שר האוצר, אביגדור ליברמן, קורא לבעלי עסקים מתחום המזון שאינם מושגחים על ידי הרבנות להצהיר בפני לקוחותיהם בכתב כי "המקום כשר – ללא תעודה". דבריו של ליברמן – שנאמרו בכנס הרשות לניירות ערך והודהדו על ידו גם בטוויטר – מעודדים, לכאורה, הפרה של חוק איסור הונאה בכשרות, שלפיו אין להציג מזון ככשר בלי אישור של הרבנות הממלכתית.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על רקע אישורה של הרפורמה להגברת התחרות בתחום הכשרות לפני כמה שבועות – רפורמה ששר האוצר היה מאדריכליה – המליץ ליברמן למסעדנים לתלות בכניסה לעסק שלט המעיד כי המזון כשר. "גם תחסכו הרבה כסף וגם הציבור יאמין לכם", הסביר ליברמן.
קראו עוד בערוץ היהדות:
אלא שהדבר עומד, כאמור, בסתירה לחוק איסור ההונאה, אף לפי הפרשנות המקלה והמתירנית שהעניק לו בג"ץ. בשנת 2014 עתרו לבית המשפט כמה בעלי עסקים נגד הרבנות הראשית, לאחר שיחידת האכיפה בה הטילה עליהם קנסות בטענה שהציגו עצמם ככשרים על בסיס השגחה מטעם גוף פרטי. בהחלטה שניתנה בתיק בתום סאגה ארוכה שכללה הכרעה, דיון נוסף והכרעה חוזרת, התירו השופטים לראשונה מצג כשרותי מסוים גם במקום שאינו מפוקח על ידי הרבנות, אך הציבו לכך כמה תנאים מחמירים שמטרתם למנוע את הטעיית הלקוחות, ועיקרם – שלא יהיה כל שימוש בשורש כש"ר על הטיותיו השונות.

"הסתה לעבירה על החוק"

דבריו של ליברמן גררו תגובות נזעמות ופנייה ליועמ"ש בדרישה לבדוק אם מדובר בעבירה פלילית. "‏מר ליברמן, אחרי שכמעט הצעת לעסקים לתלות שלט 'אין קורונה – זו שפעת' אתה מנסה להשכיח את המבוכה בהתקפה מכוערת על שומרי הכשרות", הגיב יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי. "ההסתה שלך שקופה. תתעסק במצוקת העסקים המשוועים לסיוע, או שתחליף מקצוע".
1 צפייה בגלריה
הציוץ של ליברמן
הציוץ של ליברמן
הציוץ של ליברמן
(צילום מסך מתוך טוויטר)
יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, אמר על ליברמן כי "מי שמורגל בזיופים ובהונאת הציבור, מרשה לעצמו להגיד לבעלי העסקים שיכתבו שהאוכל בבית העסק שלהם כשר בלי תעודה, בניגוד לחוק ובניגוד ליושר הציבורי – שני דברים שאינם מסימני ההיכר של איווט ליברמן. אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית על ההסתה שלו לעבור על החוק".
יו"ר הסיעה, ח"כ יעקב ליצמן, הוסיף: "ליברמן ממשיך לעשוק את מעוטי היכולת, לזלזל בעניים ולפגוע בשומרי הכשרות. אחרי שהעלה מיסים שגרמו לגל התייקרויות במשק, עליית מחירי החד-פעמי, שתייה מתוקה, וכעת התייקרות מחירי החשמל ובקרוב גם יעלו מחירי מוצרי החלב – שר האוצר מנסה לטשטש את כישלונותיו במנת הסתה מורעלת כלפי שומרי הכשרות והמסורת. ממשלת בנט-לפיד-ליברמן מתבררת כנזק כלכלי, ערכי ומוסרי כאחד".
גם ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה לבדוק האם אמירותיו של השר ליברמן בכנס התאגידים של הרשות לניירות ערך, עוברות את הסף הפלילי. במכתב דחוף ששיגר, כתב כי "דברים אלה הינם, לכאורה, עבירה על החוק והסתה לעבור על החוק. נוכח זאת אני קורא לכבודו לבדוק את הנושא, ואם צריך לפתוח בחקירה נגד שר האוצר בגין כך".

"הכוונה הייתה להצהרת מצג אמת"

בארגון "כושרות" הבהירו לבעלי העסקים: "חוק איסור הונאה בכשרות אוסר לכתוב 'המקום כשר – ללא תעודה'. דעו לכם שמי שעובר על החוק, צפוי לקנס. עצוב מאוד ששר האוצר מטעה את ציבור בעלי העסקים, ועצוב יותר שהוא חובט בצרכני הכשרות ועלול להוביל אותם לצרוך אוכל לא כשר ללא פיקוח".
מלשכתו של שר האוצר אביגדור ליברמן נמסר בתגובה: "כוונתו של שר האוצר בהודעתו הייתה להתייחס למצב שבו בית עסק מעיד בעצמו על הסטנדרטים הכשרותיים שבהם הוא עומד. יצוין כי בפסיקת בית המשפט העליון נקבע כי מותר לבית עסק להציג מצג אמת בדבר הסטנדרטים שעליהם הוא מקפיד, ואופן הפיקוח על שמירתם, הכולל גם הבהרה מפורשת כי אין בידו תעודת הכשר".