ynet - אלי עסיס - אנציקלופדיה
 
אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

אלי עסיס

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


מיהו גדול המנהיגים של העם היהודי בתקופת המקרא? לשם מה כתבו את התנ"ך? ד"ר אלי עסיס מזמין אתכם לצלול עמוק אל תוך ספר הספרים

 

מהו תחום המחקר המרכזי שלך? 

 

אני עוסק בעיקר בהיבטים האידיאולוגיים והספרותיים של המקרא. בייחוד בספרים ההיסטוריים, ובהם ספרי יהושע ושופטים. בספרות הנבואה, בעיקר בנביאי הבית השני, ובשירה המקראית - בספרי שיר השירים, איכה ותהלים.

 

כיצד הגעת לעסוק בתחום ומה הניע אותך לכך?

 

המניע העיקרי לעיסוקי בתנ"ך הוא קודם כל אהבה עצומה, הערצה וכבוד לספר הספרים. לאחר שנים רבות של לימוד ועניין, סברתי כי יש לי מה לחדש בחקר המקרא לצד יכולת להנחיל את אהבת התנ"ך לתלמידיי. מניעים אלו הובילו אותי להיכנס באופן מקצועי לתחום וממשיכים להניע את מחקריי ועשייתי ביום יום.

 

מאז ומעולם אני מרגיש כי שורשי אהבתי לתנ"ך נטועים בימי ילדותי, כאשר אבי היה מספר לי בלהט את סיפורי המקרא לפני השינה.

 

מבין כל המנהיגים שידע עם ישראל בתקופת המקרא – איזה מהם מייצג בעיניך (או לחלופין, בעיניי המספר המקראי) את דמות המנהיג האידיאלי?

 

קשה מאוד לבחור אחד מבין שורה של מנהיגים דגולים ומיוחדים. אציין אחד. משה היה גדול הנביאים וראשון המנהיגים. הוא היה מצביא, שופט, מחנך ומורה דרך. הוא היה אחד המהפכנים הגדולים שידעה ההיסטוריה, אך גם שמרן. הוא היה מצדיק הרבים ומלמד זכות, אך גם מוכיח בשער. איש רך ורגיש, אך גם חזק ותקיף. הוא היה איש ענק במישור הרוחני, עלה לשמיים והתבודד שם עם בוראו, אך הוא גם היה איש הפרטים הקטנים, ועמד לרשות העם בכל ענייניהם היומיומיים.

 

משה איחד בתוכו תכונות סותרות, ועל כן היה מנהיג שהתאים לכל מצב. השילוב של תכונות רבות ומגוונות ואף סותרות – הופכות את משה לדמות מופת ואת תורתו לתורה ניצחית, אשר רלוונטית בזמנים ובמצבים שונים ומגוונים.

 

ספרים רבים נכתבו על משה, ואין כאן מקום להרחיב, אבל אני מבקש לציין נקודה מרתקת אחת: משה נלקח לארמון פרעה בתקופת ינקותו, וגדל כנסיך בארמונו של מלך מצרים. הוא דיבר כמצרי ונראה כמצרי. ובכל זאת, אדם מופלא זה, מגלה את שורשיו היהודיים ויוצא לראות בסבלות עמו. הוא הולך אחר מוצאו ומצטרף לגורל עם זר לו – עם של עבדים נחותים. מוותר על חיי אדנות, ועל מותרות בית המלכות. איזה אומץ צריך על מנת לעשות זאת, איזו גדלות פנימית, ואיזו מידה של יושרה פנימית? לא פלא שאיש כזה נבחר על מנת להנהיג את העם, ולהיות מופת בחייו ובמותו לעד.

 

שאלה דמיונית לחלוטין - לו יכולת להיות עד לרגע אחד בתולדות עם ישראל בתקופת המקרא, באיזה רגע היית בוחר?

 

זוהי פנטזיית ילדות שלי, לחזור בזמן ולחוות את הרגעים הגדולים בחיי העם בתקופת המקרא, כמו גם הסקרנות לראות כיצד נראו חיי היומיום והשגרה של התקופה המקראית, כיצד באו לידי ביטוי האספקטים השונים של נושאים דתיים, חברתיים וכלכליים. גם אחרי כל המחקר המוצלח בנושאים אלה, תחושתי היא שעדיין רב הסתום על הידוע.

מרתק בעיניי איך בתקופה זו, ייצרו חכמי ישראל ונביאיו יצירות מופת הן בתחום של היצירה הספרותית, והן בתחום התיאולוגי - יצירות שהן בעלות אופי על-זמני ונצחי, בתחום הרוח התרבות, הדת והמוסר. כל זה מסקרן עד מאוד.

 

לו אפשר היה לנסוע בזמן, לא הייתי בוחר אם כן ברגע אחד, אלא ברגעים הרבה. הייתי רוצה להיות עד לתקופת לידתה של האומה – השעבוד במצרים והיציאה הפלאית משם, ולמעמד קבלת התורה בהר סיני. הסקרנות והדמיון מושכים אותי גם הלאה, אל כיבוש הארץ ותקופת מלוכתו הכבירה של דוד.

 

אין לי ספק ששמיעת דבריהם של הנביאים - ישעיה, עמוס וירמיה, למשל - היתה חוויה בלתי נשכחת עבור בני דורם, והייתי שמח להיות חלק מקהל המאזינים. אבל היופי של הסיפור היהודי הוא שגם אם מסע בזמן אינו אפשרי, עדיין דבריהם של אותם נביאים כתובים לנגד עינינו, מהדהדים באוזנינו, גם אחרי אלפי שנות היסטוריה מפותלת.

 

כל הנכסים החומריים של אותה תקופה - המקדש וכליו המרהיבים, ארמונות המלך והביצורים הגדולים – מכל אלו לא נשאר דבר. כשאנו משווים את שאריות התרבות החומרית של יהודה וישראל לעומת מה שנשאר מתרבויות עתיקות אחרות, העם היהודי מתייחד בדלות יוצאת דופן. אבל העושר התרבותי, הרוחני והמוסרי שהשאירו לנו אבותינו, הוא מאגר של יצירות נצחיות, שעדיין מרתק אליו מליונים של בני אדם בכל רחבי העולם.

 

זוהי המשמעות האמיתית של היותנו "עם הספר". אנחנו הורשנו לעולם את הספר, בה"א הידיעה. וכאילו על מנת לייחד זאת, ולא שום דבר אחר – אין בידנו מהתרבות החומרית העתיקה אלא שרידים מועטים בלבד. מעניינת העובדה שהאתר העתיק והמרשים שלנו אינו אלא קיר! קיר של הר הבית שנבנה בתקופת הבית השני על ידי הורדוס – לו אנו קוראים הכותל המערבי. אבל כנגד זאת, אנו מחזיקים את ספר הספרים, מורשת אבותינו וירושתנו לעולם הנאור כולו.

מתוך מאגר Gettyimages Imagebank

 

משה, מן הדמויות המרכזיות בתולדות עם ישראל. אדון הנביאים, והמחוקק שהוציא את בני ישראל ממצרים באותות ובמופתים...

לערך המלא


מה לפי דעתך היתה מטרתו של הטקסט המקראי בתקופה שבה נכתב?

 

מטרתו של המקרא היתה לחנך את העם, ולעצב את זהותו היהודית והדתית. אף שהמקרא הוא יצירת מופת, הוא לא נכתב לשם אמנות ולא לשם שעשוע, אלא מתוך כוונה ברורה להנחיל ערכים ואידיאולוגיה. מטרות אלה הן אלו שהופכות את המקרא לספר קריא יחסית, גם אלפי שנים לאחר שנכתב.

 

על אף פער הזמן, ובעיקר על אף הפער התרבותי התהומי שקיים בין תקופתנו אנו לבין תקופת המקרא - עדיין אנחנו יכולים לקרוא את הטקסט הקדום הזה ולחוש כיצד הוא מדבר אלינו, כאן ועכשיו. הרלבנטיות של הסיפור התנ"כי התחזקה במיוחד עם החייאת המגמות הציוניות בעת החדשה. החיים החדשים שנבנו בארץ ישראל במאה ה-20, כאן בארץ האבות, הביאו לתחייה מחודשת של אותם טקסטים שנכתבו ברובם על נחלת ארץ זו.

 

עד כמה נשען המחקר המקראי על כתפיהם של מחקרים קודמים, ועד כמה הוא נתון לחדשנותו וליצירתיותו של חוקר בודד?

 

כל חידוש נשען תמיד על המחקר הקיים, ועליו הוא מבוסס. רעיון חדש מקיים יחס כפול עם הישן; מצד אחד הוא ממשיך את הישן והמוכר, ומצד שני הוא סותר את הקיים. יצירה מחקרית חייבת להיות חדשנית, אבל היא אינה רלבנטית ואינה משמעותית אלא אם כן היא מקיימת דיאלוג עם המחקר שקדם לה. חוקר אמיתי, לטעמי, חייב לשלב את היכולת לראות דברים בפרספקטיבה של הישן, אך הוא חייב לגלות בכל דבר את החדש. נקודת החיבור בין ישן לחדש היא שהופכת מחקר לרלוונטי ומובן – אך גם למרתק ומושך.

 

"רעיון מורכב בשפה פשוטה" – ד"ר אלי עסיס מציג נקודה למחשבה:

 

ייחודו של המקרא הוא בהעברת רעיונות עמוקים ומורכבים בשפה פשוטה, בסיפור, ובשירה. כך ביקשו מחבריי המקרא לפנות לציבורים רחבים, ולהשפיע עליהם. החשיפה של מסרים אלו היא האתגר האישי של החוקר, וזה אולי גם סוד הסיפוק בלימוד המקרא: למצוא את העמוק בתוך הפשוט.

 

ולסיום, ציטוט חביב עליך: 

 

אינספור ציטוטים חביבים עליי, ולכל מצב ולכל שעה ציטוט אחר מתאים. היום אצטט פסוק מנבואתו של מיכה: "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלהיך" (מיכה ו', ח).

 

 הכיתה האינטראקטיבית

המטוס

המסוק

תולדות המכונית

הפקת חשמל

טבלה מחזורית

המסכה

עם בלי בית

חגי האור

פרעה המודרני

אמנות הרנסנס

שבועות

הקפת כדור הארץ

טלפון סלולרי


אבולוציה אנושית

אודות השמיעה

ממלכת המעמקים

המחזור החודשי

מפת העולם

מערכת העיכול

תהליך ההפריה

זהו את הפרח

קורי עכביש

אודות הראייה

עונת החורף

מפרח לפרי

אמנות הרנסנס


מבנה השלטון

מלחמת לבנון השנייה

העיר העתיקה

היסטוריה ישראלית

נשיאי ישראל

ראשי ממשלות ישראל

רמטכ"לי צה"ל

מלחמות ישראל

החלטת החלוקה

ירושלים

מלחמת ששת הימים

מלחמת יום הכיפורים

נשיאי העליון


שאלת מחקר
ד"ר אלי עסיס

יליד 1964, אנגליה. עלה לישראל בשנת 1971. למד את התואר הראשון באוניברסיטה הפתוחה, ואת התואר השני והשלישי באוניברסיטת בר אילן. כיום משמש כמרצה למקרא באוניברסיטת בר אילן, בה מכהן כראש המחלקה. למד גם בישיבת הר עציון, שם רכש השכלה תורנית והסמכה לרבנות.  

 

לעמוד הבית של ד"ר אלי עסיס - לחצו כאן.

שאלת מחקר, אנציקלופדיה ynet


רוצים להגיב? מעוניינים לשאול את החוקר שאלה?


עורכת המדור: גלית רויכמן
אנציקלופדיה ynet

  עוד שאלות מחקר

מדוע זכוכית היא מערכת שאינה בשיווי משקל?

מה הקשר בין מוצא עדתי, גנטיקה ומחלת הסרטן?

כיצד חוקרים אהבה? האם יש תחליף לרומנטיקה?

לאיזה תחום ידע קשורה תורת הצמות?

איך יוצרים תאי עצב מנגנון זיכרון לטווח ארוך

מה בין חיטה, יצר הנדודים ותירבות צמחים?

מתי נבנה הנמל הפניקי בעתלית?

האם ישראל היא אכן מדינה מערבית?

היכן נמצאת מערת המלח הגדולה ביותר בעולם?

מה משותף לדלי ביוב, הים התיכון ומיצרי גיברלטר?

רבותי, ההיסטוריה חוזרת? עולמו של היסטוריון

הכיצד מהווה תל אביב סכנה למדינת ישראל?

מהי מערכת רגולטורית ולמה זה טוב?

איפה עובר הגבול בין כתיבה היסטורית לספרות?

מה הקשר בין מתמטיקה לתכונות החומר?

מהמוח ועד היקום כולו – החיים כמערכת כאוס

מהם רגעי החסד של הקולנוע הישראלי?

היכן ניתן למצוא מערכת מרובת סוכנים?

מה הקשר בין עקיצות דבורים לאלטרואיזם?

על ארבע חתונות ולוויה אחת

מי קובע את מחירי המוצרים בסופרמרקט?

כמה מדענים דרושים למציאת תרופה לסרטן?

מהו איל נגיחה ומה תפקידו?

למה עדיף כעס על אדישות בפתרון סכסוך פוליטי?

מדוע נדרש הפילוסוף לחוש הומור?

כיצד חוקרים את השסע החילוני-דתי?

איך פטרייה אחת יכולה לשנות עולם?

מה בין פרה משוגעת לחלבונים מתקפלים?

מהי "ארכיאולוגיה קטנה"?

מה הקשר בין גידול חזירים למשפט ישראלי?

מה משותף לכירורגיה, כדורגל ומסחר במניות?


שערי נושא

היסטוריה ישראלית. אנציקלופדיה ynet
היסטוריה ישראלית. ההיסטוריה של מדינת ישראל. אנציקלופדיה ynet

אבולוציה אנושית. אנציקלופדיה ynet
גולגולת. צילום: איי פי

מדינות העולם. אנציקלופדיה ynet
מדינות העולם. אנציקלופדיה ynet

הטבלה המחזורית. אנציקלופדיה ynet
טבלה מחזורית - סידור כלל היסודות הכימיים. אנציקלופדיה ynet

מגלי ארצות. אנציקלופדיה ynet
מגלי ארצות - סיפורם של כמה ממגלי הארצות הבולטים בהיסטוריה. צילום: ויז'ואל/פוטוס

מטוס. אנציקלופדיה ynet
F15-I. באדיבות אתר חיל האוויר

אנציקלופדיה ynet
  • האנציקלופדיה בפייסבוק
  • האנציקלופדיה בבלוגר
  • האנציקלופדיה בטוויטר

  • חדשות
    דעות
    כלכלה
    ספורט
    צרכנות
    תרבות ובידור
    רכילות Pplus
    מחשבים
    בריאות
    ירוק
    יהדות
    תיירות
    רכב
    אוכל
    יחסים
    סרטים
    הוט
    כלכליסט
    משחקים
    מקומי
    לימודים
    מדע
    לאישה
    דרושים
    ynet-shops
    ynettours
    winwin
    בעלי מקצוע
    ביגדיל
     

    אודות ועזרה
    כתבו אלינו
    עזרה
    מדיניות פרטיות
    תנאי שימוש
    מפת האתר
    ארכיון
    מרכזי המבקרים
    Israel News
     
    אודות האתר
    RSS
    הפוך לדף הבית
    ניוזלטרים
    פרסמו אצלנו
    אנציקלופדיה
    באבלס
    ערוצי תוכן
    חדשות
    כלכלה
    ספורט
    תרבות
    בריאות
    מחשבים
    נופש
    Xnet
    Yschool
    יהדות
    דעות
    צרכנות
    תיירות
    אוכל
    רכב
    בעלי חיים
    שופינג לאשה
    כיכר השבת
    יחסים
    אסטרולוגיה
    מעורבות
    ירוק
    לאשה
    דילים
    ynetArt
    kick
    כלכליסט
    בלייזר
    רכילות Pplus
    מנטה
    משחקים
    mynet
    מפות
    פרוגי
    כלים ושירותים
    קניות
    מניות
    דרושים
    מחירון רכב
    דירות להשכרה
    קופונים
    זיכרונט
    ידיעות בתי ספר
    ידיעות אחרונות
    דירות למכירה
    לוח רכב
    יד שניה
    בעלי מקצוע
    משחקים Games
    עברית
    דירות חדשות


    YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
    -nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©