|
פרופ' מינה טייכר, סגן נשיא האיגוד העולמי לחינוך מתמטי, חולמת למצוא הוכחה מתמטית לכך שהמוח עובד בסינכרוניזציה |
|
מהו תחום המחקר המרכזי שלך?
מתמטיקה ובמיוחד גיאומטריה אלגברית ותורת הצמות, עם יישומים בחקר המח, ראייה ממוחשבת ופיסיקה תיאורטית (מבנה היקום).
|
|
האם יש מדען מפורסם אשר מהווה עבורך מודל חיקוי?
עמליה אמי נתר,
מתמטיקאית-פיסיקאית, מהמדענים החשובים במאה ה- 20, שבנתה תורות שלמות בגיאומטריה אלגברית ובסימטריות ביקום. נתר, יהודיה ממוצא גרמני, הייתה הסטודנטית הראשונה שהתקבלה ללמודי מדעים בגרמניה. היא נהפכה למדענית מובילה, מנהיגה של קבוצת סטודנטים שקראו להם "בני נתר" (היא עצמה מעולם לא נישאה), שהמשיכו את המתווה המדעי שלה במתמטיקה.
בתחילת המאה ה- 20 עמד המתמטיקאי דויד הילברט
לפני הסנט של אוניברסיטת גוטינגן שבגרמניה וניסה לשכנע את חברי הסנט לקבל את אמי נתר כפרופ' באוניברסיטה, עם הטיעון שנהפך למטבע לשון: "הסנט אינו בית מרחץ למה שלא תקבלו את גברת נתר?". כשעלו הנאצים לשלטון בגרמניה נאלצה אמי לעזוב את המדינה, אבל גם בארה"ב לא התקבלה למכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון ועבדה בקולג' קטן לבנות.
אמי נתר, מדענית שהקדימה את זמנה, היא הרול- מודל שלי ויכולה לשמש כמודל האולטימטיבי לכל נערה שמתלבטת אם היא תוכל להצליח בעולם המדע. לנערה כזו אני אומרת: "לכי אחרי נטיות לבך- את יכולה ואת תצליחי!"
|
|
איזה הישג מדעי ייחשב עבורך כפסגת שאיפותיך המדעיות?
מציאת הוכחה מתמטית לכך שהמוח עובד בסינכרוניזציה. "איך המוח עובד ?" היא אחת השאלות המרכזיות במדע של המאה ה- 21. הידע הקיים היום הוא כללי ביותר ולא מספק תשובות על מה בדיוק קורה במוח בזמן תהליכים קוגניטיביים, רגשיים וגם מוטורים (אם כי על מוטוריקה יש יותר ידע הנוגע לאופן בו תאי העצב, כלומר הנוירונים, הספציפים מתפקדים). רוב תאי העצב במוח מתקשרים זה עם זה על ידי פולסים חשמליים הנקראים "ספייקים", וכל תא בקליפת העצב מושפע מאלפי תאי עצב אחרים.
האמונה הרווחת כיום היא שכל תא מייצג היבט מסוים של תהליכים מנטליים לא על ידי זמני ירי מדוייקים (SYNCHRONIZATION), כי אם על ידי שינויים בקצב הירי שלו ( FIRING RATE). אם נראה שהמוח שולט ביחסים בין זמני הירי המדוייקים של נוירונים שונים, ניתן יהיה לבנות מודלים מתקדמים יותר מאלו הקיימים היום לייצוג המוח וגם להשתמש בכך על מנת לתקן פגיעות (גפיים מלאכותיים, ראיה ועוד).
במוח פרוס, יחסי זמן מדוייקים בין מספר תאי עצב כבר נחשפו. האם תופעה זו קיימת גם במוחות של חיות מתנהגות? בשנת 2005 הצלחנו להביא הוכחה סטטיסטית לכך שבחיות מתנהגות המוח עובד בסינכורניזציה של 3 מילי-שניות. הוכחה מתמטית לקיום סינכרוניזציה יחד עם התאמה להתנהגות ספציפית תהווה פריצת דרך מדעית ושינוי בתפיסה של "איך המוח פועל!".
|
|
מתי החלטת לעסוק במחקר? ומה הניע אותך לבחור בתחום זה?
מגיל 4 רציתי להיות מתמטיקאית אך לא ידעתי כמובן באיזה תחום במתמטיקה ברצוני לעסוק.
עם סיום התואר הראשון פגשתי מדען בכיר שעלה מברית המועצות וריתק אותי בשאלות מדעיות שמשלבות הבנה אלגברית עם ראיה גאומטרית. בזכותו החלטתי לעסוק בגיאומטריה אלגברית.
|
|
אילו תכונות אופי נדרשות לדעתך מחוקר ומדען?
התכונות הבסיסיות של כל מדען, סקרנות, יצירתיות, חשיבה ביקורתית, חריצות והרבה מזל. מתימטיקה צריך גם אהבה למקצוע, חשיבה לוגית, כושר טכני.
|
|
| | מתמטיקה, המדע העוסק בחקר מספרים, גדלים, כמויות, צורות וישויות מופשטות אחרות; המתמטיקה בוחנת את היחסים ביניהם ואת תוצאותיהן של המניפולציות האפשריות בהם, מתוך התבססות דקדקנית על עקרונות הלוגיקה. |
|
המתמטיקה שונה ממדעים אחרים בכך שהיא חותרת לוודאויות מוחלטות ולאוניברסלים (עקרונות שתוקפם יפה בכל מקרה ומקרה), ותולדותיה עומדות בסימן עלייה הולכת וגוברת בהפשטה ובאידיאליזציה של תחומי עיסוקה.
ראשית המתמטיקה בהתעסקותם היומיומית של בני תרבויות עתיקות בגדלים ובכמויות, כפועל יוצא של פעילותם בחקלאות, במלאכה ובמסחר. בהדרגה התפתחו שיטות שונות לטיפול בהם, החל בארבע פעולות החשבון ובשיטות מדידה גולמיות וכלה בעקרונות מופשטים. אותן תרבויות שפיתחו שיטות כתב, כללו במסגרתן גם דרכים לכתיבת מספרים ולעשיית מניפולציות שונות בהם. כך השתמרו כתבים מתמטיים במספר תרבויות עתיקות, שבראשית הדרך לא היה קשר ביניהן: שומר שבמסופוטמיה, ואחריה בבל; הודו; סין העתיקה; ותרבות המאיה באמריקה המרכזית.
התפתחות המתמטיקה במצרים העתיקה, הגם שהיתה עצמאית בראשיתה, עמדה בהמשך בסימן השפעה בבלית חזקה. דומה היה המצב גם ביוון העתיקה, שם הושפעו ראשוני החוקרים במידה רבה מאוד מהידע שכבר היה מצוי בבבל ובמצרים. לערך המלא
|
|
|
| | | מרצה בחוג למתמטיקה באוניברסיטת בר-אילן והמדענית הראשית היוצאת של משרד המדע והטכנולוגיה, משמשת גם כיו"ר המועצה הלאומית לקידום נשים במדע וטכנולוגיה.
מחזיקה בדוקטורט מאוניברסיטת תל-אביב, אחרי קבלת הדוקטורט יצאה להשתלמות פוסט-דוקטורט באוניברסיטת פרינסטון שבארה"ב. סגן נשיא האגוד העולמי לחינוך מתמטי
|
|
| עוד שאלות מחקר | | |
|
שערי נושא |
|
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
| | | | |
|
|