חוזרים הביתה: אחרי שנים ארוכות של המתנה, נחתו היום (ג') 256 בני ובנות קהילת שבט "בני המנשה", המשוייכים לעשרת השבטים האבודים. העולים מצפון-מזרח הודו הגיעו במבצע מיוחד, לאחר הכנות רבות שהתבצעו בחודשים האחרונים בהובלת משרד העלייה והקליטה ובביצוע של ארגון "שבי ישראל", הפועל לחיזוק הקשרים בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות. אחרי תהליך קליטה מהיר בנתב"ג, הועברו העולים לבידוד למשך שבועיים בכפר הנופש נורדיה שבשרון, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, שם יעבירו גם את חודשי הקליטה הראשונים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
העולים נחתו מלאי התרגשות ורבים מהם נשקו את האדמה והזילו דמעה בשירת "התקווה". עובדי רשות האוכלוסין וההגירה קיבלו אותם בהתרגשות, בטקס הדלקת נרות חנוכה שערכו לכבודם. העולים מונים כ-50 משפחות וכ-24 רווקים. 4 מהעולים הם תינוקות עד גיל שנתיים, 39 - ילדים עד גיל 12, ו-19 עולים הם מבוגרים בני 62 ומעלה. חלקם מצטרפים לבני משפחותיהם החיים כבר בישראל, ממעלות שבצפון, דרך עפולה וקריית ארבע - ועד שדרות שבדרום. משנת 2003 עלו לישראל 2,437 עולים מבני מנשה, כאשר בשנת 2019 עלו רק 24 נציגי העדה.
על פי המסורת המועברת מזה דורות, חברי קהילת בני המנשה בהודו רואים עצמם כצאצאים של שבט המנשה, אחד מעשרת השבטים שגורשו מארץ ישראל בסוף תקופת בית ראשון, לפני יותר מ-2,700, שנים על ידי מלך אשור. הם חלק מבני השבטים קוקי-צ'ין-מיזו ממדינות מיזוראם, אסאם ומניפור שבצפון-מזרח הודו, על גבול מיאנמר בורמה - וחיים בקהילות רבות שמרכז הווייתן הוא בית הכנסת.

"סיפור מעורר השראה"

מספרם של חברי הקהילה נאמד כיום 10,500 נפש. בגלל ההתבוללות עליהם לעבור גיור, אך הם חיים מתוך מחויבות לתורה ולמצוות, ומתוך כיסופים לעלות לארץ הקודש ולמדינת ישראל. שרידי המסורת העתיקה משתמרים עדיין בידיי זקני העדה ובניה, אך אורח החיים כיום מבטא יותר את הקשר המחודש עם העם היהודי ומדינת ישראל. כ-6,500 מקהילת בני המנשה בהודו ממתינים לעלות לישראל. למעלה מ-4,000 בני מנשה כבר עלו ונקלטו בישראל בהצלחה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: אלאנורה שילוב)
למבמצע העלייה היו שותפים גם הרב הראשי לישראל, דוד לאו, שר הפנים, אריה דרעי - ושר החוץ, גבי אשכנזי. שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, שקידמה את מבצע העלייה המיוחד, אמרה בהתרגשות: "בני המנשה יקרים לליבי. אנו זוכים לראות בבואם לישראל בחג החנוכה, וזה אור גדול לכולנו. נלווה את העולים בכל תהליכי הקליטה, ונדאג לסייע בהתאקלמות בחברה הישראלית".
מאיר פלטואל, שהוריו ושני אחיו - בני 17 ו-16 - עלו הבוקר לישראל, סיפר בהתרגשות כי שבע שנים לא ראה אותם: "אנחנו מחכים כבר שהם יצאו מהבידוד ויעברו לגור איתנו בנוף הגליל. זה יום מאוד מרגש עבורנו. הם חיכו כבר לעלות לישראל, וברוך ה' עכשיו כולנו נהיה יחד".
מיכאל פרוינד, מייסד ויו"ר ארגון "שבי ישראל", אמר כי "בשעה שאנחנו מציינים את חג החנוכה וחוגגים את נס פך השמן, הגעתם ארצה של עולים משבט בני המנשה לאחר נתק של 2,700 שנות גלות, היא סוג של נס חנוכה מודרני - ועל כך תודותינו לשרה״.
8 צפייה בגלריה
(צילום: אלאנורה שילוב)
עוד הוסיף, "הסיפור של הקהילה המיוחדת הזאת, שהצליחה לשמור על זיקתה לעם ישראל ולארץ ישראל במשך הדורות, הוא מרגש ומעורר השראה, וכולי תקווה שנזכה לראות את יתר בני ובנות הקהילה עולים לישראל בקרוב".
8 צפייה בגלריה
(צילום: אלאנורה שילוב)
טיסת עולים נוספת נחתה הבוקר מקזחסטן, ועליה כ-100 עולים חדשים שהגיעו במסגרת תוכניות "מסע" ו"נעלה". בין העולים - גם קבוצה מקירגיזסטן, מדינה שנמצאת באחריות השגרירות בקזחסטן, שחצו את הגבול והצטרפו לטיסה מאלמטי לנתב"ג.
8 צפייה בגלריה
קונסולית ישראל בקזחסטן, גליה פרנקל והעולים החדשים
קונסולית ישראל בקזחסטן, גליה פרנקל והעולים החדשים
קונסולית ישראל בקזחסטן, גליה פרנקל והעולים החדשים
(שגרירות ישראל בקזחסטן)
הפרויקט המורכב יצא לפועל הודות לשת"פ הדוק בין שגרירות ישראל בנור-סולטן, ארגון "נתיב" והסוכנות היהודית, ובסיוע תרומה של הארגון הדרום קוריאני ALIYAH MOVEMENT HEADQUARTERS KOREA. קונסולית ישראל בקזחסטן, גליה פרנקל, ליוותה את העולים, וארגנה עם הסוכנות היהודית טיסה מיוחדת, שהצריכה אישורים מיוחדים נוכח הגבלות מחמירות בשל מגפת הקורונה.
8 צפייה בגלריה
"בני המנשה" עם נחיתתם בישראל
"בני המנשה" עם נחיתתם בישראל
"בני המנשה" עם נחיתתם בישראל
(צילום: אלאנורה שילוב)

8 צפייה בגלריה
(צילום: אלאנורה שילוב)

8 צפייה בגלריה
(צילום: אלאנורה שילוב)

8 צפייה בגלריה
התמונה של פנינה תמנו שטה
התמונה של פנינה תמנו שטה
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה
(צילום: איליה מלינקוב)