ynet - שרה יפת - אנציקלופדיה
 
אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

שרה יפת

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


מהו תפקידו של הטקסט המקראי בימינו? מיהו החכם מכל אדם ובמה מתבטאת חוכמתו? פרופ' שרה יפת, כלת פרס ישראל למקרא, עונה

 

מהו תחום המחקר המרכזי שלך?

 

תחום ההתעניינות המרכזי שלי הוא המקרא (כינויו המקורי של התנ"ך) ותקופת המקרא על כל היבטיהם: לשון המקרא, ספרותו, הגותו, אמונתו, פרשנותו לאורך הדורות ותולדות המחקר בו; תולדות עם ישראל ומוסדותיו בתקופת המקרא.

 

בתוך המרחב העצום הזה, המשתרע על פני למעלה מאלף שנים ובעולם מלא של תרבויות ושל יצירות, ריכזתי את מחקריי בשני מוקדים - תקופת שיבת ציון: תולדותיה, ספרותה, ועולמה הרוחני והדתי מצד אחד, והפרשנות היהודית למקרא, בעיקר באסכולת הפשט שלה, מצד שני. הספרים שכתבתי מוקדשים לשני תחומים אלו, אבל בין המאמרים הרבים שחיברתי הקדשתי מחקרים גם ליתר נושאי התעניינותי בחקר המקרא.

 

כיצד הגעת לעסוק בתחום זה ומה הניע אותך לכך?

 

שאלה זו מלווה אותי כבר שנים רבות, ואפשר לענות עליה בשתי דרכים. האחת היא חיצונית: כך התגלגלו חיי והכל הוא פרי המקרה. מילדותי רציתי להיות מורה אבל עניינו אותי מאוד גם לימודי הטבע, הפיסיקה והמתמטיקה. לאחר לימודיי התיכוניים בחרתי ללמוד בבית המדרש למורים על שם דוד ילין בירושלים, ואף עסקתי שנים אחדות בהוראה, בבתי ספר ערב לילדי עולים ובחינוך היסודי. מכאן נמשכה דרכי לאוניברסיטה, בחוגים לתנ"ך, לספרות, ולחינוך וכן הלאה, עד להשלמת התואר השלישי במקרא. את שלושת התארים האלה השלמתי אחרי נישואי והולדת ילדיי.

 

ואולם תשובה זו, עם שהיא נכונה היא גם מטעה, ואני מאמינה היום שלבחירות שעשיתי לאורך הדרך היו גם מניעים מהותיים. תמיד נמשכתי לעולם הרוח יותר מאשר לעולם החומר, וליצירת הרוח היהודית יותר מאשר למדעי הרוח הכלליים. נראה לי שבתנ"ך מצאתי את עצמי. ככל שלמדתי בו יותר, ככל שהעמקתי לחקור בו ובהיבטיו השונים, כן עמדתי יותר ויותר על מהותי עצמי: זיקתי/זיקתנו לארץ ישראל על נופיה, טבעה ותולדותיה, אותה ינקתי מבית הורי, אהבתי ללשון העברית ולספרות העברית, עולם הערכים שהוא תשתית זהותי - ערכי המשפחה, החברה והמוסר, מקומי ותפקידי בעולם, ושאיפותיי לעתיד – כאישה יחידה וכחלק מן הציבור.

 

אנשים רבים בחברה הישראלית מרחיקים נסוע לרחבי העולם כדי "למצוא את עצמם". אני מצאתי את עצמי בתנ"ך.

 

מה לדעתך משמעותו של הטקסט המקראי עבור בני דורנו?

 

התנ"ך הוא אחת מיצירות הרוח הגדולות ביותר שיצר האדם – אם לא הגדולה מכולן. דווקא משום שהוא "שלנו", חלק בלתי נפרד מחיינו, ודווקא מפני שתלמידי בתי הספר (והוריהם) התרגלו לראות בו "חומר לבחינות הבגרות" ולכן מטלה קשה ובלתי נעימה, כבר איננו יכולים להעריך כראוי את גדולתו ואת עוצמתו של הספר הזה.

 

גם העובדה שהתנ"ך הוא בסיס החיים של היהודי המאמין, מרחיקה ממנו את מי שאינו הולך בדרך האמונה הדתית. התנ"ך היה תמיד הבסיס לדת היהודית ולאורח החיים היהודי, וממנו התפתחה ההלכה המחייבת את היהודי המאמין. לתנועה הציונית התנ"ך היה "התוכנית", המודל שעל פיו תתחדש הלאומיות היהודית בארץ ישראל. לתנועה הסוציאליסטית היהודית התנ"ך היה המדריך הרעיוני לחברה מוסרית, צודקת ושוויונית. ועוד ועוד.

 

אבל – התנ"ך הוא כל אלה והרבה יותר מכל אלה. התנ"ך מציג לבן דורנו את ההתמודדות העמוקה עם כל שאלות קיומו: דמותו כאדם, מקומו ותפקידו בעולם, יחסו לכל הסובב אותו – בחברה, בטבע, בעמים, ועוד. בני דורנו עסוקים בשאלות אלה לא פחות, ואולי יותר, מאשר בני הדורות הקודמים, והתנ"ך הוא המפתח להבנתן. גם אם אין אנו מקבלים את כל התשובות שהתנ"ך מציע, וגם אם כמה מהנחות היסוד של התנ"ך כבר אינן מקובלות עלינו – כוחו ועוצמתו של התנ"ך נשארו רלוונטיים כשהיו. התנ"ך הוא גם יצירה ספרותית נעלה, והוא מעניק לקורא בו חוויה רוחנית ואינטלקטואלית מן המעלה הראשונה.

 

במה את עוסקת בימים אלו?

 

אני מתמקדת במחקריי בשני תחומים: בחקר ההיסטוריוגרפיה המקראית המאוחרת, ובתחום זה כתבתי פירוש לספר עזרא החיצוני ובו הצגתי את דמותו המיוחדת של חיבור זה, ואני כותבת פירוש חדש לעזרא-נחמיה. בתחום הפרשנות היהודית אני מרחיבה את מחקריי על ספר שיר השירים ומכינה מהדורות מדעיות של שני פירושים אנונימיים מן המאה ה-13 שחוברו באופן בלעדי בשיטת הפשט, תוך ניסיון לעמוד על עצם התופעה, על מקורותיה בעולם היהודי והלא יהודי, ועל השיטות הנהוגות בה. כמו כן עסקתי לאחרונה בבירור המקורות היהודיים של התופעה המכונה וצף - שירים המתארים את יופי הגוף - בספר שיר השירים.

צילום: אלי אליאס

 

תנ"ך (ראשי תיבות: תורה, נביאים, כתובים), אוסף של 24 כתבי הקודש של עם ישראל; מכונה בין השאר "מקרא", "ספר הספרים" ו"כתבי הקודש".

לערך המלא


באילו מבין הישגיך את גאה במיוחד?

 

ניסוח השאלה אינו מתאים לי. אינני מרגישה גאווה אלא שמחה וסיפוק. אני שמחה שנפל בחלקי "לעשות טוב". שיכולתי להיות חוליה אחת קטנה בתוך השלשלת הבלתי נפסקת של לימוד ומחקר ביצירות הגדולות של הרוח האנושית, ושיכולתי להכשיר תלמידים שימשיכו את אותה שלשלת, יעשירו אותה, וינחילו אותה לדורות הבאים.

 

אני סבורה שמחקריי בתולדותיה ובספרותה של תקופת שיבת ציון מהווים תרומה חשובה למחקר המקרא ושחוקרים ותלמידים עשויים למצוא בהם עניין וללמוד מהם, וגם מחקריי על פרשנות המקרא, ובעיקר על מפעלם הפרשני של ר' שמואל בן מאיר (רשב"ם) ושל אסכולת הפשט בפרשנות המקרא, זכו לתגובה אוהדת בקרב החוקרים. אני שמחה גם על כך שבהרצאותיי הרבות במסגרות שונות ומגוונות תרמתי תרומה צנועה להנחלת המורשת הרוחנית לציבור הרחב ולהעשרת חיי הרוח בישראל.

 

"רעיון מורכב בשפה פשוטה" – פרופ' שרה יפת מציגה נקודה למחשבה: 

 

פעמים רבות אני נשאלת: איך אני יכול לקרוא תנ"ך? זהו ספר קשה, כתוב בשפה בלתי מובנת, שנכתב לפני כל כך הרבה שנים! מה את מציעה? תשובתי: הדרך לקרוא תנ"ך היא – לקרוא. גשו לקריאת התנ"ך ללא פחד, בפתיחות גמורה וללא דעות מוקדמות. התחילו במקום המתאים לכם: בספר בראשית, או בשמואל, או בשיר השירים, או במשלי, או בכל מקום אחר. ההמשך יבוא בעצמו. עשו לכם מנהג: קראו בתנ"ך בכל יום, אפילו מעט. את היתר יעשה לכם התנ"ך עצמו.

 

לו היית יכולה להיפגש לשיחה עם כל דמות מקראית – במי היית בוחרת?

 

הבחירה קשה מאוד, כי גלרית הדמויות המקראיות היא מדהימה ורבות מהן נוגעות בי בשורשי נשמתי. אבל בשלב הזה של חיי הייתי רוצה להיפגש לשיחה עם קהלת – החכם היהודי מן התקופה ההלניסטית, שהיה שקוע כל כולו בעולם הדעת המקראי המסורתי וחדור בערכי הרוח המסורתיים – ומתוכם העמיד בסימן שאלה את כל המוסכמות. החכם שתהה על מהות החיים ותכליתם, על מה שבעולם הזה ועל מה שממעל לו, והעניק לעולם את הדוגמה המופלאה של חירות גמורה של הרוח.

 

לסיום, ציטוט חביב עלייך:

 

לאחר הפגישה עם קהלת, בחרתי ציטוט שלו: "אל תאמר: מה היה שהימים הראשונים היו טובים מאלה, כי לא מחכמה שאלת על זה" (קהלת ז 10).

 

אנציקלופדיה ynet שאלת מחקר
צילום: שמואל ואזנה

ילידת 1934 בפתח-תקוה. בעלת תואר בוגר בחינוך יסודי מאת בית המדרש למורים העברי ע"ש דוד ילין בירושלים והאוניברסיטה העברית, והתארים בוגר, מוסמך ודוקטור מן האוניברסיטה העברית.

 

פרופ' למקרא באוניברסיטה העברית, כלת פרס ישראל בחקר המקרא בשנת 2004, נשיאת האיגוד העולמי למדעי היהדות משנת 2006. בין יתר תפקידיה שימשה כראש החוג למקרא וראש המכון למדעי היהדות באוני' העברית, וכמנהלת הספריה הלאומית והאוניברסיטאית בשנים 2001-1997. לימדה באוני' קליפורניה בברקלי, אוני' פנסילבניה בפילדלפיה, אוני' הרווארד, אוני' נוטרדם באינדיאנה, בתי המדרש לרבנים בניו יורק ובירושלים, אוני' סידני באוסטרליה והאוני' הגרגוריאנית ברומא. נשואה, אם לארבעה ילדים וסבתא ל-13 נכדים.

 

בימים אלה משמשת פרופ' יפת כנשיאת הקונגרס העולמי למדעי היהדות ה-15.

לאתר הכנס - לחצו כאן

שאלת מחקר, אנציקלופדיה ynet


רוצים להגיב? מעוניינים לשאול את החוקר שאלה?


עורכת המדור: גלית רויכמן
אנציקלופדיה ynet

  עוד שאלות מחקר

ד"ר מיכאל רביב – מה בין חקלאות אורגנית לדת?

ד"ר הני זוביידה – מה בין חמישה אשכנזים וחמסה?

ד"ר מוטי רגב – מעבדת מחקר מוזיקלית

ד"ר לילך לב ארי – על החלום האמריקאי ושברו

ד"ר דוד גורביץ' – מה משותף לאיקיאה ולריאליטי?

ד"ר אהוד גזית – למה כדאי לחשוב קטן?

ד"ר דוד פסיג – כיצד קוראים עתידות?

ד"ר קרן איל – איך הטלוויזיה משפיעה על קהלה?

ד"ר ענת פלדמן – הבו כוח לנשים! המהפכה בש"ס

פרופ' תמר סוברן – מה הקשר בין סלנג לשירה?

ד"ר דליה גבריאלי נורי - מה משותף לכירורגיה, כדורגל ומסחר במניות?

פרופ' דפנה ברק ארז - למה חבל שאין לנו חוקה?

ד"ר יוסי לשם - מה בין מטוסים וציפורים נודדות?

ד"ר דורון לוריא - היד הנעלמה שמעניקה חיי נצח לאמנות

ד"ר אורית טאובמן - כיצד מתמודדים עם הפחד מן המוות?

ד"ר רונית קמפף - על משחקי מחשב ושלום איזורי

ד"ר רונית שריד - סיור בעולם הנגיפים

ד"ר אמנון פרידברג - על הקשר בין זבובים לחקירת רצח

ד"ר דרור פיקסלר - כיצד רואים את הנסתר?

ד"ר אלי עסיס - לשם מה כתבו את התנ"ך?

ד"ר סמדר נאוז - בן כמה היקום?

ד"ר קרן שלו - היכן יעדיף גנב ממוצע לפשוע?

ד"ר רוני פוטסמן - איך ייראה שדה הקרב העתידי?

ד"ר ניר כרמי - באיזה מים משתמשים להשקיית פרדסים?

ד"ר דן שיפטן - איך ייראה המזה"ת ב-2060?

ד"ר ארז סיניבר - מי מרוויח יותר - בוגרי מכללה או בוגרי אוניברסיטה?

פרופ' צבי זוהר - האם אדם מסורתי "חלש" יותר באמונתו מאדם דתי?

פרופ' חגי נצר - איך אפשר לקבל תצלום של יציאת מצרים?

ד"ר יצחק קראוס - האם קמפיין שיווקי יכול לזרז את בוא המשיח?

פרופ' איתן אגמון - האם כל מוסיקאי מחונן הוא בהכרח גאון מתמטי?

ד"ר דרור מינץ - כמה חיידקים נמצאים בגוף האדם?

פרופ' מרים פאוסט - איזה אזור במוח אחראי להבנת בדיחות?

ד"ר טל פבל - האם אנו עומדים בפתחה של מלחמה מקוונת?

ד"ר אורנה כהן - חוקרת בתחום המשפחה

פרופ' רמית מר - מה הקשר בין מתמטיקה לפעולת מערכת החיסון?

פרופ' אברהם קציר - כיצד יכולה קרן לייזר להגן על מטוסים מהתבייתות טילים?

ד"ר רוני שטרקשל - איך השפיע האינטרנט על מנהגי החיזור של בני נוער?

פרופ' שמואל שפירא - מהי רפואת טרור?

ד"ר ליאת איילון - באיזו מדינה הכי כדאי להזדקן?

ד"ר יוסי לשם - מה בין מטוסי חיל האוויר וציפורים נודדות?

ד"ר יובל גרעיני - מזמין אתכם לעולמה הקסום של הביופיסיקה

פרופ' עמוס פרומקין - עוסק בחקר חללים תת-קרקעיים

פרופ' בלהה פישר - מה בין עיצוב אופנה לפיתוח תרופות?

פרופ' משה קוה - מה הוא מקומו של האי סדר ביקום?

פרופ' שרית קראוס - הצצה לעולם המחר של מדעי המחשב

פרופ' נוגה אלון - למה אין בעולם מתמטיקה מכוערת?

פרופ' מינה טייכר - חולמת למצוא הוכחה מתמטית לכך שהמוח עובד בסינכרוניזציה

פרופ' עודד אגם - איך מתקיים מחקר של פיסיקאי תיאורטי?

פרופ' מיכאל זיניגרד - כיצד מייצרים בעצם חומר חדש?

ד"ר עופר גולן - האם אוטיזם הוא עניין תורשתי?

פרופ' אהרון מאיר - כיצד נראה דור העתיד של הארכיאולוגיה?

פרופ' מרים שליזנגר - מהי השפה האוניברסלית של ימינו?

פרופ' שרה יפת - מהו תפקידו של הטקסט המקראי בימינו?

פרופ' פרד טאובר - מספק חלון הצצה למוח האנושי

יעקב שרביט - איך נראים חיי המעבדה של חוקר תת ימי?

פרופ' בנימין זאב קדר - היסטוריון השוואתי

פרופ' מוטי גולני - עוסק בהיסטוריה צבאית, מדינית ותרבותית של ארץ ישראל

פרופ' עמיהוד גלעד - כיצד נולדת פילוסופיה חדשה?

ד"ר צביקה גרינהוט - מה בין עבודות מע"צ בסיבוב מוצא לבין יישוב מתקופת הברזל?

ד"ר יזהר ברגד - חושף סודות מהמעבדה הנוירופיסיולוגית

פרופ' מיכה לשם - מדוע חולדות ובני אדם אוהבים מלח?

פרופ' ציון פחימה - מה בין חיטה, יצר הנדודים הטבוע באדם ותירבות צמחים?

פרופ' אהוד שפניר - מה ניתן להסיק מהתנהגות החיות המסוכנות לאדם?

פרופ' אדי ברקאי - כיצד פועל זיכרון ארוך הטווח של האדם

ד"ר חיננית קולטאי - כיצד יכולה פטרייה אחת לשנות עולם?

ד"ר ירון שב-טל - כמה מדענים דרושים למציאת תרופה לסרטן?

ד"ר ינאי עופרן - כיצד מתעצב כתב יד?

פרופ' איתן פרידמן - מה הקשר בין מוצא עדתי, גנטיקה ומחלת הסרטן?

ד"ר אורן הרמן - מה הקשר בין עקיצות דבורים לבין זקנות שמנסות לחצות את הכביש?

פרופ' תמי רונן רוזנבאום - מה יותר טבעי לנפש האדם - חשיבה חיובית או שלילית?

פרופ' איל בנבנישתי - אלו שיניים יש למערכת המשפט הבינלאומית?

ד"ר דוד מקלברג - למה מתקפת ריאליטי זה רע?


שערי נושא

היכל התהילה, תולדות הספורט
היכל התהילה

אבולוציה אנושית. אנציקלופדיה ynet
גולגולת. צילום: איי פי

מדינות העולם. אנציקלופדיה ynet
מדינות העולם. אנציקלופדיה ynet

הטבלה המחזורית. אנציקלופדיה ynet
טבלה מחזורית - סידור כלל היסודות הכימיים. אנציקלופדיה ynet

מגלי ארצות. אנציקלופדיה ynet
מגלי ארצות - סיפורם של כמה ממגלי הארצות הבולטים בהיסטוריה. צילום: ויז'ואל/פוטוס

מטוס. אנציקלופדיה ynet
F15-I. באדיבות אתר חיל האוויר

אנציקלופדיה ynet
  • האנציקלופדיה בפייסבוק
  • האנציקלופדיה בבלוגר
  • האנציקלופדיה בטוויטר

  • חדשות
    דעות
    כלכלה
    ספורט
    צרכנות
    תרבות ובידור
    רכילות Pplus
    מחשבים
    בריאות
    ירוק
    יהדות
    תיירות
    רכב
    אוכל
    יחסים
    סרטים
    הוט
    כלכליסט
    משחקים
    מקומי
    לימודים
    מדע
    לאישה
    דרושים
    ynet-shops
    ynettours
    winwin
    בעלי מקצוע
    ביגדיל
     

    אודות ועזרה
    כתבו אלינו
    עזרה
    מדיניות פרטיות
    תנאי שימוש
    מפת האתר
    ארכיון
    מרכזי המבקרים
    Israel News
     
    אודות האתר
    RSS
    הפוך לדף הבית
    ניוזלטרים
    פרסמו אצלנו
    אנציקלופדיה
    באבלס
    ערוצי תוכן
    חדשות
    כלכלה
    ספורט
    תרבות
    בריאות
    מחשבים
    נופש
    Xnet
    Yschool
    יהדות
    דעות
    צרכנות
    תיירות
    אוכל
    רכב
    בעלי חיים
    שופינג לאשה
    כיכר השבת
    יחסים
    אסטרולוגיה
    מעורבות
    ירוק
    לאשה
    דילים
    ynetArt
    kick
    כלכליסט
    בלייזר
    רכילות Pplus
    מנטה
    משחקים
    mynet
    מפות
    פרוגי
    כלים ושירותים
    קניות
    מניות
    דרושים
    מחירון רכב
    דירות להשכרה
    קופונים
    זיכרונט
    ידיעות בתי ספר
    ידיעות אחרונות
    דירות למכירה
    לוח רכב
    יד שניה
    בעלי מקצוע
    משחקים Games
    עברית
    דירות חדשות


    YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
    -nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©