|
שלום רב, ברוכה הבאה אלינו.
לידיעתך - הפורום שלנו הוא פורום של הדרכה וייעוץ. זהו לא פורום של 'מישהו יכול להסביר', אלא ייעוץ מקצועי, שלי.
והנה תשובתי:
פסיכולוגים לומדים לבצע אבחון פסיכולוגי וטיפול פסיכולוגי. הכלים שפסיכולוגים משתמשים בם לאבחון לקויי-למידה אינם כלים מותאמים, אלא בדרך-כלל מבוססים על מבחן אי.קיו שמודד את מנת המשכל באופן שאינו מתאים ללקויי-למידה, לדעתי. אין מגמה במסגרת לימודי פסיכולוגיה בארץ או בארה"ב שמלמדים בה אבחון מעמיק והוראה אבחנתית וחינוך ללקויי-למידה. לכן, כפי שתוכלי לראות במאמרים רבים שלי באתר הבית, בספרים, ובמקומות אחרים שהעלו את מאמרי, האבחון הפסיכולוגי והליווי הפסיכולוגי הוא בעייתי, לדעתי, ואינן מעמיק בהבנת ילדים, תלמידים ובוגרים לקויי-למידה. כאמור, הכלים וההתנסות של המאבחנים הם הבעייה. לצערי, כפי שהסברתי במאמרים ובספרים, הפסיכולוגים בארץ 'נצחו' במאבק וקבלו את המנדט של ניהול תהליך האבחון של לקויי-למידה. זה גורם בעיות רבות, ולדעתי - מידה רבה של אבחונים שאינם מהימנים, ובעקבותיהם - המלצות, הפניות, השמות שגויות ומפח-נפש של מי שלא הצליחו לממש את יכלתם האמיתית והוריהם.
כפי שוודאי תביני, אני אף פעם לא אמליץ למי שרוצים להתמחות בתחום לקויי-הלמידה ללמוד פסיכולוגיה כהכשרה מרכזית, אלא למקד את הלימודים בהוראה ולמידה של לקויי-למידה עם לימודי אבחנה מבדלת באופן נרחב ומעמיק. היות שבארץ, לדעתי, לא ממשו את האבחון המתאים ואת הגישה המתאימה בטיפול ובהוראה ללקויי-למידה, גם היו מכללות מכובדות מאוד, עם מגמת לימודי אבחון טובה מאוד, שבטלו את לימודי האבחון אצלם, בגלל עמדת מערכת החינוך, בעקבות עמדת הפסיכולוגים החינוכיים.
אני, למשל, למדתי חינוך מיוחד וייעוץ לתואר הראשון ולתואר השני, אני בעלת תעודת הוראה, והתואר השלישי שלי הוא דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית וחינוך מיוחד. הדגש בגישתי הוא על אבחנה מבדלת, ועל ידע ונסיון רב מאוד בעבודה מעשית באבחון ובהוראה ללקויי-למידה. אני מאוד ממליצה על דרך כזו ומאוד מסתייגת ממאבחנים שלא לימדו ילדים ובוגרים לקויי-למידה, ובמיחד מאלה שמוכנים לבצע או להפנות ל'אבחון פסיכודידקטי'...
ולגבי לימודי חינוך מיוחד: הלימודים בחוג לחינוך מיוחד באוניברסיטה מקנים מעט, מעט מאוד, התנסות מעשית יעילה, כך גם במגמות בן לומדים אבחון באוניברסיטה. לכן, כדאי לשקול לימודים לתואר שני במכללה למורים. לשם, יקבלו אותך אם תעמדי בדרישות.
כלומר: אם מטרתך לאבחן לקויי-למידה, מוטב שתלמדי זאת היטב, שתתחילי במקום הנכון, תצברי ידע ונסיון ותבססי את האבחנות שלך בעתיד על שימוש בכלים מקצועיים מהימנים.
בברכה,
ד"ר נויה ספקטור מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית-חינוך מיוחד מומחית לאבחנה מבדלת בילדות ובבגרות
|
|