרבותי בעל משמעות לקיומו של הסדר החברתי. הרחבת הפערים בין עשירים לעניים גם באצטדיון הכדורגל, בו לכאורה קיים שיוויון מלא בסיכויים לנצח הופכים את העולם לפחות רומנטי והרבה יותר מדכא. לפיכך, אם נרצה להמר מי מבין תאגידי העל המכונים בטעות "מועדוני כדורגל", ברצלונה או מנצ'סטר יונייטד, תנצח היום ב"אולימפיקו" ברומא הרי שהתשובה הברורה היא: לא משנה..

 

גמר אחד המפעלים המצליחים בעולם, לא רק בשטח הספורט, המייצר מזומנים בקצב מסחרר מתרגש אלינו בחזרה כמדי חודש מאי. השם "ליגת האלופות" אינו מתאים לא רק מבחינת שיטת המשחקים (לא ליגה) והקבוצות המשתתפות (לא רק אלופות) אלא בעיקר בשל העובדה שמדובר במפעל המייצר בעיקר אשליות. המועדון הסגור של קבוצות מאיטליה, ספרד, צרפת והולנד צרף בסוף שנות ה90 של המאה הקודמת גם קבוצות מאנגליה ויצר מועדון סגור של תאגידי על. ריאל מדריד, מילאן, מנצ'סטר יונייטד, ליברפול, ברצלונה ובאירן מינכן הפכו זה מכבר לתאגידי ענק, המגלגלים מליארדי דולרים/יורו/פרנקים בארבע וחצי יבשות בכל שעה ביממה. האשליה כי ניתן לנצח או להצטרף להגמונית תאגידי הכדורגל הבכירים של אירופה מתנפצת מדי שנה מחדש והופכת משנה לשנה ליעד בלתי ניתן להשגה.

 

תאגידי הכדורגל הבכירים של היבשת השכילו במהלך העשור האחרון לא רק להשיג כוח אלא לשמר אותו באמצעות מנגנון מתוחכם הכולל יצירה ומיסוד של צריכה מתגברת של כל כשרון ספורטיבי ברחבי העולם. יכולתם הכלכלית של תאגידים אלו בשילוב חקיקה נוחה (חוק בוסמן), ניהול נבון לטווח ארוך הבנוי על סגלים איכותיים גדולים בהרבה ממרבית המתחרים ורגולטור (אופ"א) נחמד, שלא מעוניין יותר מדי בפיתוח תחרות אמיתית מגדילים את הפערים, העצומים ממילא.

 

יכולתם של מועדוני כדורגל "קטנים" המזוהים עם קהילה קטנה להגיע לגמר המפעל היוקרתי הולכת ופוחתת ברבות השנים, כשהרבה פחות אנשים מוטרדים מהעובדה. ראשי רשתות הטלוויזיה ברחבי העולם למשל כוססים ציפורניהם החל משלב רבע הגמר של המפעל ועוקבים בדאגה אחר כל מועדון פופלרי ובעל שם שנפרד מהמפעל ומקטין את סיכויהם לנתח גדול יותר מקהל עצום ממילא שיצפה בחצאי הגמר וכמובן הגמר עצמו. גם מועדונים בינוניים מעדיפים תדיר להיפרד מכוכב מבטיח אחד או יותר לטובת כסף בטוח מאחד התאגידים, על פני אשליה להתקדם בשלבי המפעל בעזרת הכוכב. מועדונים אלה משלימים יותר ויותר עם העובדה כי הסיכוי ההולך ופוחת להגיע אל קצה הפירמידה אינו שווה את המאמץ הכספי שעלול להביאם אל עברי פי-פחת.

 

באופן תיאורטי אמור הספורט בכלל והכדורגל בפרט לקיים את ההבטחה בה לכל ספורטאי או מועדון ספורט יש סיכוי שווה לנצח בטרם שריקת הפתיחה. באופן מעשי, בפרוס האלף השלישי כסף מהווה משתנה משמעותי מאד במשוואה שהולכת ונוטה מידי יום לכיוונם של בעלי האמצעים המסוגלים לממן סגל רחב, אצטדיון לתפארת, מאמן ומנהלים מוכשרים וקהל הולך ומתרחב אל מעבר למדינה והיבשת בו הם מתחרים.

 

עבור מרבית, אם לא כל, חובבי הכדורגל בעולם גמר גביע האלופות הוא יום חג. משחק כדורגל בין שתי קבוצות מצוינות בעלות סגל שחקנים שיכול לבדו להזין שלוש עד חמש קבוצות נוספות הוא התגשמות חלומם של מארגני המפעל. לדידם לכל סיפור טוב יש סוף, לסיפור מצוין יש המשך..

 

ד"ר יאיר גלילי הוא סוציולוג ספורט ואוהד קבוצה קטנה 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים