קהילות ynet - פורום חרדה בילדים - רפואת ילדים
 
אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

חדשותספורטכלכלהתרבות ובידורמחשביםבריאותיהדותתיירותרכבאוכליחסיםמקומיסרטיםהוטאנציקלופדיה
   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet

   קהילות ראשי > רפואת ילדים > חרדה בילדים
נושאתאריךמחבר/ת
    פחדים בגיל 6
21/10 11:58
נעמי
 שליחה לחבר/ה 

     פחדים בגיל 6  
22/10 18:14
שני אור-נוי
 שליחה לחבר/ה 

       פחד מהחושך
23/10 18:40
נעמי
 שליחה לחבר/ה 

         פחד מחושך  
24/10 20:12
שני אור-נוי
נושא : פחד מחושך
בתגובה ל: פחד מהחושך - נעמי

שלום נעמי
חרדה מחושך וממפלצות הינה שכיחה למדי בגיל של בנך. עם זאת, כיוון שמדובר בתקופה ארוכה למדי המלווה בהימנעויות שונות, נראה כי מדובר בהפרעת חרדה- במקרה בו תגובת החרדה מופיעה בתדירות ובעוצמה אשר גורמות למצוקה או מפריעות לפעילויות היומיומיות של הילד.ילדים חרדים נוטים לתפוס אירועים שליליים בעלי סבירות נמוכה (כמו תאונה, או הידבקות במחלה נדירה) כבעלי סבירות גבוהה ולכן לחוש דאגה מתמשכת. תגובה אופיינית נוספת של ילדים חרדים היא להילחץ מסימני החרדה עצמם, ובמיוחד מהסימנים הגופניים של החרדה (למשל, מהקושי לנשום ומהדופק המואץ). לילדים אשר סובלים מהפרעת חרדה חסרות בדרך כלל דרכי התמודדות יעילות עם החרדה. כשמתעוררת אצלם חרדה הם מתקשים להירגע ונוטים להגיב בדרך שדווקא מחזקת את החרדה. הם נוטים לברוח ממצבים מעוררים חרדה (למשל, לעזוב את הכיתה באמצע מבחן), להימנע ממצבים בהם הפחד עשוי להתעורר, או שהם מתרגלים להיעזר בהוריהם כמקור להרגעה ומתקשים לתפקד בלעדיהם.
להלן מספר טיפים להתמודדות:
1. חשוב להכיר את התופעה – חשוב לדעת לזהות את סימני החרדה האופייניים לילדכם, הן במישור הגופני והן ביתר המישורים. הכרות זו מאפשרת לזכור שהמצב הלא נעים אותו חווה הילד אינו מסוכן לבריאות אלא משקף את היותו בחרדה. הזיהוי המוקדם גם מאפשר התמודדות מוקדמת לפני שהחרדה מתגברת.

2. לעזור לילד לא להילחץ מהחרדה – החרדה היא הרגשה מאד לא נעימה ויש ילדים שמאד נלחצים כשהיא מופיעה. הבעיה היא שכאשר אנו נלחצים מההחרדה היא רק גוברת! חשוב מאד לזכור שלמרות שהחרדה היא לא נעימה, היא לא יכולה לגרום לנו נזק. חשוב לדעת גם שהחרדה נמשכת זמן מוגבל ואחר כך היא עוברת מעצמה! החרדה לא יכולה להישאר הרבה זמן, הגוף שלנו פשוט לא יאפשר את זה. למעשה, לחרדה יש צורה של גל: בדקות הראשונות היא עולה, אך אחרי שהיא הגיעה לשיא שלה היא מתחילה לרדת מעצמה. מהניסיון שלנו, זה עוזר להגיד לעצמנו ולילד שעוד מעט החרדה תרד ובסוף היא תעלם.

3. הרפיה של הגוף – החרדה גוברת כאשר הגוף שלנו מתוח ומכווץ מאד. לעומת זאת, כאשר השרירים שלנו רפויים והגוף שקט, אנחנו מרגישים רגועים יותר. אחת הדרכים להפחית את החרדה היא ללמוד לנשום לאט ולהרפות את השרירים. אפשר להציע לילד לשכב ולשמוע מוזיקה מרגיעה, לכבות את הטלויזיה ולעשות מסאז' נעים, או לתרגל את הנשימות וההרפיות אותן הוא ילמד בפגישות.

4. מחשבות נוגדות חרדה – החרדה מתעוררת כשאנחנו חושבים שמשהו מסוכן עומד לקרות. למשל, אם נשמע רעש בחדר השני ונחשוב שמדובר בגנב, סביר להניח שמאד נפחד. לעומת זאת, אם נחשוב שזה רק חתול, סביר שלא נפחד. ילדים עם רגישות לחרדה יחשבו כמעט תמיד שהדבר הגרוע ביותר עומד להתרחש, גם אם הסיכוי שזה יקרה הוא קטן ביותר. למשל, הם יפחדו שהוריהם יחלו במחלה מסוכנת, למרות שהיא מאד נדירה. מאחר והמחשבות שלנו משפיעות על החרדה נוכל לעזור לילד להתמודד עמן בעזרת כמה שאלות חשובות:
* האם יש סיכוי גדול או קטן שהדבר המפחיד יקרה?
* האם המצב הוא באמת מסוכן, או רק מפחיד?
* האם יש דרכים שיעזרו לי להתמודד אם הדבר המפחיד יקרה?
חשוב מאד שלא ניתן לילד הרגשה שהמחשבות שלו הן מטופשות, אלא נעזור לו לבדוק אותן באופן רציני, כך שהוא עצמו יוכל למצוא מחשבות מרגיעות שמנוגדות למחשבות המפחידות.

5. חשיפה הדרגתית למצבים מעוררי חרדה – ילדים עם רגישות לחרדה נוטים להימנע או להתרחק ממקומות, מצבים, ופעילויות שמפחידים אותם. דוגמא לכך היא ילדים שמפחדים שבחושך יבוא גנב ולכן לא מסכימים להישאר לבד בחושך. הבעיה היא שכאשר הילד מפסיק לעשות משהו מפני שהוא מפחיד, אין לו הזדמנות ללמוד שבעצם הדבר המפחיד לא מתרחש (למשל, שהגנב לא בא). לעומת זאת, אם הילד מנסה להתמודד עם המצב המפחיד, הוא יכול ללמוד שהדבר המפחיד לא קורה ושעם הזמן הוא מתרגל למצב המפחיד והפחד מפניו יורד. אחת הדרכים היעילות ביותר להתמודדות עם חרדות ופחדים היא לסייע לילד לחזור לעשות דברים שהפסיק לעשות בגלל הפחדים. אולם, חשוב לעשות זאת לפי מספר כללים. ראשית, חשובה ההתקדמות ההדרגתית, כלומר, לזהות עם הילד מהם הדברים שאיתם הוא רוצה להתמודד ולהתחיל מדברים שמפחידים רק מעט. בהדרגה ניתן להתקדם לדברים יותר ויותר מפחידים. עוד כלל חשוב הוא שצריך לחזור מספר פעמים על כל פעולה מפחידה, עד שמתרגלים אליה והפחד יורד. למשל, אם ילד מחליט להתמודד עם פחד מכלבים ומוכן ללטף כלב קטן, חשוב שיחזור על כך במשך כמה ימים, כל פעם למשך זמן של כחצי שעה. זכרו שהחשיפה למצבים מעוררי חרדה היא קשה מאד עבור הילד ולכן יש חשיבות מרבית לעזרה ולעידוד של ההורים! יש לשבח את הילד על כל ניסיון להתמודדות (גם אם הוא לא מצליח מייד)!

ניתן במקביל ללוות את התהליך בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי הממוקד בחרדה על מנת לקבל סיוע והדרכה.
בהצלחה
שני אור-נוי, פסיכולוגית
מנהלת הפורום

 שליחה לחבר/ה 

           פחד מחושך
21/04 18:01
אמא
 שליחה לחבר/ה 

           יש פתרון נעים וידידותי לפחד מחושך
12/02 19:26
לילך
 שליחה לחבר/ה 

           יש ספר נחמד שאני נעזרת בו לעיתים
04/06 23:05
רבקה
 שליחה לחבר/ה 


 מקרא : הודעה ללא תוכן הודעה עם תגובה הודעה בלי תגובה
 הנהלת הפורום קובץ מצורף הודעה חדשה

 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©