יממה לאחר הכרזתה של מועצת הרבנות הראשית כי לא תשתף פעולה עם רפורמת הכשרות שמובילה הממשלה להפרטת הענף - ורבנים בכירים מבהירים כי אין להם שום כוונה להתקפל. "זו לא רפורמה, זה חורבן", אומר הרב שמואל אליהו, בריאיון לאולפן ynet. "רפורמה", הוא מוסיף, "זה שם יפה - אבל לא ניתן יד להחרבת הזהות היהודית של המדינה. לא בזה, לא בגיור, לא ברישום נישואין, לא בשום דבר אחר. יש לנו כלל שאומר 'גזירות עתידות להתבטל'. ככה ההיסטוריה מלמדת אותנו, וכך יהיה גם הממשלה הזאת. אם תמשיך בדרך הזאת, לא תהיה לה תוחלת חיים".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בישיבה שערכה מועצת הרבנות הראשית, תקפו חבריה בחריפות את כוונת השר לשירותי דת, מתן כהנא, הממונה עליה, להפקיע את סמכויותיה הבלעדיות להענקת שירותי כשרות ממלכתיים ולהעבירן לגופי השגחה פרטיים - וקבעו כי הדבר מנוגד להלכה, וכי לרבני ישראל - בהם גם עובדי מדינה - אסור ליישמו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב אליהו, רבה הראשי של צפת, חבר מועצת הרבנות ומהרבנים הבולטים בישראל, הוא אחד מהם: "הממשלה עשתה טעות שלא תעבור את מבחן בג"ץ", הוא אומר. "הם לא התייעצו לרגע עם הגוף המקצועי. באו והנחיתו הוראה שלפי דעתנו מפרקת את כל המערכת. אין להם מושג ירוק בכשרות, זאת מערכת ענקית שמשגיחה על 15 אלף מפעלים, מעסיקה אלפי משגיחים, מכשירה מאות-אלפי מוצרים מיובאים מחו"ל. ממתי גוף פוליטי מנחה ועד מקצועי איך לעבוד?"

"זו זריית חול בעיניים"

להכרזת המרד מצד הרבנות הראשית - השפעה משמעותית על יישום הרפורמה, שכן היא זו שאמורה לקבוע את הסטנדרטים ההלכתיים שלפיהם יאושרו התאגידים הפרטיים למתן שירותי השגחה, והיא גם זו שתפקח על אותם גופים כרגולטור מטעם המדינה. אבל הסמכויות הללו לא ממש מרגיעות את הרב אליהו.
1 צפייה בגלריה
הרב שמואל אליהו מתן כהנא
הרב שמואל אליהו מתן כהנא
הרב שמואל אליהו והשר מתן כהנא
"זו זרייית חול בעיניים", הוא אומר. "זו העטיפה המרשרשת שמעל לפרי האמיתי. הפרי האמיתי אומר הפוך. אומרים לנו שאנחנו קובעים את הסטנדרטים - אבל כל שלושה רבנים יכולים לקבוע סטנדרטים אחרים. משל למה הדבר דומה? שיש משרד הרישוי, וכל שלושה בוחנים קובעים סטנדרטים איך מייבאים מכוניות, מה עובר טסט ומה לא. או כל שלושה אלופים שיחליטו בניגוד לדעת המטכ"ל. את מבינה איזו אנרכיה זאת? זה בדיוק מה שכתוב בהצעה".
יש מי שטוען שאתם לא רוצים לוותר על מקור הכנסה ועל כסף גדול, ומשכורות להרבה מאוד גורמים שלאו דווקא מגיעים באמת לבדוק בשטח את הכשרות. "אני נותן כשרות להרבה מאוד מוצרים בצפת. אגורה אחת לא נכנסה לכיסי מהכשרות הזאת. ברור שמי שעובד בכשרות מגיע לו שכר. למה את מצפה, ששוטר יעבוד בחינם? שקצין יעבוד בחינם? משגיח לא צריך לעבוד בחינם. הרי על בסיס העבודה שלו בעל הבית עושה רווחים. הוא צריך לקבל משכורת, ורובם הגדול של המשגיחים מקבלים שכר מינימום".

"לשר כהנא אין מושג ירוק בכשרות"

לרב אליהו, כאמור מבכירי הרבנים בישראל, יש בטן מלאה על השר לשירותי דת, מתן כהנא: "אני חושב שהוא לא למד את הנושא. אולי הוא טייס מעולה וקצין משובח, אבל הוא לא מבין בכשרות ואין לו אפילו לא מושג ירוק. הוא גם לא התייעץ. אם היה מתייעץ, היינו אומרים לו שאי אפשר לעשות רפורמה ברגע אחד".
הרב אליהו מציע לשר כהנא רפורמה ראשונית קלה לביצוע, שהרבנות הראשית כבר הסכימה לה בעבר: "תבטל את הזיקה בין משגיח למושגח, כפי שהציע מבקר המדינה לפני 30 שנה, וכפי שכל המבקרים למיניהם מצביעים שזו נקודת המפתח. בזה אתה פותר את רוב הבעיות. למה אתה ניגש למערכות שבאות לפרק את המערכת? תקבל את ההחלטה המתבקשת שהרבנות הראשית ביקשה עשרות פעמים".
הרב אליהו לא חושב שמדובר בצעד אנרכיסטי, ועל השאלה האם כל גוף שרפורמה לא נראית לו, ימרוד, הוא עונה: "אני מבין שזכות השביתה שמורה לכולם חוץ מאשר לנו. זה מוגזם. מותר לנו לבוא ולומר שאנחנו חושבים שהשר כהנא וחבריו הם כלי שרת בידי מי שרוצים לפרק את הרבנות הראשית ולפרק את זהותה היהודית של המדינה.
"הרי לא מדובר פה רק על כשרות, אלא גם בנושאי גיור, כשעל פי הרפורמה כל אחד יוכל לגייר; רישום נישואין שכל אחד יכול להשיא, ופשוט להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה. אני לא חושב שיש להם מנדט לדבר הזה. רוב הציבור בישראל לא רוצה את זה".