שבועיים בדיוק אחרי חזרת התלמידים מחופשת החנוכה - התפרצות חמורה נוספת של הקורונה בישיבות: דו"ח פנימי של משרד הבריאות שהגיע לידי ynet חושף כי מאות בני נוער חרדים הלומדים בתנאי פנימייה, נמצאו בימים האחרונים חיוביים לנגיף. אם לא די בכך, הרי שעדויות מתוך אחד המוסדות החשובים והיוקרתיים במגזר, מתארות אובדן שליטה על המתווה שבמסגרתו פועלות הישיבות, כאשר חולים מאומתים מסתובבים בחופשיות ומתערבים בקפסולות "בריאות", במקום שיפונו למלוניות או יבודדו באגפים נפרדים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפי נתוני משרד הבריאות, כמעט 900 בחורי ישיבה נמצאו חיוביים לקורונה מאז אמצע חודש אוקטובר - כמחציתם רק בשבועיים האחרונים, לאחר חזרתם מהחופשה הראשונה בבתים. בצמרת רשימת התחלואה מככבים מוסדות גדולים, ותיקים ומרכזיים, כמו ישיבות "חברון" ו"קול יעקב" בירושלים, שנחשבות בדרך כלל לכאלו המקפידות על הנחיות משרד הבריאות, אך כעת הפכו ל"אדומות" עם עשרות מאומתים בכל אחת.
עד עתה שמרה "חברון", מישיבות הדגל של הזרם הליטאי המרכזי, על כללי המתווה ונקטה מדיניות קשה כלפי מי שהפרו אותם, כולל הטלת קנסות כספיים והרחקה של כמה מהם לצמיתות, והדבר אף הוביל להתקוממות של התלמידים ועימותים בינם לבין ההנהלה.
בימים האחרונים נטען, בין היתר, כי הישיבה סגרה באגף נפרד חולים רבים המיועדים לפינוי מבלי לספק להם תנאי מחיה בסיסיים, בזמן שהעברתם למלוניות פיקוד העורף מתעכבת. כעת נראה כי במוסד פונים ומקצינים לכיוון ההפוך, והחליטו להרפות לחלוטין מהכללים ולהתיר את הרסן.

הבריאים מסתגרים בחדריהם

על פי הדיווחים ב"חברון", חולים רבים כלל לא שוהים בבידוד אלא מסתובבים באופן חופשי בשטח הישיבה באין מפריע. כתוצאה מכך נמנעו חבריהם הבריאים בסוף השבוע מהשתתפות בשגרת הלימודים, בתפילות ובסעודות השבת, כדי שלא להידבק בעצמם, ומאז הם מסתגרים בחדריהם בפנימייה.
הורה לאחד התלמידים סיפר ל-ynet כי בגל הראשון והשני הייתה הקפדה על ההנחיות, אך בשבועות האחרונים נרשמה התרופפות משמעותית. לפי הדו"ח הפנימי של משרד הבריאות שהופק ביום חמישי, ישנם כעת ב"חברון" כ-60 חולים פעילים, והערכה היא עשרות נוספים נדבקו מאז או שאינם מדווחים.
"זה התחיל בכך שתלמידים חולים הצליחו להסתנן לישיבה בתחילת ה'זמן' (סמסטר הלימודים הנוכחי) בלי שייבדקו לפני כן כמתחייב, ונמשך בזה שלא הייתה הפרדה לקפסולות", סיפר האב. "בהמשך, גם כשאותרו חולים, הפינוי שלהם היה מאוד איטי וארך יותר מדי זמן, ועכשיו הם כבר מסתובבים חופשי בין הבריאים".
בסוף השבוע התקבלו תשובות חיוביות לכמה תלמידים נוספים, והפעם הנהלת הישיבה כבר לא עשתה דבר כדי לבודדם ולהגן על חבריהם. "הבן של מצא את עצמו כל השבת יושב בחדר עם שתי מסכות על הפנים", זעם האב. "הוא אומר לעצמו: שמרתי על עצמי כמעט שנה, עוד חודש כבר אוכל להתחסן, טיפסתי והגעתי כמעט לפסגת ההר הזה – ודווקא עכשיו אדבק?!" לדבריו, "אין עם מי לדבר. אנחנו לא תופסים את המנהלים או את המשרד, אין מבוגר אחראי, זה נראה כמו אובדן שליטה מוחלט".

"אין משמעות להסדר עם הישיבות"

גורם במשרד הבריאות אמר ל-ynet כי לדעתו יש לשקול מחדש את מתווה הישיבות, לאחר שהוכח כי אין שיתוף פעולה מצד המוסדות עם הרשויות. "העובדה ששליש מהבחורים כבר היו חולים היא עדות חיה לכך שאין כל משמעות להסדר", הסביר, "וזאת עוד מבלי להביא בחשבון את ההתפרצות הנוכחית".
2 צפייה בגלריה
ישיבת חברון
ישיבת חברון
ישיבת חברון
"הקריסה הטוטלית של הימים האחרונים זה דבר שלא היה כמותו מתחילת הקורונה - אפילו לא בישיבות", הוסיף הגורם. "זה רק מוכיח שוב שאין למתווה הזה שום יתרון". הוא טען כי מנהלי המוסדות שיתפו פעולה עם משרד הבריאות לא מתוך הפנמה של חשיבות השמירה על ההנחיות, אלא משום שהבינו שזו הדרך היחידה מבחינתם לאפשר את פתיחת הישיבות. "כשהם חששו שנסגור אותם כמו את בתי הספר, הם היו מוכנים אפילו לממן בעצמם את המתווה", האשים, "אבל אחרי שקיבלו מה שרצו - נעלמה המחויבות שלהם לבריאות התלמידים והציבור".
ממשל״ט הישיבות של "מגן ישראל" נמסר בתגובה כי ההנחיות מחייבות פינוי של החולים למלוניות או הקצאת מתחם מבודד וסגור עבורם בכל מוסד, וכי "באם ישיבה לא עומדת בהנחיות - הנושא באחריות רשויות האכיפה". עם זאת מגלים במשל"ט הבנה למצב הקיים, והעירו כי "עיכוב התשובות לממוצע של 72 שעות מבדיקה לתשובה, מקשה עד מאוד על הישיבות".
מישיבת "חברון" ומוועד הישיבות המפקח על המתווה לא התקבלה תגובה.