הישג לרבנות הראשית במאבקה נגד גופי ההשגחה הפרטיים: בית משפט השלום בחיפה הרשיע בעל מסעדה בעיר בשתי עבירות של הונאת כשרות, לאחר שהציג את המזון בבית העסק שלו ככשר אף שאינו מחזיק בתעודה מתאימה מטעם הרבנות המקומית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפני כמה חודשים הסמיך היועץ המשפטי לממשלה את הרבנות הראשית, להגיש כתובעת עצמאית (באמצעות יועצה המשפטי, עו"ד הראל גולדברג), כתבי אישום במקרים של עבירות על חוק איסור הונאה בכשרות, וזהו התיק הראשון שהסתיים בהרשעה. ברבנות מאמינים כי בית המשפט מסמן בכך קו ברור גם בנוגע לעשרות האישומים הנוספים שעדיין ממתינים להכרעה, ומקווים כי המסר ירתיע עברייני כשרות נוספים וישכלל את האכיפה נגדם.
לפי חוק איסור ההונאה, בית אוכל אינו רשאי להציג עצמו ככשר אם אין בו השגחה מטעם הרבנות הממלכתית – אף לא כאשר הוא מפוקח על ידי גופי "בד"ץ" מוכרים וקפדניים, והמזון המוגש בו כשר למהדרין. בבסיס החוק עומד החשש שללא פיקוח אחיד של המדינה (באמצעות הרבנות), רבנים או ארגונים מפוקפקים ינפיקו לעסקים תמורת כסף תעודות שאין להן כיסוי, ללא השגחה על תהליך הכנת המזון, תוך הטעיה של הציבור.

תיק ראשון הסתיים בהרשעה

בשנת 2014 עתרו שני מסעדנים לבג"ץ בדרישה שיתאפשר להם להציג את המזון בבתי העסק שלהם ככשר גם ללא תעודה רשמית מהרבנות, בהסתמך על פיקוח של גוף השגחה פרטי. בית המשפט קיבל את העתירה באופן חלקי: מצד אחד הוא העניק פרשנות חדשה ומקילה לחוק, ובמידה מסוימת המסעדנים קיבלו את מבוקשם - ומצד שני הציב כמה כללים נוקשים המבטיחים כי תימנע ההטעיה.
1 צפייה בגלריה
בלי המילה "כשר"
בלי המילה "כשר"
בלי המילה "כשר"
(צילום: גיל לרנר)
מאז פועלים בשוק הכשרות כמה גופי כשרות פרטיים, אך בגלל מחלוקת על הפרשנות לפסיקת בג"ץ, חלק מבעלי העסקים המשיכו להיקנס על ידי מחלקת האכיפה ברבנות הראשית. לאחרונה, בעקבות ריבוי המקרים שבהם הנקנסים סירבו לשלם את חובם ודרשו להישפט, הסמיך היועמ"ש את הרבנות, כאמור, להגיש כתבי אישום פליליים בנושא - וכעת תיק ראשון הסתיים בהרשעה.
בית המשפט קבע כי מסעדת "שווארמה בית העגל" בחיפה הציגה עצמה ככשרה באמצעות תעודה אלטרנטיבית, מטעם גוף בשם "איגוד הרבנים בישראל" ובדרכים נוספות - ודחה את טענות הנאשם כי הדבר מותר על פי פסיקת בג"ץ וכי מדובר באכיפה בררנית.
מהרבנות הראשית נמסר: "מדובר בתפנית משמעותית במערך האכיפה נגד עברייני הכשרות, ובמתן הכרה על ידי בית המשפט בחיוניות עבודת האכיפה של הרבנות על מנת לפעול לטובת צרכני הכשרות ולמנוע את הכשלתם. בימים אלה מתנהלים הליכים פליליים רבים נוספים שבמסגרתם הוגשו כתבי אישום על ידי הרבנות הראשית נגד מפירי החוק".
בארגון חותם, הפועל לשמירה על הכשרות הממלכתית, בירכו על החלטת בית המשפט ומסרו: "מאבק הרבנות אל מול בעלי אינטרסים הגורמים להונאה ומטעים אזרחים כי הם כשרים, הוא מאבק חשוב וצודק. רוב הציבור במדינת ישראל צורך מזון כשר ורוצה לדעת שתעודת כשרות אכן משקפת שמירה על נהלי כשרות. כעת, מאבקם קיבל אישור של בית המשפט". בחותם הוסיפו: "הגיע העת שיפנימו בעלי המסעדות כי עניין הכשרות במדינת ישראל, מחויב על פי חוק, ומי שיגרום להונאת לקוחותיו - ישלם על מעשיו".