היסטוריה בעשייה: דו"ח ההייטק החרדי הראשון הוגש לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הבוקר (ג'), וממנו עולה כי בין השנים 2018-2014 זינוק של כ-52% בשיעור המועסקים החרדים בהייטק. הדו"ח הוא פרי יוזמת מיזם "קמא-טק" החרדי, ובשיתוף איגוד התעשיות המתקדמות (IATI). הוא נכתב על ידי חברת המחקר אסקריא, המתמחה בחקר האוכלוסייה החרדית בישראל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
דו"ח "המקפצה להייטק" של משרד האוצר, שבחן בעבר את מצב ההשתלבות בהייטק בשכר גבוה בקרב אוכלוסיות בגיל 45-35, מצא כי שיעור החרדים בתחום עמד על 0.7%. מהדו"ח החדש שהוגש לידי הנשיא עולה כי מספר השכירים החרדים המועסקים בהייטק עומד כיום על 9,700, והם מהווים כ-3% מכלל העוסקים בתחום.
קראו עוד בערוץ היהדות: החרדים ואדלשטיין סיכמו: יותר מתפללים בבתי הכנסת לרגל ט' באב האם פוטרה מעבודתה - הנער חלם על בר מצווה "אמא לא מפסיקה לבכות": שישה אחים עלו - אחות אחת נותרה רוב מוחץ של החרדים בהייטק הם מתחת לגיל 28, מה שמצביע על זינוק של מאות אחוזים בשיעור ההשתתפות של האוכלוסייה החרדית הצעירה. "הדו"ח הזה מצביע על כך שההייטק הוא שדה אופטימלי לשילוב הציבור החרדי שמשקיע בחינוך, בלימוד, ובעל מחויבות ומסירות גבוהה", מסר הנשיא ריבלין.
בד בבד עם הגידול בשיעור ההשתתפות של נשים חרדיות בתעסוקה (76%), נרשמה עלייה משמעותית גם בשיעור המועסקות בהייטק – 6,900 נשים, מספר המשקף עלייה של כ-90% מאז שנת 2014. נתון בולט נוסף הוא שיעור הנשים העובדות בהייטק מתוך כלל המועסקות במגזר החרדי שעומד על כ-5%, ומשתווה כמעט לשיעור הנשים הלא חרדיות המועסקות בתחום (6.5%).

יותר חרדים באקדמיה, פערי השכר מצטמצמים

מספר האקדמאים וההנדסאים החרדים עומד על 3,744 איש בשנה, המהווים כמעט 10% מכלל הלומדים למקצועות ההייטק בישראל. בשנת 2018 למדו במוסדות ההשכלה הגבוהה כ-1,417 סטודנטים חרדים את מקצועות ההייטק - גידול של כ-35% בהשוואה לשנת 2014.
3 צפייה בגלריה
זינוק במספר המשתתפים החרדים
זינוק במספר המשתתפים החרדים
זינוק במספר המשתתפים החרדים
(צילום: אלי מנדלבאום)
מספר ההנדסאים החרדים בתוכניות השונות (של מה"ט ומשרד החינוך), כמעט והכפיל עצמו תוך 4 שנים. סה"כ אחוז החרדים שלומדים הייטק במה"ט עומד על 47% מסך ההנדסאים הלומדים את מקצועות ההייטק.
מן הדו"ח עולה כי שכר המועסקים החרדים בהייטק עומד על 10,830 בממוצע - סכום שעדיין נמוך משמעותית מעובדים בתחום שאינם חרדים - ששכרם הממוצע עומד על 22,479 שקלים. עם זאת מהדו"ח ניכר כי פערי השכר מצטמצמים ככל שעוברות השנים מסיום הלימודים.

200 סטרטאפים חרדיים

ענף היזמות החרדית בהייטק מראה סימני צמיחה משמעותית בשנים האחרונות. בשנת 2013 לא היו כמעט סטרטאפים חרדים כלל. על פי הדו"ח. ההערכות מדברות על כ-200 סטרטאפים חרדיים שקמו בישראל מאז 2015, המהווים כ-5% מכלל הסטרטאפים החדשים בשנים האחרונות.
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, מסר: "נגיף הקורונה המכה בנו בחודשים האחרונים, מלמד אותנו בצורה מוחשית ביותר שיש קשיים שאפשר לצלוח אותם רק יחד. אנחנו ביחד בתוך המשבר הזה – חילונים, דתיים וחרדים. יהודים וערבים. או שכולנו נצעד קדימה – או שכולנו ניוותר מאחור. זה נכון לקורונה כמו שזה נכון לכלכלה הישראלית.

3 צפייה בגלריה
אירוע קמא טק בבית הנשיא
אירוע קמא טק בבית הנשיא
נציגי מיזם "קמא טק" מציגים את הדו"ח בבית הנשיא
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"כמו כולנו, גם הציבור החרדי, גברים ונשים, רוצים לפרנס את המשפחות שלהם בכבוד. הדו"ח הזה מצביע על כך שההיי-טק הוא שדה אופטימלי לשילוב הציבור החרדי, ציבור שמשקיע בחינוך, בלימוד, והוא בעל מחויבות ומסירות גבוהה. צריך לזכור שברמת ההכשרה – אין פתרונות קסם. יש לדאוג שאדם חרדי שמתמודד על משרה בהייטק, לא ייפול מעמיתיו בכישוריו המקצועיים. לחברה החרדית יש אחריות על מדינת ישראל והכלכלה שלה. שילוב חרדים בתעסוקה הוא אינטרס כלל-ישראלי מובהק. המשך שגשוגה של מדינתנו תלוי בכך".

"ההייטק הוא גשר שמחבר בין החברה"

משה פרידמן, מייסד, שותף ומנכ"ל "קמא-טק", מגדיר את נתוני הדו"ח כהצלחה אדירה. "הנתונים טומנים בחובם הזדמנות אמיתית. דווקא בעת הזו של משבר תעסוקתי עמוק, עם השלכות ארוכות טווח על המשק הישראלי - אני חושב שיש פוטנציאל אדיר להאצת תהליך השילוב של האוכלוסייה החרדית בהייטק ובתעסוקה בכלל".
3 צפייה בגלריה
הייטק חרדי בבני ברק
הייטק חרדי בבני ברק
שיתופי פעולה בבני ברק
(צילום: אלי מנדלבאום)
עוד מוסיף פרידמן כי המשק הישראלי עשוי להתחזק באמצעות שיתוף פעולה נכון. "זוהי שעת כושר, ואני משוכנע שהיא לא נעלמת גם מעיניהם של מקבלי ההחלטות בישראל. בהשקעה ובתקצוב הראויים ניתן לחזק מאוד את מגמת ההשתלבות, ואת המשק הישראלי בכלל". פרופ' אמנון שעשוע, סגן נשיא בכיר באינטל העולמית, מייסד ומנכ"ל "מובילאיי" ויו"ר המועצה המייעצת של קמא-טק, מוסיף כי "ההייטק הוא גשר המחבר בין חלקי החברה הישראלית, כיוון שהוא כוח המאחד כישרון, חדשנות ויזמות, כוח חוצה מגזרים. אני חושב שכיום ברור לכולם ששילוב יותר חרדים בהייטק זהו צורך לאומי וכלכלי מן המעלה הראשונה".

"תעשיית ההייטק - ציונות בת זמננו"

הרב אורי מקלב, סגן שר התחבורה והעומד בראש הרשות לפיתוח כלכלי של הציבור החרדי: "תוצאות הדו"ח משמחות ומעודדות מאוד, ומראות בבירור שכאשר יש השקעה בתחום, זה מביא להישגים גדולים, ולכן יש להשקיע יותר ובמיוחד בתקופה הזו. אין ספק כי השילוב של העזרה מהגופים הממשלתיים לצד המגזר הפרטי מצליח ומביא להישגים רבים, ואנו נמשיך לפתח ולקדם את התחום גם בהמשך". קרין מאיר רובינשטיין, מנכ"לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) הוסיפה: "לתעשיית ההייטק כיום יש יכולת להוות את עמוד התווך של המפעל הציוני בן זמננו. האתגר של חיזוק השותפות בין הקבוצות השונות הוא צורך אמיתי וקיומי. החסם העיקרי העומד בפני צמיחה של תעשיית ההייטק הינו המחסור בכוח אדם מיומן. שילובם בחברה הישראלית של חילונים, חרדים, ערבים, דרוזים וכל קבוצה באוכלוסייה, היא מלאכת קודש שבה עוסקת תעשיית ההייטק, והם אלו שיכולים לתת את המענה לאתגר הלאומי הזה".