בשבוע שבו זכתה שירה איסקוב להשתחרר מכבלי הנישואים לבעל שכמעט ורצח אותה, חמישה ימים לאחר שפתחה את תיק הגירושים – מתחננת ליאנה חזן לאותו הדבר. אלא שהמקרה שלה מפורסם פחות, וחמשת הימים שלה כבר חלפו מזמן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
חזן כמעט ונרצחה לפני כחצי שנה על ידי בעלה ארן (44), לאחר שלטענתה התעלל בה במשך שנים. כשהבין שהיא נחושה להתגרש, חתך ארן חזן את גופה בסכין יפנית ותקף אותה פעם אחר פעם חרף תחנוניה. ליאנה שרדה, ונגד ארן הוגש כתב אישום בגין ניסיון הרצח שלה.
במקביל הגישה בקשה לגירושין, וכבר חמישה חודשים מתקיימים דיונים בבית הדין הרבני – אך ארן חזן מסרב לשחרר אותה לחופשי. הוא מתבצר בעמדתו ומבקש מהדיינים להגיע להסדר "שלום בית".

"אני רוצה לקבל גט"

כעת דורשת ליאנה, המיוצגת על ידי ארגון "מבוי סתום", כי בית הדין הרבני יפעיל על בעלה את אותן הסנקציות שהפעיל על אביעד משה, המואשם בניסיון לרצח אשתו לשעבר, שירה איסקוב, ויכניס אותו לצינוק עד שימסור את הגט. כזכור, בדיון הראשון בבית הדין סירב משה לתת את הגט, והושלך לצינוק. גם בתחילת הדיון השני סירב בתוקף, אך בהמשך נכנע לאיומי הרבנים ונתן את הגט.
1 צפייה בגלריה
ליאנה חזה שנחתכה ע"י בן זוגה
ליאנה חזה שנחתכה ע"י בן זוגה
ליאנה חזן
(צילום: רועי עידן)
"אני רוצה לקבל גט", אומרת ליאנה, תושבת שדרות. "זה הדבר שאני הכי רוצה בעולם. אני מרגישה חנוקה, ואני מקווה שבית הדין יפעל כדי שאוכל לקבל גט בהקדם האפשרי". על ניסיון הרצח ששרדה, סיפרה: "הוא תפס אותי בשיער ופשוט התחיל לחתוך אותי".
עו"ד בתיה כהן, היועצת המשפטית של "מבוי סתום", דורשת להטיל על ארן את אותן הסנקציות שהוטלו על משה, תוך שהיא מצביעה על שורת פרסומים, בהם של בית הדין עצמו. כך למשל, בריאיונות סיפר הרב אליהו מימון, מנהל אגף עגונות בהנהלת בתי הדין, כי "הטלנו עליו סנקציה של צינוק, והדיון הסתיים". עוד אמר: "בית הדין נקט בצעד נדיר, כשקבע שכבר מהיום הראשון תחשב שירה כאישה עגונה ומסורבת גט... ההגדרה שלה כאישה עגונה נותנת מיד היתר משפטי לבית הדין לנקוט בעונשים כבדים כנגד בעלה, על מנת שייתן את הגט".
עו"ד כהן טוענת כי במקרים של ניסיונות לרצח נשים, מבין בית הדין כי אין טעם בבזבוז הזמן, והוא ופועל ללא דיוני טענות, הוכחות וסיכומים לקבוע כי האישה מסורבת גט. התיק של ליאנה, היא טוענת דומה לזה של איסקוב, ולכן היא מבקשת את אותו הטיפל הרגיש.

"הוא מסרב לתת גט וחוזר לתא"

עו"ד אורית להב, מנכ"לית "מבוי סתום", אומרת כי "ברור לכל שהסיבה שבגללה פעל בית הדין במהירות בתיק של שירה איסקוב, היא העניין התקשורתי והלחץ הציבורי. עובדה שבמקרים דומים לוקח להם שנים עד שמגיעים לתוצאות. דוגמה חיה למקרה כזה הוא התיק של ליאנה חזן, שגם היא כמעט שנרצחה על ידי בעלה חודשיים לפני המקרה של שירה איסקוב.

"כבר חמישה חודשים מתקיימים דיונים ועדיין אין אפילו חיוב בגט. בעלה מגיע לדיונים מהכלא, מסרב לתת לה גט וחוזר לתא שלו, מבלי שנשלח לצינוק. המקרה של שירה הוא היוצא מן הכלל והוא חריג בכל קנה מידה. בתי הדין צריכים להפוך את היוצא מן הכלל לכלל עצמו, וחשוב מכך, עליהם ליישם פתרון הלכתי גורף שיפקיע את הכוח, אחת ולתמיד, מבעליהן הסרבנים של אלפי נשים נוספות".
מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "עקב בעיה בהבאת האיש לבית הדין על ידי השב"ס ועקב דחיות של מועדי דיונים לבקשת באי כוח שני הצדדים, נערך דיון בפני הרכב בית הדין בשבוע שעבר והחלטה בעניין הגירושין אמורה להינתן בקרוב. מערכת בתי הדין מודיעה כי לא תאפשר לסרבנויות גט להתקיים, ובתי הדין ינקטו ביד קשה במסגרת הכלים הרבים המצויים לפי חוק כדי למנוע זאת, ולהביא לשחרור נשים וגברים באשר הם מסרבנויות גט".