באלו מבין הישגיך המחקריים אתה גאה במיוחד?
על משקל הפתגם "כל המציל נפש אחת בישראל – כאילו הציל עולם ומלואו..." – אני גאה מאוד במחקר שהוביל להקטנה משמעותית של התאונות בחיל האוויר כתוצאה ממפגש עם ציפורים נודדות.
ישראל היא מדינה קטנה שנמצאת בצומת של 3 יבשות. בהיבט הפוליטי זו אמנם צרה צרורה, אבל בהיבט הזואולוגי המתייחס לנדידת הציפורים – זוהי תופעה מופלאה שכמעט ואין שנייה לה בעולם. מעל ישראל יש למעשה אוטוסטראדה של ציפורים נודדות: בסתיו ובאביב חולפות כאן 500 מיליון ציפורים – סה"כ מיליארד ציפורים נודדות בשנה!
יחסית לגודלה הזעום של מדינת ישראל, זו כמות נכבדה מאוד של ציפורים. מאידך, בגלל הבעיות הפוליטיות של ישראל, יש לנו גם חיל אוויר שהוא מהגדולים בעולם. אם מחשבים את כמות מטוסי חיל האוויר ביחס לשטחה האווירי של המדינה – הרי שיש לפנינו עוד רקורד עולמי...
במהלך השנים ידע חיל האוויר אלפי תאונות שנגרמו כתוצאה מהמפגש ההרסני בין כלי טיס (בעיקר מטוסי קרב) לבין ציפורים נודדות. כמה מן התאונות הטרגיות הללו הסתיימו באובדן חיי אדם, וישנו כמובן הנזק הכלכלי לקופת המדינה שעומד על מאות מיליוני דולרים. די אם נסתכל בנתונים הפיסיקליים כדי להבין את חומרת העניין: בהתנגשות בין ציפור מסוג דיה, שמשקלה ק"ג בודד, לבין מטוס קרב שטס במהירות של 800 קמ"ש – עוצמת הפגיעה של הציפור במטוס היא 15 טון. אם זו חסידה, שמשקלה 3 וחצי ק"ג – תהיה הפגיעה בעוצמה של 40 טון, ואם מדובר בשקנאי ששוקל 10 ק"ג – 100 טון!
מאחר ומטוסי קרב טסים במהירות גבוהה ובגובה נמוך יחסית – היו תאונות אלו בגדר הבלתי נמנע. לא האדם המטיס את המטוס ולא הציפור המתקרבת אליו, יכולים להספיק להגיב ולשנות את מסלולם.
המחקר שלי היה למעשה מיפוי שיטתי שבדק מתי מגיעות הציפורים הנודדות (בעיקר העופות הכבדים הנודדים בשעות היום), באלו נתיבים ובאיזה גובה הן עפות. המעקב נעשה באמצעות עבודת צפרים מתנדבים שנפרשו בכל רחבי המדינה, באמצעות מכ"מים ומזל"טים וכן באמצעות דאון ממונע שליווה את להקות הציפורים בנדידתם מגבול מצרים עד גבול לבנון. אני עצמי טסתי 272 ימים, צמוד ללהקות אלו. כל האמצעים הללו, בשילוב עם חקר השפעות מזג האוויר, איפשרו לנו למפות את המרחב האווירי של ישראל לאזורים שכונו אמ"ץ – אזורים מוכי ציפורים, בהם הופסקה הפעילות האווירית של ישראל.
מאז ששונו נתיבי הטיסה, ירד אחוז התאונות בגין ציפורים בחיל האוויר ב-76 אחוזים, וכתוצאה מכך גם נחסכו לקופת המדינה 760 מיליון דולר.